Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka krav kan ställas på ett fotolab?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xman

Medlem
Vilka krav kan vi egentligen ställa på ett fotolab? När jag lämnade in min senaste rulle tagen med min nya Nikon F75 blev jag besviken. Kanske tar ett tag att vänja sig vid en ny kamera, men jag har ändå tagit många bilder genom åren och vet vad jag sysslar med. Nästan varenda bild var överexponerad med mycket ljus himmel. Det svar jag fick från affären var att "det kan bli lite ljust i kopieringsmaskinen". Tar jag en mörk bild vill jag ha den mörkt kopierad. Spelar tydligen ingen roll hur bra man exponerar bilden när kopiatorn kompenserar för att få ett "genomsnittligt" ljus vilket ofta inte alls blir vackert. Man brukar också få höra: "Betala lite extra så gör vi manuella inställningar vid kopieringen". Det är väl inte meningen att man ska behöva gå till ett proffslab för att få normal framkallningskvalitet? När jag fotar vill jag endast bara behöva förlita mig på mina egna fel och inte vara rädd för att labbet ska förstöra vackra motiv. Vilka krav kan vi ställa på labbet?

Om du enbart "vill förlita mig på mina egna fel" så tycker jag att det är bättre att fota dia.
Eller börja foto digital och skriv ut själv.

Att lämna in en negativ färgfilm för framkallning ger och kommer alltid att ge ett "genomsnittligt" resultat.

My opinion.

M v h

Thomas Foughman

Jag har i stort sett slutat att anlita labb för kopiering. Numera lämnar jag bara in film för C-41 process utan kopiering (enbart framkallning) och scanning.

Sedan arbetar jag i det digitala labbet och skickar bilderna för fotoprintning på internet (samma pris som vanlig kopiering).

Dessa firmor har ofta en testbild man kan skicka med så att man ser hur illa ens monitor är inställd :)

Dock brukar inte dessa firmor vara anpassade för S/V bilder som kan få någon svag nyans. S/V blir alltid bäst i det egna labbet.

som sagt, börja fotografera med diafilm så får du full kontroll över exponeringen.

Att få bilderna inscannade av företag tycker jag ger dåligt resultat. Då är det bättre att köpa en egen diascanner och ha full kontroll även den vägen. Kostar lite, men vad kostar det inte att få bilderna på t.ex. CD (jfr även kvalitétsskillnaden till priset).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar