Annons

Vilka kameror har tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Snart börjar terminens fotokurser och en av de största problemen är att kunna aktivera tumfokus på deltagarnas kameror. Jag anser att det är guds gåva till människan och det är ett måste att iallafall prova på metoden. Sen får man kasta den i soptunnan om man vill.

Alltså att fokus är AVSTÄNGT på avtrycket och istället aktiveras så länge som man håller nere tummen. På avtrycket har man exponeringslås så länge som avtrycket är nedtryckt till hälften.

Nikon och Canon har jag koll på. Kameror från Sony verkar ibland sakna en sådan funktion. Vilka kameror av annat märke än nikon och canon har stöd för tumfokus enl. ovan.

Ordet tumfokus fick mej att nyfiket undra vad det handlade om. Om jag förstår rätt är det frågan om att stänga av autofokus i avtryckaren och aktivera den på annat sätt. Min Pentax K100D kan ställas in så och jag föreställer mej att senare modeller har den möjligheten. Kolla testerna på Dpreview, där brukar man kunna läsa om minsta finess.

Snart börjar terminens fotokurser och en av de största problemen är att kunna aktivera tumfokus på deltagarnas kameror. Jag anser att det är guds gåva till människan och det är ett måste att iallafall prova på metoden. Sen får man kasta den i soptunnan om man vill.

Alltså att fokus är AVSTÄNGT på avtrycket och istället aktiveras så länge som man håller nere tummen. På avtrycket har man exponeringslås så länge som avtrycket är nedtryckt till hälften.

Nikon och Canon har jag koll på. Kameror från Sony verkar ibland sakna en sådan funktion. Vilka kameror av annat märke än nikon och canon har stöd för tumfokus enl. ovan.

bara för att vara lite mot strömmen... jag har ställt in precis tvärtom: avtrycket aktiverar AF och knappen på baksidan - "tummen" - låser exponering.. Fungerar lika bra men fördel om någon annan använder kameran att det blir skarpa bilder... :)

bara för att vara lite mot strömmen... jag har ställt in precis tvärtom: avtrycket aktiverar AF och knappen på baksidan - "tummen" - låser exponering.. Fungerar lika bra men fördel om någon annan använder kameran att det blir skarpa bilder... :)

Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Din metod möjliggör inte flera bilder utan omfokusering mellan varje, vilket är poängen med tumfokusen.

Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Din metod möjliggör inte flera bilder utan omfokusering mellan varje, vilket är poängen med tumfokusen.

"det tänkte jag inte på"... :)

Tror att jag kört manuell fokus i sådana situationer då jag vill styra om och hur fokus skall sättas.
Troligen för att omställning MF/AF går snabbt utan att behöva gå in i menyer.

Som du skriver - beror på vad man vill åstadkomma och upplever som smidigast arbetssätt

Nej det är fokus med AF-ON ni tänker på. På ett eller annat sätt går det att ställa in på åtminstone alla kameror jag har kikat på. Nikon D5000 och uppåt har det garanterat. Jag antar att du menar att man ska använda tumfokus tillsammans med kontinuerlig fokus? Jag håller bara med för övrigt, han som kom på att sätta fokus på avtryckaren måste ha varit bakfull eller något ;-)

Dock skiljer det en del mellan vilka inställningar det går att kombinera med. Ett problem jag stötte på med Nikon D5000 jämfört med D300s var att jag inte lyckades ställa om vad som ska prioriteras när en bild ska tas med AF-C kontinuerlig fokus, avtryck eller fokus. Alltså om den ska ta en bild varje gång man trycker ned avtryckaren eller om den bara ska ta en bild när vald fokuspunkt hittar fokus. Det blir ett stort problem eftersom AF-ON och AF-S singelfokus som normalt tillåter omkomponering inte är någon större mening med att använda ihop och AF-C inte tillåter omkomponering där vald fokuspunkt är ur fokus eftersom det inte går att välja slutarprioritet.

Är det någon som vet om det finns en lösning på mitt problem med D5000?

Ja på nikon har jag ännu inte stött på en kamera där funktionen saknas. Däremot måste man aktivera AEL lås på avtrycket i en separat meny som är lite knepig att hitta på vissa kameramodeller. Har för mig att menyn har ett lite udda namn.

Min fråga var främst till Sony, samsung och andra märken förutom de två stora. Sony är rätt vanligt att "eleverna" kommer med.

Helmetrock - På nikon heter menyvalet AF-ON, absolut. Menar du att det på en nikon D5000 inte går att trycka av om objektet är ur fokus vid kontinuerlig autofokus? Låter ju konstigt.

Min personliga åsikt är att ha avtryck, exponeringslås och fokus(lås) på tre olika knappar för att kunna styra dem individuellt. En exponeringsmätning skall alltid föregå avtrycket vilket gör att de kan dela knapp. Vill jag låsa exponeringen tidigare håller jag knappen intryckt till hälften. Fokus kan jag starta och avsluta när jag vill. Det ger en helt annan flexibilitet vid fotografering.

Som någon skrev, att ha fokus på avtrycket måste varit resultat av någon slags fylledesign. Gillar man inte tumfokus har man inte gett det en ärlig chans =)

Här har ni en som inte riktigt förstått vitsen med tumfokus. Har prövat det vid något tillfälle men inte köpt det. Men det kanske är för att ingen egentligen har visat mig varför det ska vara så bra. Nu är jag lite OT, men berätta gärna med praktiskt exempel varför det skulle vara bättre.
Vill alltså betona att jag i princip gärna köper det om det är bättre, har bara inte förstått.
Serietagning utan att ändra fokus? Då hade jag spontant också gått över till MF.
Berätta, jag vill gärna lära mig bättre saker.

Helmetrock - På nikon heter menyvalet AF-ON, absolut. Menar du att det på en nikon D5000 inte går att trycka av om objektet är ur fokus vid kontinuerlig autofokus? Låter ju konstigt.

Jo såvitt jag förstår är det så illa, men visst låter det konstigt! Jag letade efter någon inställning som kunde ändra på det men jag hittade ingen. Nu är det inte min kamera jag testade på och jag gav det inte så mycket tid. Har jag missat någon är ingen gladare än jag!

Här har ni en som inte riktigt förstått vitsen med tumfokus. Har prövat det vid något tillfälle men inte köpt det. Men det kanske är för att ingen egentligen har visat mig varför det ska vara så bra. Nu är jag lite OT, men berätta gärna med praktiskt exempel varför det skulle vara bättre.
Man får två eller tre olika fokusmetoder på samma gång utan att ändra något alls.

Kameran ska vara inställd på kontinuerlig fokus, slutarprioritet ska vara på avtryck och naturligtvis ska avtryckarens AF vara avaktiverad.

När man vill ta en bild med singelfokus riktar man vald fokuspunkt mot motivet, trycker in AF-ON och släpper när den har fokuserat. Nu är det bara att komponera om bilden som man villl precis som med singelfokus.

Vill man ta en bild med kontinuerlig fokus är det bara att hålla inne AF-ON precis som man gör med avtryckaren.

Har man objektiv som tillåter manuell fokusering när AF är aktiverat, som Nikons AF-S och säkert Canon USM, låter man bara bli att trycka på AF-ON och fokuserar manuellt.

Allt detta utan att göra en enda inställning emellan!

Men jag vet ingen som gillat det efter första försöket, för mig tog det en vecka att lära mig hur det ska användas men sedan var jag fast :) Ge det en vecka eller så, det tar tid att vänja sig av vid något som sitter så djupt som hur man fokuserar med en kamera.

Jo såvitt jag förstår är det så illa, men visst låter det konstigt! Jag letade efter någon inställning som kunde ändra på det men jag hittade ingen. Nu är det inte min kamera jag testade på och jag gav det inte så mycket tid. Har jag missat någon är ingen gladare än jag!

Man får två eller tre olika fokusmetoder på samma gång utan att ändra något alls.

Kameran ska vara inställd på kontinuerlig fokus, slutarprioritet ska vara på avtryck och naturligtvis ska avtryckarens AF vara avaktiverad.

När man vill ta en bild med singelfokus riktar man vald fokuspunkt mot motivet, trycker in AF-ON och släpper när den har fokuserat. Nu är det bara att komponera om bilden som man villl precis som med singelfokus.

Vill man ta en bild med kontinuerlig fokus är det bara att hålla inne AF-ON precis som man gör med avtryckaren.

Har man objektiv som tillåter manuell fokusering när AF är aktiverat, som Nikons AF-S och säkert Canon USM, låter man bara bli att trycka på AF-ON och fokuserar manuellt.

Men jag vet ingen som gillat det efter första försöket, för mig tog det en vecka att lära mig hur det ska användas men sedan var jag fast :) Ge det en vecka eller så, det tar tid att vänja sig av vid något som sitter så djupt som hur man fokuserar med en kamera.
Jag kan bara hålla med i allt ovanstående. :)
När jag fotar sport t. ex. och det ena laget har straff så fokuserar jag i lugn och ro innan straffen läggs. När straffen sedan läggs behöver jag inte oroa mig för var skärpan sitter. Visst, man kan plocka ner kameran från ansiktet och leta efter knappen för manuell fokus och sedan fokusera men så som jag gör är ju mycket enklare.
Det tog nog minst en månad innan jag "kom in i det" men nu kan jag knappt använda en kamera som inte har fokus med tummen.

Ah, det där med följande fokus hade jag ju missat (och därmed kombo av dom). Det låter i teorin rätt vettigt måste jag medge. Jag ska ut och prova :)

Det tog en stund att komma in i tänket men nu kan jag inte använda annat än tumfokus. Plus att det är hysteriskt roligt om någon lånar kameran och ska ta en bild, säger jag inget så ser de ganska förbryllade ut... :)

Mig veterligen har alla Canon-kameror i XXd och Xd-serierna möjligheten.

/Per

Så för att kunan använda denna funktion fullt ut så ska man ha kontinuerlig fokusering inställt? Men kontinuerlig fokus kan ju få för sig att front/bakfokusera och det är inte kul om jag ska fota något stilla.

Det tog en stund att komma in i tänket men nu kan jag inte använda annat än tumfokus. Plus att det är hysteriskt roligt om någon lånar kameran och ska ta en bild, säger jag inget så ser de ganska förbryllade ut... :)

Mig veterligen har alla Canon-kameror i XXd och Xd-serierna möjligheten.

Med AF-ON, en enstaka fokuspunkt vald och en fast glugg på kameran kan man i princip garantera att 95% av människorna i ens omgivning aldrig lyckas ta en bild med den utan att bli förvirrade och/eller förbannade. De flesta klarar av ett eller två av hindren ("Hur zoomar man med den här?!?"), få alla tre. Bra för oss kameraskygga fotografer ibland.

Även på Canons tresiffriga kan man flytta fokus eller ae-lock till en annan knapp än avtryckaren, men inte båda till olika knappar.

Ah, det där med följande fokus hade jag ju missat (och därmed kombo av dom). Det låter i teorin rätt vettigt måste jag medge. Jag ska ut och prova :)

Så för att kunan använda denna funktion fullt ut så ska man ha kontinuerlig fokusering inställt? Men kontinuerlig fokus kan ju få för sig att front/bakfokusera och det är inte kul om jag ska fota något stilla.

Japp, kontinuerlig fokus är det som gäller. Att använda det ihop med singelfokus tar bort hälften av nyttan och man tjänar inget på det.

Jag har aldrig märkt att det skulle felfokusera, varför skulle det det?

Om jag tar improviserade "porträtt" av sonen vid kökbordet med AI-Servo och serietagning får jag färre bilder med perfekt ögonskärpa än om jag tar dom "ett och ett" med One-Shot/omfokusering. Om jag dessutom skulle använda "entrycks-AI-Servo" på separerad knapp så riskerar jag att samtliga bilder får öron- eller nässpetsskärpa. I det läget måste väl fylledesignen vara att föredra?

Jag har aldrig märkt att det skulle felfokusera, varför skulle det det?

Kontinuerlig fokus så kommer autofokus funktionen att försöka att förutspå lite var fokus ska ligga om 1/10 sekund eller vad intervallet är. Och ibland kan det ju bli att den förutspår fel och fokus hamnar lite fel. Skulle tro att det är värre om objektet är stillastående. Men många inklusive dig har ju aldrig haft problem med det, men andra har haft det. Så jag vet inte vad. Men jag kan själv höra att fokuseringen puttrar på även om det jag fokuserar på inte rör sig alls.

Men för att fotografera nåt som är stilla så håller du bara inne AF-knappen tills det är i fokus. Sen släpper du knappen och då stannar ju fokus där. Sen är det bara att trycka på avtryckaren för att ta bilden.

Ok det tänkte inte jag på. Nice.

Kontinuerlig fokus så kommer autofokus funktionen att försöka att förutspå lite var fokus ska ligga om 1/10 sekund eller vad intervallet är. Och ibland kan det ju bli att den förutspår fel och fokus hamnar lite fel...

Det har jag aldrig tänkt på men det stämmer ju! Undra om det har nån praktisk betydelse? Det händer ju att jag får felfokuserade bilder så jag ska testa att köra utan kontinuerlig autofokus ett tag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar