Annons

Vilka kameror har autofokusmotor i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Hejsan!

Har fått ett gott råd från en vän inför mitt kommande systemkameraköp att kameran MÅSTE ha autofokusmotor i kamerahuset då det underlättar väldigt mycket vid köp av objektiv.

Problemet är att om jag tex ska filtera på pricerunner så kan jag inte välja "Autofokusmotor? Ja/Nej". Så om man hittar en fin&bra kamera som man diggar så vet man inte om kameran har autofokusmotor.

Någon som vet någon "lista" på kameror som har det i huset, eller om någon som hade tid kunde skriva alla kameror mellan priset 5.000:- - 9.000:- som har motorn i huset.

MVH

D1
D1H
D1X
D2H
D2X
D2Xs
D3
D3X
D50
D70
D70s
D80
D90
D100
D200
D300
D700

Hoppas jag inte glömt något:)

Hejsan!

Har fått ett gott råd från en vän inför mitt kommande systemkameraköp att kameran MÅSTE ha autofokusmotor i kamerahuset då det underlättar väldigt mycket vid köp av objektiv.

Problemet är att om jag tex ska filtera på pricerunner så kan jag inte välja "Autofokusmotor? Ja/Nej". Så om man hittar en fin&bra kamera som man diggar så vet man inte om kameran har autofokusmotor.

Någon som vet någon "lista" på kameror som har det i huset, eller om någon som hade tid kunde skriva alla kameror mellan priset 5.000:- - 9.000:- som har motorn i huset.

MVH

Ja skulle säga att all instegskameraror saknar, men resten har motor i huset. Och att man måste ha motor kan jag inte hålla med om, även om det underlättar. De flesta nya objektiv tillverkas med motor i objektiven, för att det blir snabbare, exaktare och tystare (beror på märke)

Instegskameror: D40,D40x,D60,D5000,D3000

Edit: Kolla in Nikons hemsida
Välj en kamera och kolla på "lens compability" för att vara helt säker.

Om du verkligen vill ha autofokusmotor i huset så är D80 & D90 de billigaste, Skulle dock rekomendera D90, den är mycket prisvärd. D80 får du bara tag i begangnat, eftersom det är D90 föregångare

Ja skulle säga att all instegskameraror saknar, men resten har motor i huset. Och att man måste ha motor kan jag inte hålla med om, även om det underlättar. De flesta nya objektiv tillverkas med motor i objektiven, för att det blir snabbare, exaktare och tystare (beror på märke)

Det du skrev om att "och att man måste ha motor kan jag inte hålla med om, även om det underlättar. De flesta nya objektiv tillverkas med motor"

Jo, men dom objektiven blir ju även dyrare.

D1
D1H
D1X
D2H
D2X
D2Xs
D3
D3X
D50
D70
D70s
D80
D90
D100
D200
D300
D700

Hoppas jag inte glömt något:)

Tackar, det där lär jag behöva! :)

Och en sak till, hur är det med Canon-kameror? Har vissa av dom kamerorna också autofokusmotor och sedan kan man köpa till objektiv? Eller har alla kameror autofokusmotor i kamerahuset, eller har ingen av dom?

Senast ändrad:
Det du skrev om att "och att man måste ha motor kan jag inte hålla med om, även om det underlättar. De flesta nya objektiv tillverkas med motor"

Jo, men dom objektiven blir ju även dyrare.

Det är inte säkert att de blir dyrare....

Du kan ju dessutom komma undan billigare med ett enklare kamerahus! För övrigt tror jag att det bara är Nikon där det spelar roll om det är motor i objektivet eller inte, de övriga har det ena eller andra såvitt jag vet.

Och att just själva motorn skulle vara det som avgör om du ska köpa en kamera låter lite märkligt... Men om jag säger såhär, köper du en Nikon med motor får du en bra kamera i allt övrigt också!

På Cyberphoto kan man se vilka objektiv som har motor, 67 st för tillfället!

http://www.cyberphoto.se/pri_objekt...9&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0

Edit: Kolla in Nikons hemsida
Välj en kamera och kolla på "lens compability" för att vara helt säker.

Om du verkligen vill ha autofokusmotor i huset så är D80 & D90 de billigaste, Skulle dock rekomendera D90, den är mycket prisvärd. D80 får du bara tag i begangnat, eftersom det är D90 föregångare

Dock är ju D90-n liiiite dyr. Vet inte riktigt om jag har dom pengarna..

Ingen

Tackar, det där lär jag behöva! :)

Och en sak till, hur är det med Canon-kameror? Har vissa av dom kamerorna också autofokusmotor och sedan kan man köpa till objektiv? Eller har alla kameror autofokusmotor i kamerahuset, eller har ingen av dom?

Ingen av Canonkamerorna har någon motor i huset. Alla objektiv som passar till canon har det däremot.

Dock är ju D90-n liiiite dyr. Vet inte riktigt om jag har dom pengarna..

Om du är ute efter en billig kamera för att lära dig fotogrunder så kan jag rekommendera att köpa beg D50 eller D70. Man hittar fina ex med lågt antal exponeringar från 2000 till 3500kr. Någon kan säkert anmärka att det är gamla modeller med dåliga ISO-egenskaper, men jag själv tycker att man kan knappast hitta nåt mer prisvärt. Om du vill ha något modernare och något bättre så beg D80 (fr ca 4000). Alla dessa modeller är fortfarande mycket dugliga. Jag själv började med digitalfoto för några år sedan just med D50. Sedan skaffade jag D300 och gav bort gamla D50. För några dagar sedan kunde jag inte motstå frestelse när jag hittade annons med D50 (6000 exponeringar) för 2000kr. Kameran är som ny och tar utmärkta bilder.
//Stanislav Snäll

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar