punchline82
Aktiv medlem
jag undrar vilken minneskort hastighet eos 7d klarar av som bäst.
klarar den bara av 30mb/s eller går den sbabbare?
klarar den bara av 30mb/s eller går den sbabbare?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
EOS 7D är sjukt snabb. Läs mina testresultat här med två olika kort, 60MB/s resp 90MB/s.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20967&reviewID=29112#29112
Men om jag förstår rätt så är alltså 600x kortet långsammare än sundisk 60MB/s?
Nej, men knappast, men skillnaden i den verkliga skrivhastigheten är nog inte 50%.
Anders testade hur många kort man kunde ta på 30s. Jag själv tycker att det är bättre att mäta hur lång tid det tar för bufferten att bli 100% tömd efter bufferten nått sitt maxkapacitet.
Enklast är att fotografera RAW tills kameran börjar hacka, dvs efter 2 och sedan sluta klocka när överföringslampan slocknat. För ett Sandisk Pro tar det ca 9s att få full kapacitet tillbaka, medan ettt Extreme 3 tog 30s för mig.
/Stefan
De där siffrorna som tillverkarna skryter med, "600x" och "90 MB/s" och sånt har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Och olika fabrikat funkar olika bra med olika kameror.Ok. Men i just detta test som Anders gjort så ÄR väl 600x kortet långsammare?
Det var det jag inte fick ihop riktigt...
Ok. Men i just detta test som Anders gjort så ÄR väl 600x kortet långsammare?
Det var det jag inte fick ihop riktigt...
"Skrivtestet gick ut på att se hur många RAW+JPG i högsta upplösning som EOS 7D klarade att knäppa på 30 sekunder. Resultat: SuperTalent 60 bilder, SanDisk 64 bilder."
Verkar ju märkligt att man får skriva vadsomhelst på korten. Finns det ingen standardtest?
I övrigt var ju "fulkortet" såklart mycket prisvärt!
A-data ska oxå ha snabba kort till lågt pris men inte sett dem säljas i Sverige än(?).
Tänk på att fulkort kanske är billiga, men hur stor andel av dom är andrahandssortering?
Sandisk är åtminstone känd för att hålla hög och jämn kvalité.
/Stefan
Anders testade hur många kort man kunde ta på 30s. Jag själv tycker att det är bättre att mäta hur lång tid det tar för bufferten att bli 100% tömd efter bufferten nått sitt maxkapacitet.
Enklast är att fotografera RAW tills kameran börjar hacka, dvs efter 2 och sedan sluta klocka när överföringslampan slocknat. För ett Sandisk Pro tar det ca 9s att få full kapacitet tillbaka, medan ettt Extreme 3 tog 30s för mig.
Du får testa hur du vill och tycka vad du vill om olika testmetoder. Bakgrunden till vald metod var att jag ville jämföra mina resultat med den för tiden (14 månader sedan) bästa externa test jag hittade: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297
Det jag kan ifrågasätta med din testmetod (ur ett praktiskt perspektiv) är varför är det viktigt att bufferten är tom? Så länge bufferten är tillräckligt tom för att ta nästa bild när JAG vill spelar det mig ingen roll om den är halvfull eller trekvartsfull. När jag skjuter serier är bufferten dynamiskt belastad och så länge jag kan plåta vidare är jag nöjd.
Din testmetod är kanske bättre/enklare för att räkna ut överföringshastighet i MB/s vilket också kan vara intressant.
Äger bara Sandisk CF-kort men minst 2 av dessa har kraschat för mig... (16GB 60MB/s extreme + 32GB 60MB/s extreme). Ena kortet i min 50D och andra i 7D. Båda gångerna har de dessutom kraschat så hårt att Sandisks eget "rescue program" inte kunnat fixa det (korten har inte ens synts i windows).
Gick dock att rädda bilderna båda gångerna med annan PC-SW.