Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka hastigheter toppar 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om jag förstår rätt så är alltså 600x kortet långsammare än sundisk 60MB/s?

Nej, men knappast, men skillnaden i den verkliga skrivhastigheten är nog inte 50%.
Anders testade hur många kort man kunde ta på 30s. Jag själv tycker att det är bättre att mäta hur lång tid det tar för bufferten att bli 100% tömd efter bufferten nått sitt maxkapacitet.
Enklast är att fotografera RAW tills kameran börjar hacka, dvs efter 2 och sedan sluta klocka när överföringslampan slocknat. För ett Sandisk Pro tar det ca 9s att få full kapacitet tillbaka, medan ettt Extreme 3 tog 30s för mig.

EDIT: Hastigheten på ett minnekort på en kamera skiljer sig en del om man hade haft ett höghastighets läsare till datorn. Ibland kan ett 90 MB/s kort ta lika många bilder som ett 20 MB/s hos en kamera. Kompatiblitet samt hårdvara sätter gränserna.

/Stefan

Nej, men knappast, men skillnaden i den verkliga skrivhastigheten är nog inte 50%.
Anders testade hur många kort man kunde ta på 30s. Jag själv tycker att det är bättre att mäta hur lång tid det tar för bufferten att bli 100% tömd efter bufferten nått sitt maxkapacitet.
Enklast är att fotografera RAW tills kameran börjar hacka, dvs efter 2 och sedan sluta klocka när överföringslampan slocknat. För ett Sandisk Pro tar det ca 9s att få full kapacitet tillbaka, medan ettt Extreme 3 tog 30s för mig.

/Stefan

Ok. Men i just detta test som Anders gjort så ÄR väl 600x kortet långsammare?
Det var det jag inte fick ihop riktigt...

"Skrivtestet gick ut på att se hur många RAW+JPG i högsta upplösning som EOS 7D klarade att knäppa på 30 sekunder. Resultat: SuperTalent 60 bilder, SanDisk 64 bilder."

De där siffrorna som tillverkarna skryter med, "600x" och "90 MB/s" och sånt har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Och olika fabrikat funkar olika bra med olika kameror.

Att ett 600x-kort från tillverkare A är långsammare än ett 400x-kort från tillverkare B i kameran från tillverkare C är inte ovanligt. I en kamera från tillverkare D kan det alltså vara tvärtom.

"Skrivtestet gick ut på att se hur många RAW+JPG i högsta upplösning som EOS 7D klarade att knäppa på 30 sekunder. Resultat: SuperTalent 60 bilder, SanDisk 64 bilder."

Det stämmer. SanDisk-kortet var något snabbare, men "fulkortet" var nästan lika snabbt och det till ett mycket lägre pris/GB.

Verkar ju märkligt att man får skriva vadsomhelst på korten. Finns det ingen standardtest?

I övrigt var ju "fulkortet" såklart mycket prisvärt! :)
A-data ska oxå ha snabba kort till lågt pris men inte sett dem säljas i Sverige än(?).

Verkar ju märkligt att man får skriva vadsomhelst på korten. Finns det ingen standardtest?

I övrigt var ju "fulkortet" såklart mycket prisvärt! :)
A-data ska oxå ha snabba kort till lågt pris men inte sett dem säljas i Sverige än(?).

Tänk på att fulkort kanske är billiga, men hur stor andel av dom är andrahandssortering?
Sandisk är åtminstone känd för att hålla hög och jämn kvalité.

/Stefan

Tänk på att fulkort kanske är billiga, men hur stor andel av dom är andrahandssortering?
Sandisk är åtminstone känd för att hålla hög och jämn kvalité.

/Stefan

Äger bara Sandisk CF-kort men minst 2 av dessa har kraschat för mig... (16GB 60MB/s extreme + 32GB 60MB/s extreme). Ena kortet i min 50D och andra i 7D. Båda gångerna har de dessutom kraschat så hårt att Sandisks eget "rescue program" inte kunnat fixa det (korten har inte ens synts i windows).

Gick dock att rädda bilderna båda gångerna med annan PC-SW.

Du får testa hur du vill och tycka vad du vill om olika testmetoder. Bakgrunden till vald metod var att jag ville jämföra mina resultat med den för tiden (14 månader sedan) bästa externa test jag hittade: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297

Det jag kan ifrågasätta med din testmetod (ur ett praktiskt perspektiv) är varför är det viktigt att bufferten är tom? Så länge bufferten är tillräckligt tom för att ta nästa bild när JAG vill spelar det mig ingen roll om den är halvfull eller trekvartsfull. När jag skjuter serier är bufferten dynamiskt belastad och så länge jag kan plåta vidare är jag nöjd.

Din testmetod är kanske bättre/enklare för att räkna ut överföringshastighet i MB/s vilket också kan vara intressant.

Du får testa hur du vill och tycka vad du vill om olika testmetoder. Bakgrunden till vald metod var att jag ville jämföra mina resultat med den för tiden (14 månader sedan) bästa externa test jag hittade: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297

Det jag kan ifrågasätta med din testmetod (ur ett praktiskt perspektiv) är varför är det viktigt att bufferten är tom? Så länge bufferten är tillräckligt tom för att ta nästa bild när JAG vill spelar det mig ingen roll om den är halvfull eller trekvartsfull. När jag skjuter serier är bufferten dynamiskt belastad och så länge jag kan plåta vidare är jag nöjd.

Din testmetod är kanske bättre/enklare för att räkna ut överföringshastighet i MB/s vilket också kan vara intressant.

Jo, alla har sitt sätt. Jag bryr inte mig om bufferten alls. Men vill man veta hur snabbt kortet var så anser jag att det är överföringshastugheten mellan bufferten och kortet som är viktigt i sammanhanget. Påså viss har man eliminerat hur snabb kameran är att ta korten.

För mig som fotar en del kampsort så är bilder/s väsentligt. Det är inte alls effektivt att mata en serie i 30s utan bättre att mata 8 bilder/s i 2 s, göra ett kort uppehåll för att förutspå nästa drag och sedan mata 2s till. 7D tar 3 bilder/s efter 2 s. Bätte att köpa en 5D Mk2 isåfall.

Man jag fattar hur du mätt för jag har också lusläst Robs tester i åratal

/Stefan

Äger bara Sandisk CF-kort men minst 2 av dessa har kraschat för mig... (16GB 60MB/s extreme + 32GB 60MB/s extreme). Ena kortet i min 50D och andra i 7D. Båda gångerna har de dessutom kraschat så hårt att Sandisks eget "rescue program" inte kunnat fixa det (korten har inte ens synts i windows).

Gick dock att rädda bilderna båda gångerna med annan PC-SW.

Ok, bra att det gick rädda,. Har haft 8 st Sandisk, ingen krachat på 5 år.
Du har kraschat 2 st. Tänk om du haft fulkort. Kansker kraschat 4 ggr eller inte gått att rädda alls. ;)
Nä, klart det finns företag som har billiga kort och ändå matchar dyrare märkens kvliatetskontroll,
Gäller bara att hitta dom och låta andra göra misstagen först.

/Stefan

ANNONS