Brix
Aktiv medlem
Jag kan tycka att efterbehandling är den viktigaste komponenten efter kameran många gånger, det sägs att objektivet är den viktigaste komponenten, ja så till vida att man har ett, sen spelar det nästan ingen roll så länge det inte är defekt eller absolut sätter sig på tvären för det man vill göra, annars är en vettig mjukvara jätteviktig för att få bilden att se ut som man vill. Jag tror inte alls på att bilden görs i kameran och lyckas man inte med det är man en dålig fotograf. Kameran är ”en låda” med en ”puckad dator” som inte vet något om mina önskemål. Hittills har ingen kamera kunnat läsa mina tankar utan det blir att dra den genom LR varje gång.
Nja, det håller jag inte riktigt med om. För mig är definitivt objektivet det viktigaste då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Sen finns det ju såklart idag många objektiv som är tillräckligt bra till det mesta och man behöver oftast inte spendera så mycket för att få ett hyfsat fint objektiv.
Mjukvara och redigering är såklart också viktigt, men om inte råmaterialet är bra så blir det också svårare att få ett bra slutresultat.