Min erfarenhet är att man klarar det mesta med två fasta objektiv en måttlig vidvinkel (för APS-C nånstans runt 16-24 mm, FF 24-35) och ett måttligt tele (APS-C 45 - 60 mm, FF 70 -85 mm dessa bör vara tex f/1.8. Detta klarar de allra flesta vardagssituationer, vill du så komplettera med en normal, min erfarenhet är att telet och vidvinkeln används mer. Normalzoom är ett alternativ….efter min första från 80-talet svor ajg på att aldirig mer använda en normalzoom, men har en 24-70 till FF kameran, använder den i studio och ibland som bekvämt gå runt objketiv, men större och ljussvagare än fasta måttliga vidvinkeln.
Ett 100 mm makro är användbart för makro men på APS-C även som ett tele med lit mer räckvidd, fungerar även till närgångna porträtt.
Extermvidvinkel är ett kul komplement för tex lansskap, astro och aktion. Här fungerar det med ett objektiv utan AF i de flesta fall, tom fördel vid astrofoto.
För djur, sport etc så 70-200 på APS-C räcker det i de flesta fall…utom fågelfoto.
Sen är det nog specialprylar att sukta efter beroende på vad man fotograferar, extremmakro, Tilt-shift, extremtele, vidvinkelmakro.
En sak jag tänkt på är att relativt nyblivna foitgrafer börjarn med kitobjektivet går köper till en telezoom men missar vidvinklarna.