Annons

vilka gluggar klarar min 7d av?

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Hej!
Skulle vara roligt om någon kunde hjälpa mig att reda ut vilka objektiv som min kamera klarar av " dynax 7d".

Jag är på jakt efter ett ljusstarkt objektiv helst 1.4.

Jag behöver ej autofocus, men allt annat ska fungera, vilka gammla gluggar kan jag välja?

Det finns ju MD MC OSV..

Brännvid vill jag ska vara runt 85mm
 
Du har inte mycket att välja pâ.
Det finns 85mm f:1,4, 50mm f.1,4 sedan är kortare brännvidder. Sigma 20, 24 och 28mm f:1,8 Sigma 30mm f:1,4 och minolta 28mm f:2,0, 35mm f:1,4
Och sâ nya Carl Zeiss 135mm f:1,8, den höll jag pâ att glömma.
Att använda MD / MC objektiv är ingen bra ide, det ska visst finnas en adapter men den innehâller en lins som tar bâde ljus och skärpa.
 
Jag kör med en manuelfokus lins på min glugg. Den sitter monterad med en M42-adapter.

Inga problem och inga extra glas. Så alla gamla gluggar med M42 fattning borde vara möjliga.
 
M42 är inga problem, det finns adaptrar M42->MAF som inte innehåller någon lins och ger oändlighetsfokus (inte alla dock!! Jolos-adaptern på rugifts.com ska fungera perfekt.)
 
jag som hade hört att det var bra med dynaxén för att det skulle passa med äldre gluggar, man måste sådeles ha en adapter då "M42".
Vad är det den gör?
Och om den tar ljus är ju inte bra, får nog titta lite på minolta´s 85 1.4. Lite små dyr men man kan nog få en beg för ca 5000:-
 
diablo 3 skrev:
jag som hade hört att det var bra med dynaxén för att det skulle passa med äldre gluggar, man måste sådeles ha en adapter då "M42".
Vad är det den gör?
Och om den tar ljus är ju inte bra, får nog titta lite på minolta´s 85 1.4. Lite små dyr men man kan nog få en beg för ca 5000:-

Minoltas AF-kameror kan bara använda Minolta AF-objektiv, som började säljas 1985.

Med en adapter till M42-gänga kan du använda gamla objektiv från t.ex. Pentax mfl. för M42 utan att förlora ljus eller oändlighetsfokus.

Gamla manuella Minolta MD/MC gluggar kan bara användas med en adapter med lins i för att få oändlighetsfokus, det blir som en telekonverter.
 
Alla äldre med AF. Något annat har de inte lovat.
Att det går med en del annan optik är bara bonus. Att min gamla Metz-blixt från analoga tiden fungerar på digitala Minolta ser jag oxå som en bonus.
 
Gunnar D skrev:
Du har inte mycket att välja pâ.
Det finns 85mm f:1,4, 50mm f.1,4 sedan är kortare brännvidder. Sigma 20, 24 och 28mm f:1,8 Sigma 30mm f:1,4 och minolta 28mm f:2,0, 35mm f:1,4
Och sâ nya Carl Zeiss 135mm f:1,8, den höll jag pâ att glömma.
Att använda MD / MC objektiv är ingen bra ide, det ska visst finnas en adapter men den innehâller en lins som tar bâde ljus och skärpa.

Men visst finns det en massa olika objektiv att välja mellan. Det finns nya Sony (och Carl Zeiss) som jag antar du syftar på ovan. Det finns också ett ganska stort antal olika typer av objektiv att köpa nya till kameror med Minolta-bajonett. Detta från både Sigma och Tamron och kanske även Tokina.

Sen finns det faktiskt en hel del gamla objektiv som kommer ut både separat och ihop med äldre kameror på allt ifrån "Blocket" till FS egen köp o sälj avdelning. Sen kan man ju alltid handla utomlands över nätet. Jag tycker inte jag haft svårt att skaffa det jag velat ha men det är klart att tillgång och efterfrågan går i vågor. Själv köpte jag ett 24mm/2,8 och ett 70-210/4 som annonserades ut i ett paket med 3 objektiv. Jag köpte dessa för ett par tusen. Ett 50/1,7 hittade jag i en affär för 700 spänn.

Det finns faktiskt Minolta-objektiv till försäljning över nätet på ett antal svenska siter och kollar man där så verkar ju omsättningen inte vara direkt svindlande, vilket är lite förvånande.

Det är inte det att det inte finns några begagnade Minolta-objektiv att tillgå utan att de blivit en del dyrare och lite svårare att få tag i efter att Sony A100 kom ut och folk fortsatte tro på systemet. Innan dumpades priserna å andra sidan omotiverat mycket kanske av det stora utbud som följde på KonicaMinoltas uttåg från marknaden. En del paniksålde och kanske ångrar sig idag, för Minolta gjorde verkligen en hel del fina objektiv från 80-talet och framåt. Speciellt 80-talsobjektiven har man kunnat köpa löjligt billigt tidvis.
 
Senast ändrad:
Jag har ett sigma 18-50 2.8 ex och vill ha ett ännu kortare skärpedjup. 50 mm blir fördåligt så det lutar åt 85 eller 100.

Någon som har koll på vilka gluggar Carl Zeiss har till minoltan, såg att de hade kommit ut med en fin macro 100mm 2.0 den hade varit fin. Men då är det bara till nikon.
 
diablo 3 skrev:
Någon som har koll på vilka gluggar Carl Zeiss har till minoltan, såg att de hade kommit ut med en fin macro 100mm 2.0 den hade varit fin. Men då är det bara till nikon.
Det finns ZA 135 1.8 och 85 1.4.

Är du säker på att du behöver kortare skärpedjup än du kan få med en 50 1.7 eller 1.4?
Får man fråga vad det är du fotar då med så extremkort skärpedjup?
OK om du ville ha längre brännvidd, men kortare skärpedjup förstår jag inte riktigt.
 
diablo 3 skrev:
Jag har ett sigma 18-50 2.8 ex och vill ha ett ännu kortare skärpedjup. 50 mm blir fördåligt så det lutar åt 85 eller 100.
...
Försök hitta en Rodenstock XR-Heligon 68/1,05, eller liknande. Skärpedjup som är så kort, så kort, att en nysning är längre.

Spindelbilden på min sida är ett exempel - skärpedjup 2mm?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.