Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter bör jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Ja, det är en bra tutorial men den löser inte problemet med att blanda två exponeringar där saker flyttar sig mellan exponeringarna, vilket jag pratade om.

Visst går det att lösa även då men det kan kräva en del retuscharbete vilket är mer än många orkar.

I exemplet så fanns det detaljer i himlen, bara att den var lite för ljus och färglös, sådant går att lösa med detta sätt. Det händer att man ibland har så stort omfång att man inte har några detaljer i antingen hög- eller lågdagrar. Då finns det bara två lösningar, antingen gradientfilter på kameran för att "hålla tillbaka" himlen eller två (eller fler) exponeringar.

Jo så kan det kanske vara, men jag försöker se till att jag exponerar så att jag får så mycket detalier i både hög och lågdagrar som möjligt när jag tar bilden, sen finjusterar jag i PS och jag har då aldrig behövt gradiant filter, men visst är det en bra hjälp.
 
Graal skrev:
Okunnig som jag är vad gäller digital fotografering vill jag ställa en fråga till er som kan det bättre, angående filter:
Nils, med tanke på hur mycket du kan och måste jag säga att det känns nästan som en liten lättnad att du har något "vitt hål" på kunskapskartan :)

[...]fråga hur vanliga svartvitfilter (gul, grön, orange, röd etc) påverkar sensorn när man kör i svartvitläget?
Jag har faktiskt länge avsett testa detta själv men aldrig fått tummen ur, och nu har kameran gått hädan så det dröjer i bästa fall några veckor innan man kan testa... :-/

Men något kanske man kan bidra till. Filterfaktorn består, den är ju rent "optisk", dvs hur mycket mindre ljus kameran släpper igenom. Och om man nu inte räknar på det manuellt utan låter TTL-mätningen göra sitt så är det ju samma typer av sensorer i ljusmätningen på digitalkamerorna som sina analoga syskon. Så där borde skillnaden vara minimal mot fotografering på film.

Det jag tror kan ställa till det är bayersensorn på kameran, dvs att pixlarna registrerar en färg i mönster R-G-B-G. Sätter du ett rödfilter framför kameran kommer en pixel få ganska mycket ljus och de övriga tre i samma "fyrkant" bli väldigt mörka. Sen ska dessa interpoleras ihop till en (färg)bild. Jag antar att det kan bli lite lustigt då om man har otur. Även om du nu kör på svartvitt läge i kameran så tror jag ändå att den måste gå "omvägen" via färgbild. Det är ju nämnligen så att bayerfiltret sitter framför sensorn vare sig du har kameran inställd på svartvitt eller ej. Gissningsvis kan man tappa fina detaljer. Men det är bara vad jag tror vid första snabba funderandet.

Jag har läst om folk som använder rödfilter vid digital IR-fotografering (tex http://www.wrotniak.net/photo/infrared/) så helt omöjligt är det inte. Men än så länge inte någon artikel om det som kontrastfilter för svart-vitt digitalfoto. Kanske kan det bero på att det fortfarande är relativt få kameror som har ett svart-vitt läge och när man ändå är hänvisad till att göra monokroma bilder i Photoshop kan man pilla med kontrasten genom att blanda sina lager där. (Sen har vi hela diskussionen med att vissa digitalkameror är rätt usla på att återge röda färger vilket försvårar med de "vanliga" kontrastfiltren, men det är en annan historia...)

Fast det börjar klia i fingrarna. Synd bara att jag inte vet hur länge jag är utan kamera. Du får gärna presentera testresultat om du orkar och hinner före.
 
läst igenom tråden och såg den där videon och lärde mig massor. Men är det nån som det vart man kan hitta fler såna tips/tutorials länka gärna. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.