Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka blixtar kan jag ha som slavar till min D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viper89

Aktiv medlem
Det är så att jag vill införskaffa mig 2 blixtar eller fler som jag kan placera ut i närheten av mitt motiv när jag fotar. Nu till min fråga, vilka blixtar rekommenderar ni? Vill ju komma undan hyffsat billigt eftersom jag bara tänkt testa mig fram lite och se hurvida jag gillar att fota med blixtar.


Vill alltså inte hålla på och tjaffsa med en massa kablar och sladdar utan bara styra blixtarna så de går av när jag trycker på avtryckaren.

Ska väl nämnas att jag är väldigt "rookie" när det gäller blixtar etc.

Kameran är en D200.

Mvh Jocke
 
Om du inte behöver massa fancy trådlös TTL och sånt så kan du köra med vilka blixtar som helst så länge de har så kallade slavtändare, vilket du kan köpa billigt på t ex kaffebrus.com.
 
Okej. Så jag behöver bara en slavtändare att sätta på vilken blixt som helst så utlöses den när ja blixtrar med org blixten på kameran?
 
intedinmamma skrev:
Om du inte behöver massa fancy trådlös TTL och sånt så kan du köra med vilka blixtar som helst så länge de har så kallade slavtändare, vilket du kan köpa billigt på t ex kaffebrus.com.

__________________________________________________

Det är sådan här inlägg som gör att man undrar, varför svara över huvudtaget? - kallas för BjörnTjänst!

Om nu Nikon (och även av de mest hårdnackade Pro-Canon användarna) anses ha det bästa blixtsystemet, även trådlöst - varför inte använda det då?

Verkar ju helsmart och rekommendera manuella slavar, när man kan få full i-TTL mätning med obegränsat av blixtar i två olika grupper....

Köp du Nikon SB-600, eller SB-800 så kommer du kliva in i ny värld!

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:

Det är sådan här inlägg som gör att man undrar, varför svara över huvudtaget? - kallas för BjörnTjänst!

Om nu Nikon (och även av de mest hårdnackade Pro-Canon användarna) anses ha det bästa blixtsystemet, även trådlöst - varför inte använda det då?

Verkar ju helsmart och rekommendera manuella slavar, när man kan få full i-TTL mätning med obegränsat av blixtar i två olika grupper....
Ursäkta? Så man ska rekommendera Nikon D3 till alla som funderar på att köpa en D40? Jag är fullt medveten om att Nikons CLS-system är väldigt bra, men Joakim ville komma undan hyfsat billigt. Personligen anser jag inte närmare 5 000 kr vara hyfsat billigt, därför gav jag ett billigare förslag. Alla kanske inte är i samma ekonomiska situation som jag, men huruvida trådskaparen är det eller inte framgick inte av inlägget.

Så tack för idiotförklaringen.
 
intedinmamma skrev:
Ursäkta? Så man ska rekommendera Nikon D3 till alla som funderar på att köpa en D40? Jag är fullt medveten om att Nikons CLS-system är väldigt bra, men Joakim ville komma undan hyfsat billigt. Personligen anser jag inte närmare 5 000 kr vara hyfsat billigt, därför gav jag ett billigare förslag. Alla kanske inte är i samma ekonomiska situation som jag, men huruvida trådskaparen är det eller inte framgick inte av inlägget.

Så tack för idiotförklaringen.

__________________________________________________

"Ibland är det dyrt att köpa billigt"

Beggad SB-600 hittar du för 1500kr på blocket i som säljaren skriver "i mycket bra skick".

3st till - voilá 4500kr = 500kr över och köpa ett till minneskort.

Hälsningar

Adam
 
Äh, jag lägger ner.

Nästa gång kan du väl tänka på hur du formulerar dig? Jag förmodar (och hoppas) att du inte hade sagt så till mig om det här hade varit en "riktig" diskussion.
 
Typ ja, om det går att ställa D200 till manuellblixt, alltså utan nån för-blixt. Annars blixtrar slavarna på förblixten och inte på den riktiga blixten.
 
Senast ändrad:
Jag har trixat lite med vad du önskar för att jag tyckte det lätt som en kul grej att leka med.

Jag blev inspirerad när jag kikade på www.strobist.com (mycket blixt tips finns det där).

Jag har testat med att köra med den inbyggda blixten på D50:n satt i manuell och en SB24 satt på stativ med en Hama slavtändare och det funkar grymt bra. Slavtändaren från Hama köpte jag på Cyberphoto för ca 200 kr. SB24:an hade jag men kan fås på Blocket för typ 500 kr.

Lagom investering för lite lek och test innan man köper upp sig på 3 st SB600 eller SB800
 
Viper89 skrev:
Okej. Så jag behöver bara en slavtändare att sätta på vilken blixt som helst så utlöses den när ja blixtrar med org blixten på kameran?

Om du inte vill använda den inbyggda blixten utan enbart få ljus från de andra blixtarna går det även utmärkt att använda en "IR-sändare". Den kostar ett par hundra och du sätter den i blixtskon på kameran.
 
divander skrev:
Om du inte vill använda den inbyggda blixten utan enbart få ljus från de andra blixtarna går det även utmärkt att använda en "IR-sändare". Den kostar ett par hundra och du sätter den i blixtskon på kameran.

Okej, då behöver jag alltså bara den Ir sändaren att sätta på kameran.. behöver inte koppla nåt på blixtarna etc?



Agron Basha, du får gärna länka till den slavtändare du köpte från Hama för jag lyckas inte hitta den?
 
Senast ändrad:
Viper89 skrev:
Okej, då behöver jag alltså bara den Ir sändaren att sätta på kameran.. behöver inte koppla nåt på blixtarna etc?


För att kunna tända en blixt med en IR-sändare måste antingen blixten ha en inbyggd alternativt en separat lös sensor som reagerar på ljus och då tänder blixten. Alla dessa sensorer, oavsett om de är inbyggda eller lösa reagerar de både på vanligt blixtljus (ex. kamerans inbyggda blixt) eller enbart IR-ljus (antingen från en IR-sändare i blixtskon eller från den inbyggda blixten med ett IR-filter framför).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.