Annons

vilka bilder får publiceras på internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Jag blev kontaktat av oroliga föräldrar som upptäckt att deras barn läger ut bilder på varandra på olika communities. Många bilder föreställer mer eller mindre berusade barn. Vad får man publicera? FInns det några enkla regler?

Ett bra ställe att börja leta information om dessa frågor är: http://www.surfalugnt.se/

Bilder på barn - berusade eller nyktra - faller under Personuppgiftslagen (PuL) och den kan du läsa om här: http://www.datainspektionen.se/
Bilder på berusade barn torde väl falla under det PuL kallar "kränkande" och således inte tillåtet. Dilemmat är att det är svårt att göra något innan skadan är skedd eftersom det är tillåtet att publicera bilder som inte är kränkande. När väl tilltaget upptäcks så har bilden ofta spritts till flera ställen och att få bort den från nätet är relativt hopplöst liksom att komma åt den som lade upp den först. Eftersom barn inte kan straffas så funkar inte det som avskräckande heller.
Så länge inte alla föräldrar kan (eller vil) uppfostra sina barn tror jag att det inte kommer att gå att stoppa.
Förutom det du beskriver så finns ju också situationen där barnen (ofta tjejer) lägger upp bilder på sig själva i utmanande (sexuella) poser utan att inse konsekvenserna som kan uppstå.

---/Thomas

Tack för ett bra svar. Min tanke är att kanske ge några barn en tankeställare genom att skriva om detta i vår lilla lokaltidning.
Föräldrarna tror att barnen kanske tvekar att lägga ut sina bilder om de vet att också vuxna tar sig in på tex Pixbox.se.
Jag har ingen uppfattning.

Skit är inte skit så länge det rymms under mattan.

Föräldrarna kanske borde oroa sig mer för att deras barn är berusade.

Eller vad vet jag, jag är ju inte förälder, sup och knarka bäst man vill bara det inte finns bild-bevis.

Re: Skit är inte skit så länge det rymms under mattan.

David G skrev:
Föräldrarna kanske borde oroa sig mer för att deras barn är berusade.

Eller vad vet jag, jag är ju inte förälder, sup och knarka bäst man vill bara det inte finns bild-bevis.
Fast så behöver det ju inte va. Det ena behöver ju liksom inte utesluta det andra.. Bara för att de reagerar på bildpubliceringar behöver de ju inte skita i resten och att det sker liksom.

Att inte lägga ut fyllebilder och massa andra dumheter på nätet hur som helst tycker jag dock det verkar som färre försöker avråda från och "pränta" in i skallen att de ska låta bli på ungdomarna än vad det är som försöker "pränta" in att de inte ska supa och knarka.. Och det tycker jag är minst lika viktigt att lära dem. Fast sedan finns åldrar som det nog är svårare att "lära" också. Kanske bäst att starta de försöken till påverkan redan innan tonåren t.o.m. Redan innan ungarna registrerat sig på communitys typ. Ju längre det dröjer innan varningarna kommer ju svårare kan det nog vara att få dem att gå in?

Men vad gäller tidningsartikel så har några medier ganska nyligen tagit upp publicering avfyllebilder ur aspekten att potentiella arbetsgivare kan se dem. SVD, DN och aftonbladet är några av de som skrivit.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar