** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Viktigt om Canons konverters

Produkter
(logga in för att koppla)

cbr1000

Aktiv medlem
Det är många som frågar om konverters och då speciellt från Canon och Sigma.

Nu kan jag meddela av egen erfarenhet att Canons 1.4x och 2.0x INTE passar till Sigma 70-200/2.8 (oavsett DG-version eller ej).

Det har stått på Cyberphotos hemsida fram till för 5 minuter sen att den skulle passa men så är alltså inte fallet och texten är som sagt också numera borttagen.

Det kan alltså vara bra att ha sina telegluggar från samma leverantör för att slippa köpa flera konverters.

/Anders

Sigmas extender verkar fungera på Canon objektiv.
Åtminstone
Sigmas 2x + Canon 70-200/2.8 IS = sant

som vissa skulle uttrycka det :)

Canons 2x extender passar inte på Sigma EX 50-500mm.
Sigmas EX 2x extender passar på detta objektiv med reservationen att objektivet måste låsas så att kortaste brännvidden är 100mm (200mm med extendern)

Kenkos 1,4x Pro 300 passar på alla objektiv i stort sätt. Den lurar även kameran till att tro att ljusstyrkan är oförändrad. Så AF fungerar även på t.ex Sigma EX 50-500mm. Vips, så har man en superzoom 70-700mm med AF.

maerklund skrev:
Det beror på att Canons konvertrar har en del av linspaketet som sticker ut över bajonettfattningen vilket förutsätter att objektivet har plats för detta, se bilden som jag knyckte från B&H. Inte heller alla Canons objektiv har förutsättning att passa konvertrarna, det finns kompatibiltetskartor på B&H man kan begrunda (för Canons objektiv).
http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/canon2xExtender.html
http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/canon1_4xExtender.html

Jo, att Canon fungerar på Canon och Sigma på Sigma är kanske föga förvånande.

Vad jag ville informera om var just korskombinationerna som tydligen inte fungerar lika bra.

Eftersom det finns flera trådar om just vilken konverter folk skall välja så kan det ju vara bra att veta vilka kombinationer som överhuvudtaget fungerar...

Och eftersom nu Cyberphoto hade felaktig info och kanske andra fotosidor också har det, så kan det ju bli onödiga fel.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar