Annons

Viktiga aspekter på stativ??

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Ja nu är det dags för en kraftansträngning .. att hitta mig ett bra stativ!

Utrustningen jag kör med 350D + Batterigrepp, oftast utrustat med 70-200 4 L och ibland en Sigma EF 500 DG blixt!

Tror inte att jag kommer att köra med tyngre objektiv då jag funderar på en mellanring istället! Men alltid bra att gardera sig kanske!

Jag har främst tittat på Manfrotto då prislappen är lite krystad nu innan jul! Men jag behöver ett snabbt!

Vad rekommenderar ni? Vad ska man tänka på när man kollar på stativ?
Mina egentliga krav är väll, pålitlig, stabil snabb gärna lätt då jag går mycket i naturen! Och möjligen att man slipper böja sig för mycket jag är 183cm lång så jag vill inte behöva stå som ett U på backen för att kolla i sökaren!

Budget runt 2000 strecket!
Rekommendationer? Kom med allt ni kan komma på modeller priser samt kanske en motivation till varför du rekommenderar det!

Tacksamm för hjälp!
Mvh Thomas
 
photonicdelousions skrev:

Mina egentliga krav är väll, pålitlig, stabil snabb gärna lätt då jag går mycket i naturen! Och

Hejsan

Stabil snabb är ett väldigt bra stativ! =) 2000:- plus moms och frakt på stabil.nu


//Johannes
 
Manfrottos 055 stativ skulle nog funka.

135cm utan mittpelare + 10cm kulled + ~15cm kamera blir lite under ögonhöjd för dig.

Jag är själv 181 och manfrottos 190 stativ som jag hade innan var för litet. En kompis hade ett 055 som jag provade med hans D70 och (minnet är lite luddigt) jag tror att det kändes ganska bra.

Det är ett ganska vanligt stativ så det borde inte vara svårt att hitta ett stativ att känna på hos din lokala fotohandlare.
 
Undvik Manfrotto!

Måste bara gnälla lite på Manfrotto som enligt min mening är ett otympligt, tungt, krångligt och handhavandemässigt uruselt stativ.

Men inte bara det, eftersom det är gjort i metall blir det iskallt bara temperaturen kryper under 10 plusgrader. Något som är betydligt jobbigare än vad man kan tro. När man bär på stativet biter sig kylan tillslut rakt igenom vantarna.

Köp ett stativ som är gjort i trä eller något annat material som leder kyla dåligt. Se också till att det väger lite och att det är lätt att fälla ut/ihop. En kulled är också något man bör satsa på.

/Joakim
 
Re: Undvik Manfrotto!

Liax skrev:
Köp ett stativ som är gjort i trä eller något annat material som leder kyla dåligt. Se också till att det väger lite och att det är lätt att fälla ut/ihop. En kulled är också något man bör satsa på.

/Joakim

Ett sånt stativ blir nog svårt att hitta utan att spränga budgeten.

Stabilstativet ovan kostar 2500:- utan kulled och är både större och otympligare (det är ordentligt mkt längre ihopfällt bl a)

Jag har själv ett Velbon Sherpa Pro CF-730 som jag skulle rekommendera vilken dag som helst men då är vi uppe dubbelt över budgeten.

Mitt förslag kostar 300:- under budgeten med kulled och själva stativet är lättare än stabilstativet.
 
Manfrotto 055 och en lämlig kulled är nog det bästa om man vill hålla sig under 2000kr. Lite stort och otympligt, men stabilt ochbra för pengen.

Annars är Feisol ett alternativ, men då blir det lite dyrare.


Joakim: Det finns något som kallas "benvärmare", och då menar jag inte såna rosa som man hade på 80-talet. :) De gör för övrigt nytta även på kolfiber.
 
Re: Undvik Manfrotto!

Liax skrev:
Måste bara gnälla lite på Manfrotto som enligt min mening är ett otympligt, tungt, krångligt och handhavandemässigt uruselt stativ.

Men inte bara det, eftersom det är gjort i metall blir det iskallt bara temperaturen kryper under 10 plusgrader. Något som är betydligt jobbigare än vad man kan tro. När man bär på stativet biter sig kylan tillslut rakt igenom vantarna.

Köp ett stativ som är gjort i trä eller något annat material som leder kyla dåligt. Se också till att det väger lite och att det är lätt att fälla ut/ihop. En kulled är också något man bör satsa på.

/Joakim

På vilket sätt är Manfrottos stativ är krångliga och handhavandemässigt urusla?

Jag har haft både trästativ och nu ett 055pro med benvärmare och jag måste säga att 055 är ett mycket bra stativ som är enkelt och snabbt att ställa upp.

Det enda som jag tycker kan vara negativt är vikten. Men endast om man ska gå långa sträckor med stativet och om man jämför med långt mycket dyrare kolfiberstativ.

/Boris som senast igår använde 055 på ett uppdrag.
 
dumbo skrev:
Manfrotto 055 och en lämlig kulled är nog det bästa om man vill hålla sig under 2000kr. Lite stort och otympligt, men stabilt ochbra för pengen.

Annars är Feisol ett alternativ, men då blir det lite dyrare.


Joakim: Det finns något som kallas "benvärmare", och då menar jag inte såna rosa som man hade på 80-talet. :) De gör för övrigt nytta även på kolfiber.

Jo jag vet vad en benvärmare är! :)

Men stativet är inte mitt utan ett som jag lånat eftersom mitt egna pajade ihop förra året. Men hade jag ägt stativet hade det haft benvärmare, gärna rosa sådana! :)
 
Re: Re: Undvik Manfrotto!

boris.bonasin skrev:
På vilket sätt är Manfrottos stativ är krångliga och handhavandemässigt urusla?

Jag har haft både trästativ och nu ett 055pro med benvärmare och jag måste säga att 055 är ett mycket bra stativ som är enkelt och snabbt att ställa upp.

Det enda som jag tycker kan vara negativt är vikten. Men endast om man ska gå långa sträckor med stativet och om man jämför med långt mycket dyrare kolfiberstativ.

/Boris som senast igår använde 055 på ett uppdrag.

Min åsikt är följande:

Jag har använt en halv gång till så stora stativ som varit både lättare, stabilare och enklare att använda än Manfrotto 055.

Skruvarna som låser benen är små, långsamma och onödigt bökiga att använda om man tex har vantar/handskar. Dessutom sitter de för nära varandra när stativet är ihopfällt vilket gör dom ännu bökigare att använda.

Det finns en uppenbar klämrisk när man vinklar ut benen. Benen är dessutom tröga och osmidiga att fälla ut.


Stativet har många hårda kanter och utstickande föremål som fastnar i allt det kommer i kontakt med, men som också gör stativet obehagligt och "hårt" att hantera.

Det blir iskallt.

Min slutsats: Manfrotto 055 är otympligt, trögjobbat, irriterande, och ett stativ som jag aldrig skulle köpa eftersom jag uppskattar användarvänliga produkter.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att köpa ett för att ha konstant uppställt i en studio inomhus. Men inte för ett aktivt användande.

/Joakim
 
Det finns ju flera modeller av manfrottos stativ, tex med snäpplås istället för vingmuttrarna som finns på D-modellen.
Sen undrar jag vad det är för saker som "sticker ut". Låsskruven för mittpelaren?
 
Re: Re: Re: Undvik Manfrotto!

Liax skrev:
Min åsikt är följande:

Jag har använt en halv gång till så stora stativ som varit både lättare, stabilare och enklare att använda än Manfrotto 055.

Skruvarna som låser benen är små, långsamma och onödigt bökiga att använda om man tex har vantar/handskar. Dessutom sitter de för nära varandra när stativet är ihopfällt vilket gör dom ännu bökigare att använda.

Det finns en uppenbar klämrisk när man vinklar ut benen. Benen är dessutom tröga och osmidiga att fälla ut.


Stativet har många hårda kanter och utstickande föremål som fastnar i allt det kommer i kontakt med, men som också gör stativet obehagligt och "hårt" att hantera.

Det blir iskallt.

Min slutsats: Manfrotto 055 är otympligt, trögjobbat, irriterande, och ett stativ som jag aldrig skulle köpa eftersom jag uppskattar användarvänliga produkter.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att köpa ett för att ha konstant uppställt i en studio inomhus. Men inte för ett aktivt användande.

/Joakim

Alltså, mitt 055prob har snäppfästen som är mycket enkla och snabba att jobba med. En del säger att man lätt klämmer sig på dessa men det har då rakt jag aldrig varit med om.
 
dumbo skrev:
Det finns ju flera modeller av manfrottos stativ, tex med snäpplås istället för vingmuttrarna som finns på D-modellen.
Sen undrar jag vad det är för saker som "sticker ut". Låsskruven för mittpelaren?

Framförallt är det spännskruvarna på benen som har en förmåga att haka i allt som krokar.

Andra saker som sticker ut är hårda och vassa kanter (tex fästena för benen) som helt enkelt gör stativet obehagligt att hantera. Det är oskönt!

/Joakim
 
Den mesta utrustningen tar tid att vänja sig vid, speciellt om man är van vid något annat. Manfrotto 055 med "snäpplås" tycker jag är mycket bra, och vikten ser jag som en stabilitetsfaktor lika mycket som en otymplighetsfaktor. Jag kan/vill inte hänga kameraväskan i stativet för att få det stabilt.

Det kanske inte är i klass med gizmo, som kostar multum, och metall blir ju tveklöst kallare än trä i Svenska vintern. Men vikt och material är lite underliga saker att klaga på, det är ju mer sakens natur än produktfel.

Det är hur som helst ett ypperligt val som första seriösa stativ. Jämfört med Velbons konsumentstativ är den helt grym.
 

Det stativ som jag har använt är förmodligen inte av den senaste modellen då. Om jag ska döma av bilderna så har dom tydligen tagit bort en del av "irritationsmomenten".

Men om det fortfarande är lika trögjobbat skulle jag ändå undvika att köpa ett.

/Joakim
 
Manfrotto Nature Tracker 190 NAT3 ?

Tja!

Jag har kikat på 190 NAT3. Är det verkligen så mycket rangligare än 055? Jag har känt på ett 190 ProB(som är ganska lika 190 NAT3), och det verkar väldigt stabilt. 055 känns väl "fläskigt".

NAT3
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/190nat3.php

Tilltänkt huvud - 486RC2:
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/484.php

Kommer att använda objektiv upp till EF 200, har även 430EX blixt. Stativet jag väljer ska funka utomhus i alla väder och kunna släpas runt(kortare sträckor iaf.)
190 NAT3 har benvärmare och andra bra features, med RC2 så slutar kalaset på en summa under 2000 sek.

// Christian
 

Bilagor

  • 190nat.jpg
    190nat.jpg
    32.9 KB · Visningar: 388
WOhaa detta gjorde egentligen inte saken lättare, två läger verkar det som visa tycker Manfrotto är bra andra skräp!

Att tänka på kanske för min del är att allt bara är bättre än mitt Hama Star stativ som jag inte ens kan/vill använda med risk att kameran går i backen pga kass plastig konstruktion!

Så ok Manfrotto kan bli lite kall, lösning benvärmare!

Lite tung!? Kanske styrketräna lite då! Eller undvika för stora dagsutflykter!

Andra fördelar/nackdelar?

Kan man enas någorlunda om att tex Manfrotto 055DB stativ med kulled 486Rc2 skulle kunna vara en ypperlig första kamrat at ta med på mina äventyr?

Tack för all hjälp!
 
Re: Manfrotto Nature Tracker 190 NAT3 ?

matrisen skrev:
Tja!

Jag har kikat på 190 NAT3. Är det verkligen så mycket rangligare än 055? Jag har känt på ett 190 ProB(som är ganska lika 190 NAT3), och det verkar väldigt stabilt. 055 känns väl "fläskigt".


Stabiliteten är det inte någon större fel på. Problemet är att stativet bara är 119cm högt utan att använda centerpelaren. För mig som är 181 så blir det ca 20cm för lågt när man satt på kulled och kamera så man fick lite ont i nacken när man stod hukad över kameran en halv dag.
Viktmässigt är det ingen skillnad mellan 190NAT3 och 055DB 2,2kg båda två.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.