Annons

Viktiga aspekter på stativ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Gitzo inte gizmo

Kolla begangnat markanden om du är inte är ute efter kolfiber.

Den finns ofta många bra gitzo studex & reporter stativ som kan passa din budget.

När jag jobbar med porträtt sätter jag oftast inte stativet mycket högre än midjehöjd.

En bra funktion är om man kan vända upp och ner på centerpelaren för makro eller skruva fast förlängningar på centerpelaren.
 
Christian:
Nackdelen med 190 jämfört med 055 är framför allt höjden. Man vill ju helst inte resa mittpelaren, om man inte måste och 190 blir då lite i kortaste laget, beroende på hur lång man är.

Thomas:
Jag tror att ett 055 blir bra. Om du har möjlighet så gå till en butik och kläm lite på ett.
Jag valde länge mellan 190 och 055 pga vikten och storleken ihopfälld på 055 och höjden på 190. Sedan snubblade jag över Feisol och då blev det ett sådant istället.
055 är dock, tycker jag, ett bra stativ, lite stort och tungt för min smak bara.

Edit: Jag skulle välja PROB framför DB.
 
photonicdelousions skrev:


Lite tung!? Kanske styrketräna lite då! Eller undvika för stora dagsutflykter!

Helt fel inställning!

Jag har tränat i hela mitt liv och har inget emot lite motstånd och äventyrliga strapatser.

Däremot retar jag ihjäl mig när de redskap jag använder i mitt fotograferande blir till hinder på grund av sin utformning. Risken uppstår då att man lämnar prylarna hemma i ren irritation, och där gör de ingen nytta.

När du fotograferat aktivt i många år och släpat det där otympliga och trögarbetade stativet i ur och skur kanske du förstår vad det handlar om. Och det handlar inte om styrka - det handlar om användarvänlighet.

Men om du däremot vet att du bara tänker använda det ibland så kan det säkert funka.

/Joakim
 
Senast ändrad:
dumbo skrev:
Christian:
Nackdelen med 190 jämfört med 055 är framför allt höjden. Man vill ju helst inte resa mittpelaren, om man inte måste och 190 blir då lite i kortaste laget, beroende på hur lång man är.

Thomas:
Jag tror att ett 055 blir bra. Om du har möjlighet så gå till en butik och kläm lite på ett.
Jag valde länge mellan 190 och 055 pga vikten och storleken ihopfälld på 055 och höjden på 190. Sedan snubblade jag över Feisol och då blev det ett sådant istället.
055 är dock, tycker jag, ett bra stativ, lite stort och tungt för min smak bara.

Edit: Jag skulle välja PROB framför DB.

Ok jag ska svänga förbi YFO imorgon och klämma känna lite 055PROB ser lite trevligare ut med sina benvärmare!

Men vad säger vi på kulleds fronten! Andra rekommendationer inom budget? 486RC2 Verkar vettig enligt mig ... men läste lite recensioner och även här råder det delade meningar om dålig kula att den kan sjunka osv>! Jag menar min kamera borde inte väga mer än ca 2kg
Med objektiv (70-200 4L)
Sigma blixt
Batterigrepp
kamerahus

Tackar för alla bra tips!
 
photonicdelousions skrev:
Men vad säger vi på kulleds fronten! Andra rekommendationer inom budget? 486RC2 Verkar vettig enligt mig ... men läste lite recensioner och även här råder det delade meningar om dålig kula att den kan sjunka osv>! Jag menar min kamera borde inte väga mer än ca 2kg
Med objektiv (70-200 4L)
Sigma blixt
Batterigrepp
kamerahus

Tackar för alla bra tips!

Jag tror inte att du får problem med din utrustning på den kulleden. Mitt råd är att köpa en hyffsad kulled nu och i framtiden, om du vill förbättra, titta t ex på Kirks BH-3

BH-3 på fotosidan

Den är dyr men enligt mitt tycke lika bra som de ännu dyrare Markins-, Really Right Stuff- och Arca-Swisskullederna
 
Feisol 3401

Du har inte tittat på Feisols colfiberstativ då, går att beställa direkt från tillverkarn och kostar väl då ca 1700 SEK.

Du kan ju läsa resensioner här på sidan, alla har varit nöjda och det är dels lätt, stabilt samt att du inte behöver råka ut för kalla stativ under vintern.

Verkar även som att de har kommit med en vidarutveckling av ovan stativ om man läser på deras hemsida www.feisol.com

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8148
 

Bilagor

  • 3401-2m.jpg
    3401-2m.jpg
    16 KB · Visningar: 347
Ja det håller jag med om, gick själv in och beställde en uppgradering från Feisol till mitt befintliga stativ så jag får de förbättringarna de har gjort med infestet.

Det folk har haft synpunkter på med stativet var själva infästningsplattan, att den har varit av plast - men det har de förbättrat i det nya modellen 3401N så ett redan bra stativ har blivit ännu bättre :)¨

//Stefan
 
Det blir ju lite dyrare än tidigare dock, feisol-stativet. Nu kostar det $175 för stativ utan mittpelare och ytterligare $39 om man vill ha mittpelaren. Det blir typ 2000kr inkl. frakt och då tillkommer tull och moms, vilket blir ca 2500kr, totalt. Man får ju iaf räkna med att man inte har turen att slippa undan tull och moms.

Därtill kommer kulled, så man landar ju iaf ca 1000kr högre än 2000.
Annars är det definitivt det alternativet jag skulle ha valt.

Thomas:
Ang. kulled skulle jag nog valt 488. Du bör klara dig med 486, men det är aldrig fel att ha lite extra. 488 har dessutom panoreringslås separat, till skillnad mot 486 där allt lossas/låses med en enda ratt.
I den prisklassen så är dessa två kulleder nog bland det bästa iaf. Av de jag kände på när jag var ute efter kulled så upplevde jag manfrotto som bäst i den prisklassen. Ska man ha bättre/lättare så kostar det betydligt mer.
 
Kan bara instämma i vad de flesta redan sagt. För en begränsad budget är Monfrottos stativ kanonbra. Se bara till att du inte väljer ett för litet (sett till din längd).Har både haft 190 pch 055 och eftrsom man helst inte vill höja mittpelaren så valde jag bara köra på 055. Mittpelaren KAN bidra till instabilitet som påverkar bilden. Visst är 055 något tyngre än 190, och avsevärt tyngre än vissa karbonstativ (men ca 1kg får man betala minst 1000kr extra för;-) men spelar ingen roll för mig (och de flesta andra för den delen). Stabilt är det åtminstone. Vad gäller huvud håller jag med dumbo, lägg ner 100kr extra för att få ett 488 alt ett begagnat bättre med panoreringsfunktion. Svårt att vara utan enligt mig. Jag själv kör 488RC0 som i miuna ögon ger ett bättre grepp än RC2 men som å andra sidan har en något större platta. Ett paket med 055PROB och 488RC0 kostar inkl moms och frakt 1995kr hos Hegethorns.se.
Lycka till.
 
Jag har använt 055 mycket och har det kvar även om jag nu använder ett par andra stativ.

Det är inte det bästa som finns att köpa för pengar, men det är inte heller dåligt. För mig var problemet att det var för tungt att resa med och för instabilt för de långa telebrännvidderna. Det fick därför bli ett lätt kolfiberstativ och ett jättelikt aluminiumstativ, för olika tillämpningar.

Men för pengarna är det ett mycket stabilt stativ. Du måste först bestämma dig för vilken typ av stativ du behöver. Ta med kamera och telezoom till en affär och testa hur mycket vibrationer det blir när du rör lätt vid motljusskyddet, med utrustningen monterad på olika typer av stativ.

Vill du ha ett behändligt stativ är Feisols och Velbons kolfiberstativ prisvärda alternativ, som dock kostar mer än 2000kr. Tycker du 055 är otympligt skulle jag rekommendera lillebror 190. Stabil snabb är ett mycket trevligt och stabilare stativ än 055, men kostar lite mera och är inte särskilt portabelt. Vill du ha mera stabilitet kan du leta efter ett begagnat Gitzo ur 300- och 400-serierna i aluminium.

/Pontus
 
055

Jag fjällvandrade med 055PROB och 488RC4 i tre veckor förra sommaren. Och det utan större problem. Om man har en låg budget kan jag rekommendera det stativet. Fördelarna är hyfsat enkel användning, stabilitet, inställningsmöjligheterna och det relativt låga priset. Nackdelarna är tyngden och att det är aluminium. Annars är tipset att ha lite tålamod och kika på Feisol och Velbons kolfibermodeller.
Lycka till!
 
Jag har en Canon 20D med 70-200/4L som största objektiv men har även fotat mellanformat med tunga objektiv. Jag har provat många olika stativ och kulleder bla Manfrottos 055. Jag har nu det svenska Stabil Snabb stativet. Det är gjort av trä och är som namnet antyder mycket stabilt. Men det räcker inte med att bara ha ett bra stativ man måste också tänka på att ha en kraftig kulled, eller liknande, och även ordentlig snabbkoppling/platta. Jag använder Manfrotto 490, som Hans på Optipod modifierar, samt Optipods snabbkoppling/platta som han också specialkonstruerar för 20D:n.
Lycka till!
 
JonAnder skrev:
Jag har en Canon 20D med 70-200/4L som största objektiv men har även fotat mellanformat med tunga objektiv. Jag har provat många olika stativ och kulleder bla Manfrottos 055. Jag har nu det svenska Stabil Snabb stativet. Det är gjort av trä och är som namnet antyder mycket stabilt. Men det räcker inte med att bara ha ett bra stativ man måste också tänka på att ha en kraftig kulled, eller liknande, och även ordentlig snabbkoppling/platta. Jag använder Manfrotto 490, som Hans på Optipod modifierar, samt Optipods snabbkoppling/platta som han också specialkonstruerar för 20D:n.
Lycka till!

Men då snackar vi helt andra totalpriser. :eek:)
 
Tusen tack alla som bidragit i denna diskussion!
Jag har knåpat och kollat internet hela dagen! Imorgon bär det av och jag lovar att återkomma imorgon med vad som hände och vad det blev till!

Men av att kolla på bilder blir man lite osäker, jag har kollat på 055PROB men det är lite underligt finns det en 055 PRO variant? Eller är det så att den kallas 055PRO B ?
Hursom jag tar med kameran och riggar upp i stativen testar ett par kulleder varav 488RCO är intressantast samt 486RC2.

En annan sak .... är det någon ide att fundera ett MANFROTTO 293 objektivstöd? Var ju betydligt billigare än Canons fäste till 70-200an som går loss på 1400 + frakt! Hutlösa pengar!

Än en gång tack! Jag kommer med rapport imorgon :)

Mvh Thomas
 
Kanske utanför tråden.. men,men.

En liten fråga.. Om man avser att fjällvandra eller dylikt, vad skall man använda då? Ett stativ på några kilo, kamerautrustning samt tält o sovsäck.. Är ju uppe i de kilona man max vill ha med sig. Någon god erfarenhet av någon? Såg att det var en som pratade om en tredagarstur med ett Manfrotto 055 (?), men längre strapatser?
 
Frågan är om du skall vandra och ha kameran med dig, eller om du skall fotografera och vandringen är ett transportmedel.

Är det i första hand vandring och det finns icke-fotografer med i sällskapet, då tycker jag personligen 055 är på tok för tungt. Jag tycker även 190 är för tungt för det egentligen. Då skulle jag nog snegla på ett resestativ som t ex Velbon 343.

Är det fotografera du skall göra, då bör du ju välja ett så tungt stativ som du vet att du kommer att kunna transportera till målet.
 
Jag har ett Manfrotto 055PROB, blir lite förundrad över de polariserade och heta åsikterna... det är bara ett stativ för sjutton. :)

Det är inte världens bästa, det är lite tungt, och mittpelaren är inte superstabil. För pengarna är det dock väldigt mångsidigt och stabilt nog för mitt 500/4.

Jag skulle gärna ha ett super-duper-kolfiber-stativ men inte till dom priser dom betingar. Då lägger jag hellre dom pengarna på annat eftersom jag inte använder stativ så rasande mycket.

Att tänka på är t.ex. vikten, om stativet är stabilt, om det är högt nog för bekvämt foto, om det går lågt nog för marknära vinklar, om låsen på benen är justerbara ftersom dom kan bli slappare efter en tids användning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.