ANNONS
Annons

Viktiga aspekter på stativ??

Produkter
(logga in för att koppla)
055 och fjällvandring

Sommaren -04 gick jag tre veckor med 055PROB och 488RC4. 3,6 kg tungt med det gick bra. Fotoutrustningen som sådan vägde ca 11-12kg med stativ och stativhuvud. Maten vägde ca 10-11kg. Startvikten på ryggan låg på ca 37-38kg. Var således nere på 27-28kg i slutmålet. Sammanfattningsvis kan jag säga att har man foto som huvudsyssla under en fjällvandring blir det tungt. Jim Heikkinens tankar är värda att ta fasta efter. Är man en självplågare som jag är det givet vad man ska prioritera. ;)

Re: Manfrotto Nature Tracker 190 NAT3 ?

matrisen skrev:
Tja!

Jag har kikat på 190 NAT3. Är det verkligen så mycket rangligare än 055? Jag har känt på ett 190 ProB(som är ganska lika 190 NAT3), och det verkar väldigt stabilt. 055 känns väl "fläskigt".

NAT3
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/190nat3.php

Tilltänkt huvud - 486RC2:
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/484.php

Kommer att använda objektiv upp till EF 200, har även 430EX blixt. Stativet jag väljer ska funka utomhus i alla väder och kunna släpas runt(kortare sträckor iaf.)
190 NAT3 har benvärmare och andra bra features, med RC2 så slutar kalaset på en summa under 2000 sek.

// Christian

Hej Christian.

Jag har Manfrotto 190 WNB (svart variant av Nature trekker) Om du inte vill betala knappt 200 kr för en grön variant så är denna toppen. Det är bara färgen som skiljer.

Jag använder 486RC2 som jag tycker är toppen! Din länk pekar på 484 och inte 486 som du skriver om.

Jag kör detta med Canon 20D och det fungerar hur bra som helst med tex 70-200/2.8 alt EF200 (har båda)

Huvudsakliga skillnaden är höjden. Jag är relativt kort (171cm) och för mig är det perfekt. Det är ok upp till ca 180 cm längd, är du längre än så bör du nog välja 055 varianten istället.

Du behöver inte vara rädd för någon ranglighet.

190 WNB kostar 1195 kr på Cyberphoto.

/Anders

486rc2 fungerar ok så länge du inte ska luta kulan. Då kommer du få problem. Detsamma gäller om du inte har stativfästet till 70-200/4L. Speciellt om du försöker komponera noga om du plåtar makro. Visst går dett att låsa utan att den glider, men det är mer jobb än vad det är värt. Bättre med en aningen större led som 488-serien.

Stativet är köpt nu!!

Japp jag var förbi YFO och testade klämmde och kände ... om någon nu är intresserad :)

Stativet ja det var givet med min längd, blev till 055PROB var bastant och visst kanske lite tungt att kånka på ... men men det var stabilt!

Däremot .. det blev ingen kulled jag gillade inte dem, handhavandet passa mig dåligt så enligt säljaren var jag den 1/10 som inte valde kulled!
Jag gillar inte känslan av hur den glappar runt samt den lilla kontrollen man har om man vill räta till bara lite då rör det runt och man får ingen möjlighet att efterjustera i höjd/sidled!
Så jag får kanske skämmas för ett dåligt val enligt er :p Men det blev en 141RC som jag eventuellt kommer att komplettera ett annat huvud med om jag ser det nödvändigt!

Här har ni en bild av min julklapp till mig själv :)
Tack för all eran hjälp!
Mvh Thomas

Bilagor

• pict0001.jpg
    pict0001.jpg
    39.5 KB · Visningar: 222
Det viktigaste är ju att du själv trivs med ditt val. Vad jag/vi tycker om trevägshuvud spelar ju ingen roll. :)

photonicdelousions skrev:
WOhaa detta gjorde egentligen inte saken lättare, två läger verkar det som visa tycker Manfrotto är bra andra skräp!

Det är inget fel på Manfrottostativ. Tror att den "fläskigare" 055 Nat3 är perfekt för en 350D med 70-200/4. Är det tillräckligt med vind, så blir även riktigt dyra stativ vingliga. Kolla också om du behöver stativ som kan gå ner i spagat. Alla klarar inte det. Mer än en snabbplatta är också skönt om du köper stativhuvud som använder plattor.

paco skrev:
Det är inget fel på Manfrottostativ. Tror att den "fläskigare" 055 Nat3 är perfekt för en 350D med 70-200/4. Är det tillräckligt med vind, så blir även riktigt dyra stativ vingliga. Kolla också om du behöver stativ som kan gå ner i spagat. Alla klarar inte det. Mer än en snabbplatta är också skönt om du köper stativhuvud som använder plattor.

Takkar men jag har redan varit iväg och handlat ett stativ idag :)
Finns på sidan 3 i slutet av sidan! Men det var ungefär enligt din rekomendation!

Vh Thomas

Jo jag såg det nyss efter att jag skrivit. Jag har dock hört att det finns en annan fotograf som också surfar in här på FS ibland. Kanske kan hjälpa honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar