Leonard91
Aktiv medlem
Jag ska köpa en vidvinkelzoom i sommar och jag har varit på Scandinavian Photo och kännt på några olika objektiv som jag tycker känns bra.
Nu är bara frågan vilken av objektivet som är bäst/bra?
De som jag kikat på är:
Canon EF-S 10-22 USM
Sigma 10-20 HSM
Tokina 12-24
Tokina 11-16
Eftersom att jag troligen kommer att fotografera mest landskap så kommer nog inte ljusstyrkan spela särskillt stor roll. Men det är ju ändå ingen nackdel om det skulle finnas tillgång till stor bländare på objektivet.
Sedan så måste AF vara mycket precis och skarp för att jag tycker det är svårt att sätta fokus snyggt manuellt i landskap då man inte ser så stor skillnad genom sökaren själv.
Byggkvaliteten är också ganska viktig.
Mina egna åsikter kring objektiven:
Canon 10-22 USM: Snabb och säker AF, lite plastig
Sigma 10-20 HSM: Ger något mjuka bilder
Tokina 12-24: Grymt bra byggkvalitet
Tokina 11-16: Grymt bra byggkvalitet, lite snålt brännviddsomfång
Är det något objektiv jag missat? Har jag fått fel uppfattning om objektiven i fråga? Jag vill framför allt ha reda på vilket som är bäst rent optiskt, eftersom att det är mycket svårt att bedömma inne i en fotobutik.
Kom gärna med tips och förslag, det kan verkligen behövas!
Nu är bara frågan vilken av objektivet som är bäst/bra?
De som jag kikat på är:
Canon EF-S 10-22 USM
Sigma 10-20 HSM
Tokina 12-24
Tokina 11-16
Eftersom att jag troligen kommer att fotografera mest landskap så kommer nog inte ljusstyrkan spela särskillt stor roll. Men det är ju ändå ingen nackdel om det skulle finnas tillgång till stor bländare på objektivet.
Sedan så måste AF vara mycket precis och skarp för att jag tycker det är svårt att sätta fokus snyggt manuellt i landskap då man inte ser så stor skillnad genom sökaren själv.
Byggkvaliteten är också ganska viktig.
Mina egna åsikter kring objektiven:
Canon 10-22 USM: Snabb och säker AF, lite plastig
Sigma 10-20 HSM: Ger något mjuka bilder
Tokina 12-24: Grymt bra byggkvalitet
Tokina 11-16: Grymt bra byggkvalitet, lite snålt brännviddsomfång
Är det något objektiv jag missat? Har jag fått fel uppfattning om objektiven i fråga? Jag vill framför allt ha reda på vilket som är bäst rent optiskt, eftersom att det är mycket svårt att bedömma inne i en fotobutik.
Kom gärna med tips och förslag, det kan verkligen behövas!