Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom till Canon(digital) för max 3.000?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Letar efter vidvinkelobjektiv passande till Canon D60, men tycker att utbudet är litet. Är inställd på att köpa begagnat och autofokus.

Finns ju Canon EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM, men vad finns i de lägre brännvidderna??

Vi har Canon EF 17-40/4,0L IF USM men då pratar vi om priser på 5.000:- och uppåt.

Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG är väl alltför nytt och kostar långt över 3.000:-. Nypriset är väl c:a 6.000:-

Sigma AF 17-35/2,8-4 EX (DG Aspherical HSM)
..fått dålig kritik.

Tokina AF 19-35/3.5-4.5
Billig, c:a 2000:-, men vad har den för skärpa?

Köpte en Tamron 28-75/2.8 och där var det inte så mycket att fundera på, men för vidvinkel och även tele är det svårare anser jag.

Vad har Ni för förslag? Bra skärpa, kort brännvidd och till ett någorlunda humant pris - vad finns?
 
Kanske Sigmas nya 18-125 kan vara ett alternativ? Inte så ljusstarkt, men verkar hyggligt skarpt och välbyggt. Ger bra allroundräckvidd och tänker mig att använda det som vardagsoptik. Har beställt ett, men inte fått det ännu...

/Johan
 
Tokinas 19-35 ska vara helt godtagbar, tom. riktigt prisvärd. Det finns flera trådar om detta.. Däremot är det inte mycket till vidvinkel på en x1.6 kamera...
 
Så Tokina 19-35 är ok. Hmm, jag ska söka efter om det finns några trådar här på forumet.

Lugn grabbar, fasta objektiv är inte att förakta. Många gånger är de ljusstarkare och skarpare. Har själv kört manuellt och fast tidigare, men tycker att det blir mycket objektivbytande hela tiden.

Skulle vilja ha en zoom som började på 15 eller 17mm nånting, men var finns dom?
 
Precis (Jens). Sålde i dagarna mitt Canon 20-35 av den anledningen. Får nog bli till att antingen hosta upp slantarna till Canons 17-40 eller Tokinas fasta 17mm istället.
 
Re: Re: Vidvinkelzoom till Canon(digital) för max 3.000?

Ja påtal om 20-35 så har jag sett storebror 20-35/2.8 för drygt 3000 kronor. Det torde nog vara prisvärt. Inte supervidvinkligt, men dock.

Räcker vidvinkeln är 20-35/2,8L helt klart ett alternativ att titta närmare på. Rejält bygd, tung och med en underbar känsla rent mekaniskt och riktigt bra bildkvalitet. Torde vara svårslaget i prisklassen 3-4000:-

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.