PeLy
Medlem
Jag har tagit upp mitt gamla fotointresse och köpte en 50D för någon månad sedan. Köpte då med ett kit-objektiv på 18-55mm. Har sedan dess kompletterat med Canons 50 mm 1.8 samt ett Tamron AF 28-75 2.8 XR Di.
Näst på önskelistan står vidvinkelobjektiv.
Har ni några råd beträffande vidvinkelvalet?
Jag tror att jag är ute efter en vidvinkelzoom, gärna med kraftig vidvinkel.
Sigma har nyligen släpp en ny vidvinkel på 8-16mm F4.5-5.6 DC som finns för 6995 kr hos Rajala.
Andra alternativ är Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM (som är något dyrare) eller Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Canon som fått fin kritik och som ligger i prisnivå med Sigman.
Ytterligare ett alternativ är Sigmas EX 10-20/3,5 DC HSM, och som inte det vore nog så finns ju Canons EF 17-40/4L USM som ger L-standard, men som egentligen inte tillför något omfångsmässigt mot det jag redan har.
Ja, ni förstår vilket fruktansvärt dilemma jag sitter i...
Tacksam för synpunkter på vad ni skulle välja.
Just nu lutar jag åt Sigman 8-16 mm, på grund av dess extrema vidvinkel (=kul), men den känns som ett lite oprövat kort innan den recenserats.
Näst på önskelistan står vidvinkelobjektiv.
Har ni några råd beträffande vidvinkelvalet?
Jag tror att jag är ute efter en vidvinkelzoom, gärna med kraftig vidvinkel.
Sigma har nyligen släpp en ny vidvinkel på 8-16mm F4.5-5.6 DC som finns för 6995 kr hos Rajala.
Andra alternativ är Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM (som är något dyrare) eller Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Canon som fått fin kritik och som ligger i prisnivå med Sigman.
Ytterligare ett alternativ är Sigmas EX 10-20/3,5 DC HSM, och som inte det vore nog så finns ju Canons EF 17-40/4L USM som ger L-standard, men som egentligen inte tillför något omfångsmässigt mot det jag redan har.
Ja, ni förstår vilket fruktansvärt dilemma jag sitter i...
Tacksam för synpunkter på vad ni skulle välja.
Just nu lutar jag åt Sigman 8-16 mm, på grund av dess extrema vidvinkel (=kul), men den känns som ett lite oprövat kort innan den recenserats.