Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

yovvvan

Avslutat medlemskap
Hej!

Är i köpastankar till ett nytt vidvinkelobjektiv.
Har en canon eos 550D idag. Vill ha ett objektiv som passar både fullformats och APS-C kameror om jag ngn gång i framtiden skulle vilja byta upp mig till ett bättre kamerahus.

Är sugen på ngt som kanske ligger runt 10-12mm.
Alternativt fast eller zoom? Vilket är bäst?
Får känslan nu när jag kollar att de fasta är billigare pga mindre teknik?
Vad rekomenderas för att få en bra skärpa ?

Sigma, Tamron, Canon objektiv?

Mvh
/Johan

Jag skulle nog inte rikta in mig på att ha ett vidvinkelobjektiv till både crop och FF - beskärningsfaktorn på 1,6x tar bort det mesta av vidvinkeln på objektiv som passar FF och cropobjektiv tecknar inte ut hela FF bilden. Det finns bara ett zoomobjektiv till Canon (som inte är fisheye) som blir vidvinkel på både crop och FF - det är någon av Sigmas två 12-24/4,5-5,6 objektiv (motsv 18-36 på FF). Man betalar för FF teckningen i vikt, pris och delvis ljusstyrka. Det är bra överlag men kan du titta på crop nu blir möjligheterna större. Alternativen är:
Tokina 11-16/2,8, 12-24/4 (ver I och II) och kommande 12-28/4
Sigma 8-16 och 10-20
Tamron 10-24 (skippa den)
Canon 10-22

F u Tamron är alla bra. Du får titta igen vilken brännvidd du vill ha och du får säkert många tips. Jag skulle snabbt sammanfatta så här:
Bäst i motljus: Canon. ganska bra f ö
Bäst i ljusstyrka:Tokina 11-16
Bäst balans mellan omfång, skärpa, ljusstyrka: Tokina 12-24 (12-28 ej testad)
Lägst pris men bra: Sigma

Tokina har i regel mer kromatisk abberation än konkurrenter

Ska du ha det till APS-C köp ett vidvinkel avsedd för det. Dumt att investera för något som är ovisst.

Du kan köpa ett 17-40/4L. Nu är 17mm inte så väldigt vidvinkligt till en 550D, men ganska. Ett trevligt omfång är det iaf. Tyckte det var underbart på min 10D/550D. På en FF kamera är det suveränt och rejält vidvinkligt. Dessutom är det ett L-objektiv med allt vad det innebär. Superkvalitet alltså, både mekaniskt och optiskt om än inte perfekt, förstås.
Dessutom är det extremt prisvärt för att vara en L-zoom från Canon.
Ett litet plus till är att Canon ger lite pengar tillbaka om man köper ett innan Midsommar, typ. Kostar ca 6000 inkl. rabatt har jag för mig. Grymt bra pris!
Enda nackdelen är väl då kanske maxbländaren på 4.0. Hur stor nackdel det är får väl var och en bedöma. Det gör iaf. att gluggen är relativt kompakt och lätt.

EF 17-40 är säkert en bra vidvinkel för fullformat, och i det avseendet är det säkert också bra pris med 6000:

På en APS-C kamera är det tyvärr snarare en vanlig normalzoom med anmärkningsvärt kort zoomonfång, än en vidvinkel. Det är inte ens ljusstarkt, med sina F/4.0. Vad värre är, det finns en bättre normalzoom till APS-C, för bara ca 1,300:- Och den har tom bildstabilisering, bra bildstabilisering.
EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II, ett av de vanliga kitzobjektiven.

http://slrgear.com/reviews/zproducts/canon17-40f4/tloader.htm

http://slrgear.com/reviews/zproducts/canon18-55f35-56is2/tloader.htm

Ovan länkar är till 3D skärpe-data för för båda objektiven, som monterade på APS-C kamera. Jovisst är EF 17-40 L, ett jättebra objektiv. Men som du ser är denna versionen av 18-55 kitzoomen mer än konkurrenskraftig! Även om L-objektivet är skarpt, är 18-55 IS II skarpare på varje brännvidd och varje bländare! Och den går till 55mm, Och den har IS, bra IS.

När det gäller vidvinkelzoomar, går det absolut inte att rekommendera att använda FF objektiv på APS-C kameror. Det är en rätt så misslyckad idé.

17-40 ger motsv 27-64mm monterad på crop - ungefär lika mycket vidvinkel som 18-55 kitobjektivet - alltså en normalzoom på crop.

Den här bilden tog jag med 200mm på crop: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1181869/slussen-natt-cropped-edited-7k.jpg
Brännvidden spelar inte så stor roll som man kan tro för vidvinkliga bilder.

Kan du använda den lika effektivt i en liten etta jämfört med ett 17mm?
Beror ju helt på vad du ska fota och hur och hur du vill att bilden ska se ut. Du får aldrig likadan bild med 200mm på APS-C som en 17mm på FF hur mycket skärpedjup du än försöker få med eller hur mycket avstånd du än har att tillgå.

Jag försökte skoja till det lite Stefan. Men bilden _är_ tagen med 200mm på crop. I en etta? Skulle förmodligen behöva ännu längre brännvidd men det skulle nog vara görbart. Nu blev jag sugen på att prova.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar