Vilken djungel alltså!
Är det någon som har erfarenhet av sigma 18-50m F2.8-4.5 DC OS HSM eller Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di?
Är det något jag kan ha till min kamera?
Sigma-objektivet kan anses som en normal-zoom med lätt vidvinkel på din kamera. Tamron-objektivet är inte vidvinkel alls på din kamera.
- Den enda vidvinkel med bländare 2.8 jag känner till är Tokina 11-16 f/2.8, men den har varesig stort zoom-omfång eller är speciellt billig.
- Canon 10-22 f/3.5-4.5 har 2/3 steg mindre bländare i vidaste läget, har ett av de största zoom-omfången för vidvinklar, och går att få till hyfsat pris begagnat.
- Sigma 10-20 f/3.5 har lite mindre zoom-omfång, har samma bländare som Canon-objektivet i vidaste läget (och 2/3 steg ljusstarkare inzoomat) - men verkar vara lite svårare att hitta begagnat (å andra sidan kostar det ungefär lika mycket nytt som ett begagnat Canon) men verkar också vara större risk att få ett dåligt exemplar.
- Tokina 12-24 f/4 är dyrare än det ljusstarkare sigma-objektivet (visserligen bara 1/3 stegs skillnad), och har mindre vidvinkel.
- Sigma 10-20 f/4-5.6 är billigt, men har 1-2 steg mindre bländare än du skrivit att du vill ha. Samma risk med dåliga exemplar som det andra Sigma-objektivet.
- Canon 17-40 f/4 är inte speciellt vidvinkligt på din kamera, utan är anpassat för större kameror. Det är dessutom onödigt stort och dyrt.
Som du märker måste du kompromissa på någon punkt. Det är dock bara du själv som kan svara på vilka kompromisser du är villig att göra. Möjligtvis om du talar om lite mer vad du tänkt fotografera med det, att vi kan försöka hjälpa dig med vad som är viktigt respektive mindre viktigt.