Annons

Vidvinkelobjektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Craig

Ny medlem
Det är dags att uppgradera sig från 18-55 och jag har märkt att vidvinkel verkligen är min grej. Jag har en 450d och funderar nu på vilket objektiv man ska satsa på? Jag fotar ganska intensivt i perioder, så jag vill gärna ha något lite bättre, men ändå inte alltför dyrt. Så nu efterlyser jag hjälp!

Det är dags att uppgradera sig från 18-55 och jag har märkt att vidvinkel verkligen är min grej. Jag har en 450d och funderar nu på vilket objektiv man ska satsa på? Jag fotar ganska intensivt i perioder, så jag vill gärna ha något lite bättre, men ändå inte alltför dyrt. Så nu efterlyser jag hjälp!

Kolla på Canon EF 17-40/4L USM

Bland vidvinkelzoomarna i budgetklassen är det ingen fråga. Tokina 11-16/2,8.
Om du tycker det blir för mycket vidvinkel finns det en hel del bra 17-50/2,8-gluggar. Har hört mycket bra om Tamron.

Om man fotograferar i princip uteslutande i bra ljus är Sigmas 8-16 fenomenal.. Vidast och outstanding optiska egenskaper. Förvånande kombination.

självklart Sigmas 8-16mm. Ljusstarka Tokinan enbart om du behöver ljusstyrkan, men det är ju kanske inte viktigaste egenskapen mtp motiven för en supervidvinkel. Canons 10-22 är väl okey, men börjar bli till åren och Sigman är modernare och vidvinkligare till ett bättre pris, du kan köpa den för 5 500 kr på Rajala just nu.

Nu har jag inte så stor koll på reglerna :p men jag har ett
canon ef 20mm f/2.8 USM

Om du är intresserad så säg till :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto