Annons

Vidvinkelobjektiv till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Hej, är ute efter ett fast vidvinkelobjektiv till fullformat. De jag väljer mellan är följande:

Canon:

Ef 20 mm 2.8
Ef 28 mm 1.8
Ef 28 mm 2.8
Ef 24 mm 2.8
Ef 35 mm 2.0

Sigma:

Ex 20 mm 1.8
Ex 28 mm 1.8

Objektivet kommer att användas till landskap, arkitektur och walk around. För landskap kommer stativ att användas.
Min fråga är om du har nån erfarenhet av dessa objektiv eller ifall du känner till nåt annat alternativ i liknande prisklass. Motivera gärna ditt val.

MvH Marcus

Samyang 14/2,8 MF. Raktecknande, bra byggt och skarpt som få för ynka ~3000 kr. Det är helmanuellt, men vad gör det när du ändå bara ska använda det till landskap. Sålde min för en 16-35/2,8L II USM pga behov av autofokus, men jag hade lite ångest, Samyangen var skarpare.

Samyang 14/2,8 MF. Raktecknande, bra byggt och skarpt som få för ynka ~3000 kr. Det är helmanuellt, men vad gör det när du ändå bara ska använda det till landskap. Sålde min för en 16-35/2,8L II USM pga behov av autofokus, men jag hade lite ångest, Samyangen var skarpare.

Jo det hade säkert funkar bra, dock lite mycket vinkel och AF vill jag helst inte vara utan. Men tack för tipset.

Jo det hade säkert funkar bra, dock lite mycket vinkel och AF vill jag helst inte vara utan. Men tack för tipset.

Okej :) att det är manuellt spelar ingen roll, iaf inte för mig, det är skarpt efter någon meter till oändligheten om man har det mellan 2-3 meter på fokusringen. Bra motljusegenskaper har det också! Saknar dock filterring, därav är jag väldigt glad över bytet till 16-35 då jag även fick med ett pol-filter som gav mina landskapsbilder ytterligare ett lyft! Så det kanske inte är ett så bra val trots allt

Min 17-35a använder jag mest från 17-24 och 35 när man vill närmre.
Men hur du skulle använda den vet ju bara du.

Jag tror inte frånvaron av autofokus är problemet du skulle få med Samyangen, det är snarare att det har en hel del distorsion, inte mycket med tanke på priset och bildvinkeln, men om du klarar dig med en snävare vinkel och vill fotografera arkitektur kanske något annat är lämpligare.

Jag har tyvärr inga förslag eller erfarenheter att bidra med.

Matssons foto i lund (kolla blocket) har en 20-35/2,8 L för 2800:- beg. Ser sliten ut. Funkar den dock bra är skärpan inget att klaga på och du får AF. Går dock ej längre att laga om den pajar. Men 2800:- och du får garanti hos dem i regel.

Själv har jag Samyang 14 men tycker det är väldigt långt från ett walkaround. Även jag är ute efter en normal vidvinkel och är inte imponerad över Canons EF på området. Därför har jag ett tag sneglat på Zeiss 35/2.

Men, i en helt annan prisklass kommer inom några veckor Samyang 35/1.4. Om det är i närheten av deras 14 eller 85 så lovar det mycket gott. Men då är det alltså MF som gäller. Jag avvaktar iaf tills mer info kommer.

Har haft ett 20-35/2.8L, ett 28/1.8 och testat 28/2.8 ingående. Här är mina slutsatser:
20-35/2.8L: Byggt som en stridsvagn, bra färger men rejält oskarp på FF
28/1.8: Lite mycket ca i kanterna på FF och på stora bländaröppningar och ska helst bländas ner något för att vara skarp. Annars bra byggd, fina färger och skarp.
28/2.8: Kan du stå ut med plastigare känsla än 28/1.8 och klarar dig utan 1.8 så är den här både billig, skarp och har trevliga färger.

Kan tillägga att 35:an ska vara snarlik. 28.an på dom flesta punkter, så där är det mest smaksak vilken vinkel man vill ha..

EF 28/2.8 är mycket användbart och liten och smidig som standardvidvinkel objektiv till 5D mkII. Det är inte flashigt, men smidigt, billigt och bra. Lite CA, vinjeterar en del fullt öppet och ha få bländarblad vilket ger tydligt kantiga blobbar i bokehn i vissa fall.

http://www.flickr.com/groups/ef_28_f2_8/

Har 35/2 och är helnöjd med den, den lite softa känslan och vingetteringen helt öppen är så rätt på min 5D Classic. Blända ner lite och skärpa blir riktigt bra.

ANNONS