Annons

Vidvinkelobjektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har tankar på att införskaffa ett vidvinkelobjektiv. Har väl en något flexibel budget men anser att taket går någonstans vid 6-7 tusen. Söker därför tips och erfarenheter kring objektiv inom det prisintervallet. Eller för den delen råd kring budgeten. Får man ett dugligt amatörobjektiv för de pengarna eller bör jag vänta längre och istället sikta in mig på ett dyrare?
 
Hejsan, jag tycker då personligen att du kan sänka din budget en aning. Var i samma tankar som du för ett år sedan men efter att provat ett Canon 10-22mm och ett Sigma 10-20mm beslöt jag mig för att köpa ett Sigma och få en hel del pengar över till andra prylar då det inte var någon större skillnad. Jag blev mycket mycket nöjd med mitt köp och den fungerar utmärkt till min 20D och tar skapligt skarpa bilder för dom pengarna.
Mvh Rasmus
 
Tack för svaret!

Har läst lite om det och det får nästan uteslutande lovord.

Det nämns dock att man får leva med en vinjettring "runt" bilden med detta objektiv.

Hur upplever du det? Är det så markant att det förstör bilder och förekommer på samtliga bilder?

Såg b.t.w. att det är en ny modell från Sigma på gång. Kan vara värt att vänta in priset på den.

"Sigma kommer med en ny version av sin populära vidvinkelzoom 10-20/4-5,6. Nu med bättre ljusstyrka och bländare 3,5 över hela zoomomfånget."
 
Tack för svaret!

Har läst lite om det och det får nästan uteslutande lovord.

Det nämns dock att man får leva med en vinjettring "runt" bilden med detta objektiv.

Hur upplever du det? Är det så markant att det förstör bilder och förekommer på samtliga bilder?

Såg b.t.w. att det är en ny modell från Sigma på gång. Kan vara värt att vänta in priset på den.

"Sigma kommer med en ny version av sin populära vidvinkelzoom 10-20/4-5,6. Nu med bättre ljusstyrka och bländare 3,5 över hela zoomomfånget."


Har aldrig haft problem med vinjettering, har ens aldrig fått vinjettering med min glugg. Enbart när jag sätter din en cokin filterhållare framför men det är ju en helt annan sak. Om du ska fota mycket inomhus rekommenderar jag att du väntar tills den kommer men om du ska fota natur med stativ så kvittar det=)
Mvh Rasmus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.