Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hej

Nu är det så att jag är inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv.

Känner att jag behöver tips och råd på denna front.
Vill helst köpa ett orginal Nikon objektiv.

Funderar på 28 mm/ F2,8 D bland annat, men det finns inga recensioner vilket är lite tråkigt :(

Såg att det fanns ett annat som går under namnet AIS, undrar vad skillnaden är på dessa och om de går att köra på kameror i D-serien?

Hälsningar Emanuel
 
Hej Emanuel!

Jag såg att du ägde en D50 och ett 18-55. Att då satsa på ett 28mm objektiv som vidvinkel verkar lite knasigt. Ett 28mm objektiv motsvarar istället ett normalobjektiv med din kamera. Själv tycker jag att ett 24mm objektiv ger ett ganska behagligt utsnitt med en nikon digital (ingen riktig vidvinkel dock). Det motsvarar ungefär den klassiska brännvidden 35mm vilket jag tycker är användbart till det mesta.

Både 24 och 28mm objektiven brukar gå att hitta begagnade. Nikkor och Sigma är det som gäller i så fall. Sigma´s är större och ljusstarkare (ex 24/1.8) Nikkor optiken är små och smidiga men lite ljussvagare (ex 28/2.8). Prestandan är ganska likvärdig.

AI och AIS är äldre objektiv utan autofokus.
 
Lejonfrost skrev:
Hej

Nu är det så att jag är inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv.

Känner att jag behöver tips och råd på denna front.
Vill helst köpa ett orginal Nikon objektiv.

Funderar på 28 mm/ F2,8 D bland annat, men det finns inga recensioner vilket är lite tråkigt :(

Såg att det fanns ett annat som går under namnet AIS, undrar vad skillnaden är på dessa och om de går att köra på kameror i D-serien?

Hälsningar Emanuel
28 2,8 AF D är ingen av Nikons bättre skapelser. Däremot så är 28 2,8 Ais ett mycket bra objektiv, känt för att vara en av de bättre 28:0rna på marknaden, dessutom en mycket fin närgräns på endasrt 20 cm. Problemet är att 28 2,8 Ais är en manuell glugg, dvs ingen af. De objektiven fungerar inte på alla DSLR med bibehållen ljusmätning. D200 är kompatibel med Ais-objektiv. Bara att kolla din bruks o se om din modell kan hantera Ais. En annan mycket bra vidvinkel är Nikons 24 2,8 Af D, kanske den kan utgöra ett alternativ.
 
Lejonfrost skrev:
Hej

Nu är det så att jag är inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv.

Känner att jag behöver tips och råd på denna front.
Vill helst köpa ett orginal Nikon objektiv.

Funderar på 28 mm/ F2,8 D bland annat, men det finns inga recensioner vilket är lite tråkigt :(

Såg att det fanns ett annat som går under namnet AIS, undrar vad skillnaden är på dessa och om de går att köra på kameror i D-serien?

Hälsningar Emanuel

Här en länk med tester.

http://home.zonnet.nl/famwakker/nikonlinkslenseswelcome01.htm

28:an vet jag för lite om, men Nikon AF35/2 är en klassiker som är ett "måsteköp" om du söker en fast Nikonglugg! Runt 28mm rekomenderar jag även Sigma AF30/1,4, som är en superskarp historia! Du måste dock ha möjlighet att testa Sigman på ditt kamerahus, för den lider ibland av fokusproblem!
Nikon AF50/1,8 är också en mycket prisvärd optik!

Ai(s) är manuella gluggar som inte fungerar ihop med ljusmätningen på ditt kamerahus.

/K
 
Re: Re: Vidvinkel

keckax skrev:
Här en länk med tester.

http://home.zonnet.nl/famwakker/nikonlinkslenseswelcome01.htm

28:an vet jag för lite om, men Nikon AF35/2 är en klassiker som är ett "måsteköp" om du söker en fast Nikonglugg! Runt 28mm rekomenderar jag även Sigma AF30/1,4, som är en superskarp historia! Du måste dock ha möjlighet att testa Sigman på ditt kamerahus, för den lider ibland av fokusproblem!
Nikon AF50/1,8 är också en mycket prisvärd optik!

Ai(s) är manuella gluggar som inte fungerar ihop med ljusmätningen på ditt kamerahus.

/K

Hej Kenneth!

AF35/2 är alltså en fast vidvinkel som ska passa min kamera bra? Har aldrig köpt något objektiv innan därför jag är så otroligt dåligt insatt och gör efterforskningar här i forumet! :)
 
Re: Re: Re: Vidvinkel

Lejonfrost skrev:
Hej Kenneth!

AF35/2 är alltså en fast vidvinkel som ska passa min kamera bra? Har aldrig köpt något objektiv innan därför jag är så otroligt dåligt insatt och gör efterforskningar här i forumet! :)
Som sagt, du måste räkna med kamerans cropfaktor pga den mindre sensorstorleken. Räkna 35 X 1,5 så får korrekt brännvidd med 35:an. Jag skriver brännvidd fast det egentligen handlar om bildutsnitt. Brännvidden består oavsett sensorstorlek, men kanske det blir lättare för dig att förstå.
 
Om du vill ha en riktigt bra vidvinkel som faktiskt blir lite vidvinkligt även på DSLR så tycker jag du skall titta på Nikons fasta 20 2,8. Den är mycket bra och du får motsvarande 30 mm bildutsnitt.
 
paul innergård skrev:
Om du vill ha en riktigt bra vidvinkel som faktiskt blir lite vidvinkligt även på DSLR så tycker jag du skall titta på Nikons fasta 20 2,8. Den är mycket bra och du får motsvarande 30 mm bildutsnitt.

Paul har naturligtvis rätt! Det blir inte mycket till vidvinkel med 28:an, eller tex 35:an som jag rekommenderade.

AF20/2,8 är fin! Den är lätt smidig och skarpare än min Sigma 10-20. Men den är också dyrare än 28:an o 35:an, vilket inte är lika roligt naturligtvis.

Vill du börja med en "riktig" vidvinkel så är 20:an en bättre start. Den går dessutom ganska lätt att hitta beg till bra pris.

Men om du fastnar för ljusstarka fasta gluggar, så glöm inte bort AF35/2,0 för allt i världen. Den är en riktig höjdare. Det samma gäller för AF50/1,8 / 1,4 och AF85/1,8.

/K
 
keckax skrev:
Paul har naturligtvis rätt! Det blir inte mycket till vidvinkel med 28:an, eller tex 35:an som jag rekommenderade.

AF20/2,8 är fin! Den är lätt smidig och skarpare än min Sigma 10-20. Men den är också dyrare än 28:an o 35:an, vilket inte är lika roligt naturligtvis.

Vill du börja med en "riktig" vidvinkel så är 20:an en bättre start. Den går dessutom ganska lätt att hitta beg till bra pris.

Men om du fastnar för ljusstarka fasta gluggar, så glöm inte bort AF35/2,0 för allt i världen. Den är en riktig höjdare. Det samma gäller för AF50/1,8 / 1,4 och AF85/1,8.

/K
Jag måste bara bekräfta Kenneths tankar om Nikons 35 af 35 2,0. Jag har haft en sån själv och det är verkligen en riktigt skarp glugg. Dock ägde jag den när jag fotade med analoga F100. Med DSLR blir den förmodligen ännu bättre, dock med snävare bildvinkel, men ett plus för den förträffliga närgränsen på endast 25 cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.