** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

vidvinkel med Nikonfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MHellberg1

Aktiv medlem
Vidvinkelobjektiv med nikonfattning letar jag efter nu som "nästa objektivköp"

Ljusstarkare än 5.6 men inte kosta mer än 10 lax. Finns sådant?
Just för att jag ska kunna handhålla vid dåliga ljusförutsättningar då jag inte vill andvända blixt av olika anledningar.

Jag har surfat,googlat,surfat lite mer och nu slänger jag ut en fråga här bland Er som inte är lika sälj-lystna som en knegare på butik är och bara vill sälja den enda vidvinkeln som finns i just "sin" butik.

Få se vilka som är kunniga på vidvinkelobjektiv här på fotosidan
istället.

Jag tänkte ha detta till att fota inomhusinteriörer i jobb.
Ska ha nikonfattning som sagt.

Vilken brännvid är du intresserad av? Det är ganska stor skillnad på vad 18 mm gluggar och 10 mm gluggar kostar.

Interiörsfoto kanske inte kräver macro? Men iallfall en 10-20 mm cirkus?

Det var därför jag skrev frågan om vad ni har för tips på objektiv för inomhusfoto som Inte är alltför ljussvagt, Vill ha lite mera syn på vad som finns därute -som passar nikon.

Min gräns ligger på 10 000kr men tar mer än gärna objektiv tips för under den summan också.

Tjena,

jag har en tokina 11-16mm 2.8 och jag måste säga att jeg e otroligt nöjd med resultatet den hela tiden levererar.Byggkvaliteten är också den mycket bra och från egen erfarenhet så tål den en hel del regn...

Köpte min från bhphoto.com för 579$ helt klart värd varje krona. (sitter på e d300) Rekomenderas starkt.

Nikon 12-24mm

Det bästa valet är nog Nikons AF-S 12-24:4 DX. Ett riktigt bra objektiv. Det är nog lätt att hitta ett snyggt begagnat exemplar till bra pris idag (5500-6000kr). Alla vi som byter upp oss till FX-format har ju ett att sälja (även jag alltså), även om det faktiskt fungerar riktigt bra som 19-24mm zoom på FX.

Det bästa valet är nog Nikons AF-S 12-24:4 DX. Ett riktigt bra objektiv. Det är nog lätt att hitta ett snyggt begagnat exemplar till bra pris idag (5500-6000kr). Alla vi som byter upp oss till FX-format har ju ett att sälja (även jag alltså), även om det faktiskt fungerar riktigt bra som 19-24mm zoom på FX.

Vänligen förklara för en okunnig vad FX betyder.

Nikkor nörd som jag är så kan det mycket väl sluta med att jag köper ett sådant du tipsar om till samlingen nikonprylar.
Har du den till salu så kanske jag är intresserad? Ska bara in i en butik och test köra denne innan jag bestämmer mig för att handla över internet.

Nikons 12-24 var ju det första objektivet i sitt slag och unikt ett kort tag. Många tycker nog att det det finns bättre eller billigare alternativ idag när utvecklingen gått lite framåt. Tokinas motsvarighet sägs vara likvärdig och kostar hälften. Sigma 10-20 gillas av auktoriteter som Björn Rörslett och Thom Hogan.

Optiskt är Tokinas 11-16 bäst av supervidvinklarna, bortsett Nikons 14-24 2.8 men den kostar å andra sidan en del.

Optiskt är Tokinas 11-16 bäst av supervidvinklarna, bortsett Nikons 14-24 2.8 men den kostar å andra sidan en del.

Jag undrar hur det går med leveranserna av Tokina 11-16? Jag har snart väntat uppemot två månader på att få lägga rabarber på ett exemplar men den verkar inte finnas någonstans.

Är det någon som vet var den kan finnas i lager med Nikonfattning (helst i USA, Sverige eller England)?

Jag undrar hur det går med leveranserna av Tokina 11-16? Jag har snart väntat uppemot två månader på att få lägga rabarber på ett exemplar men den verkar inte finnas någonstans.

Är det någon som vet var den kan finnas i lager med Nikonfattning (helst i USA, Sverige eller England)?

Jag beställde mitt ex från bhphoto.com (nikon fattning) fick det på dörren efter 44 timmar exact :)

Spontant så känns Tokina 11-16 som det ända alternativet. Finns ett på FS's annons marknad för 4 k, ett väldigt fint pris tycker jag, om det nu finns kvar, med Nikon fattning å allt.

Utveckla tack? Vaför skulle det inte gå på en D80?

Duger inte ditt 18-200 där vid 20mm, annars finns ju bra normalzoomar med 2.8...

Men till inomhus miljöer borde 18-200 isådanafall vara kanon då man ofta behöver kantskärpa å längre djup, vid bländare 8 presterar det bra...

Men visst 20mm på D80 kan anses som vidvinkel, men håller med om att det inte är ngn höjdare, men beror ju på vad man söker...

20 suger på DX

Jag testade mitt af20:2.8 på flera olika bländare och jämförde med bilderna från mitt 12-24:4 på samma bländare. Zoomen var helt överlägsen. Enda fördelarna med 20mm-objektivet var lägre vikt, mindre storlek och ett steg större maxbländare. 20mm är inget vidare objektiv på en dx-kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar