För mig är just motljusegenskaperna bland de absolut viktigaste parametrarna när jag fotar. Så jag förstår precis. Dessutom skrivs det sällan om dessa i olika tester. Värsta flaren brukar uppstå när solen ligger strax utanför bild och lyser på det främre linselementet. För mig är det tom så att jag föredrar ett objektiv med lite sämre skärpa (mtf-värden) och bättre motljusegenskaper. Problemet med ett objektiv med taskiga motljusegenskaper är dels det självklara, att det inte funkar i motljus, men också att det kan bete sig oberäkneligt, ibland får man flare och ibland inte beroende av parametrar man inte själv lägger märke till när man fotar.
Jag plåtar själv med leica-M och hade en summicron-m 50:a den senaste modellen som de flesta lyfter till skyarna, men den funkade inte i just motljus så jag fick byta ut den mot en summilux-m 50:a (en dyr erfarenhet).
Jag tycker generellt att folk jagar skärpa som de ändå inte utnyttjar (de flesta objektiv är tillräckligt skarpa) och struntar i andra nog så viktiga parametrar som motljus och distorsion t.ex.