Annons

vidvinkel/landskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejdär!

jag är sugen på ett vidvinkelobjektiv,För att jag tycker det behövs när jag gillar att fota olika lanskap/miljöer. Men jag har ännu inte hittat något som är bra och inte för dyrt, Är det ngn som har något förslag på ett bra men inte för dyrt vidvinkelobjektiv? Tacksam för svar!

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF
Mera vidvinkel
Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM

Hej Mimmi,
Jag tror du får fler svar om du berättar vilken kamera du använder och vilka objektiv du har idag. Det står visserligen i din profil, men det är inte alla som kollar där.
Själv har jag tyvärr dålig koll och kan därför inte hjälpa dig.

Olle

Om det är nån som undrar så har jag en canon eos 500d. Och så har jag ju startobjektivet 18-55mm. Har även ett tamron 70-300mm.

Samyang 8/3,5 (extrem vidvinkel, fisheye) eller Samyang 14/2,8. Båda extrema vidvinklar där ena ger rundade hörn medans den andra (den senare) är raktecknande). Går för 2-3000:- och är skarpa, men helt manuella.

Vidvinkelzoomar kostar mellan 5000:- (Tamron 10-24) och 7500:- (Canon 10-22). Har du inte råd, finns det ofta begagnade. Ingen vidvinklezoom är så dålig att den helt behöver undvikas. Sigma 10-20 har dock fått goda omdämen; Canon likaså.

Per.

samyang!

har läst in mig på samyang 14mm 2,8. 3000sek!

Och köper du en 10-20 zoom så kanske du mest använder 10 läget... så att betala det dubbla för att kunna få autofokus och kunna zooma känns iaf för mig onödigt, speciellt för landskaps foto där man generellt har mera tid på sig att ställa in kameran rätt.

Att foto manuellt med 14 mm är kanske inte det största problemet heller.

Nej, jag har funderat kring de flesta vidvinkel zoomarna, och först var jag bestämd på att köpa signa 8-16 som har fått fin-fina betyg, men sen kom jag fram till vad jag redan sagt att samyangs exemplar är fullt tillräckligt, och på en crop sensor al´a canon blir det ju 22,4 mm vilket är helt okej för en sjyste landskapsbild.

det var iaf några av mina åsiker :)

har läst in mig på samyang 14mm 2,8. 3000sek!

Och köper du en 10-20 zoom så kanske du mest använder 10 läget... så att betala det dubbla för att kunna få autofokus och kunna zooma känns iaf för mig onödigt, speciellt för landskaps foto där man generellt har mera tid på sig att ställa in kameran rätt.

Om man mest använder 10mm ska man väl inte köpa något som är på 14mm? Det är STOR skillnad på 10 och 14mm.

Har två st.

Sigma 10-20, definitivt lågbudget, Nackdel = suddiga kanter och mkt perspektiv/distorsionskorrigering, efteråt. Fördel = zoomomfånget

Tokina 11-16/2,8 helt underbart objektiv Fördel = det behövs istort sett ingen justering alls efteråt. Mkt skarpt ända ut i kanterna även på största bländare. Nackdel = Litet zoomomfång. Nästan som en fast glugg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar