Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vidvinkel köp?
- Trådstartare mostrix
- Start datum
mostrix
Avslutat medlemskap
Jag har själv Tokinan och är definitivt nöjd med den, men idag när Sigman är såpass mycket billigare hade jag utan tvekan köpt den.
Båda två är bra och båda har sina för- och nackdelar. Sigman har tex aningen sämre kantskärpa, men har istället mindre kromatisk aberration.
Så du menar då att ja skall köra på ett sigma eller prisklassen har ingen som helst skillnad så.
dumbo
Aktiv medlem
Så du menar då att ja skall köra på ett sigma eller prisklassen har ingen som helst skillnad så.
Jag tycker att sigmat är mer prisvärt och att det, på det stora hela, skiljer ganska lite på då båda objektiven rent optiskt, om man inte sitter och pixelpeepar i 300% på skärmen. Det finns, som jag gav exempel på, vissa skillnader, men den största skillnaden av praktisk betydelse är faktiskt brännvidden. Simgan går ju ner till 10mm och det är faktiskt ganska stor skillnad mot 12mm. Sedan kan man, som jag, tycka att det är najs att objektivet går ända upp till 24mm, eftersom det blir lite mer allround då.
Hur som helst. Priset avspeglar inte skillnader i bildkvalitet, IMO. Båda är bra. Välj den som är billigast, eller den som du tycker är snyggast eller.. Köp inte Tokinan för att den är dyrare bara, i tron om att den är så mycket bättre som den är dyrare.
perstromgren
Aktiv medlem
Byggkvalitet skiljer litet, som kanske kan förklara prisskillnaden. Om den inte betyder något, eller du villa ha 10mm, köp Sigma, annars Tokina.
Per.
Per.