Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

mostrix

Avslutat medlemskap
Har länge funderat på ett vidvinkel objektiv men vet inte vilket som är det bästa valet men har nu kommit till slutsatsen mellan tokina 12-24/4 eller sigma 10-20/4-5.6 så vilka av dom här två skulle ni föredra?

Jag har själv Tokinan och är definitivt nöjd med den, men idag när Sigman är såpass mycket billigare hade jag utan tvekan köpt den.
Båda två är bra och båda har sina för- och nackdelar. Sigman har tex aningen sämre kantskärpa, men har istället mindre kromatisk aberration.

Jag har själv Tokinan och är definitivt nöjd med den, men idag när Sigman är såpass mycket billigare hade jag utan tvekan köpt den.
Båda två är bra och båda har sina för- och nackdelar. Sigman har tex aningen sämre kantskärpa, men har istället mindre kromatisk aberration.

Så du menar då att ja skall köra på ett sigma eller prisklassen har ingen som helst skillnad så.

Så du menar då att ja skall köra på ett sigma eller prisklassen har ingen som helst skillnad så.

Jag tycker att sigmat är mer prisvärt och att det, på det stora hela, skiljer ganska lite på då båda objektiven rent optiskt, om man inte sitter och pixelpeepar i 300% på skärmen. Det finns, som jag gav exempel på, vissa skillnader, men den största skillnaden av praktisk betydelse är faktiskt brännvidden. Simgan går ju ner till 10mm och det är faktiskt ganska stor skillnad mot 12mm. Sedan kan man, som jag, tycka att det är najs att objektivet går ända upp till 24mm, eftersom det blir lite mer allround då.

Hur som helst. Priset avspeglar inte skillnader i bildkvalitet, IMO. Båda är bra. Välj den som är billigast, eller den som du tycker är snyggast eller.. Köp inte Tokinan för att den är dyrare bara, i tron om att den är så mycket bättre som den är dyrare. :)

Byggkvalitet skiljer litet, som kanske kan förklara prisskillnaden. Om den inte betyder något, eller du villa ha 10mm, köp Sigma, annars Tokina.

Per.

isf. tror jag nog att jag kör på sigman priset hade ingen skillnad för ja skulle få båda för samma pris så.

Rekommenderar Tokina 11-16/2,8
Sigman är lågbudget med resultat därefter (har ett själv)
Oskarpt i kanter och definitivt inte raktecknande.
Mycket efterarbete krävs. Men kraftig vidvinkel vid 10mm om nu det eftersträvas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar