Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel fotografering med Olypus 5060

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Vad jag förstår ska man kunna ta vidvinkel foton(sett detta i en test ang. kameran) Men hur gör man detta?? Jag försökte förstå hur detta ska göras, men i manualen står inget vettigt iaf hittar jag det inte.
 
eeehhh.....???

Zooma ut till 28mm (= klassisk vidvinkelbrännvidd) komponera bilden och fota!

Eller menar du någon speciell effekt när du säger "vidvinkelfotografering"??? Försök i så fall specificera så ska vi se om man kan ge nån ledtråd! Din kamera har ju en bra vidvinkelbrännvidd men det är ändå svårt att ta en bra vidvinkelbild. För att undvika att vidvinkelbilder blir "platta" är det extra viktigt att tänka på för-, mellan- och bakgrund för djup i bilden. Gå på bibblan och låna en fotobok och läs mer om detta :)

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Vad jag förstod skulle det finnas något läge för vidvinkel. Men kanske förstått det hela fel och de bara är att zooma ut och fota?

Såg iaf någon bild i en test där det stod "fotat i vidvinkel" och de såg ut att ha mer vidvinkel än vad jag får i mina men kanske synvilla.

EDIT: PANORAMA!, det var detta jag var ute efter! Panorama bilder, hur/går det att ta sådana?
 
Vidvkelkonverter

Kanske tänker du på vidvinkelkonvertern som finns som tillbehör. Montera på en sådan och du har en minsta brännvid på 0,7x28=19,6 mm istället för 28 mm.
 
Jag hade en Olympus Camedia 3030-Z förut. Det gick att ta panoramabilder med denna (beskrivet i manualen) men man var då tvungen att ha Olympus orginal minneskort i kameran.

Jag tror kameran fixade panoramabilden genom att "beskära" bilden i ovan och nederkant och sedan interpolera upp den innan lagring på kortet. Du kan således fixa detta på samma sätt i efterhand från "normala vidvinkelbilder" i PS om du vill.

mvh / Matti
 
Ok, det står inget i manualen hur ta Panorama, endast att den kan ta Panorama. Jag har ett orginal xD kort som jag tänkte prova med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.