Annons

Vidvinkel för vimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Hej hej :)

Nu har jag ÄNTLIGEN (enligt många) insett att det är L-optik som gäller. Därför ska jag nu sälja alt. byta mitt Sigma 70-200mm f/2.8. I min kameraväska har jag även (som alla?) ett fast 50mm f/1.8 II. Kamerahuset är en Canon EOS 1D Mark II N, alltså APS-H-sensor, vilket gör att jag inte kan använda EF-S-objektiv. Jag har nu fått förtroendet att komma och fotografera vimmelbilder på ett par olika krogar där jag bor och jag behöver nu alltså ett vidvinkelsobjektiv. Zoom eller fast, inte speciellt viktigt för mig men det gör inget om det är en zoom. MEN eftersom att jag ska lägga pengar på objektivet så ser jag helst att det är L-optik.

Så nu vänder jag mig till er, vad ska jag leta efter? Jag har dessvärre ingen möjlighet att lägga några pengar emellan, utan det nya objektivet bör kunna bytas emot mitt 70-200 eller att jag ska kunna sälja mitt 70-200 och köpa vidvinkeln med pengarna som jag sålt det för.

Om det är L som gäller finns det bara 2 st att välja mellan
EF 17-40/4,0 L och
EF 16-35/2,8L

En Canon EF 16-35/2,8L lär jag ju knappast kunna byta emot min Sigma 70-200mm, om inte du har ett liggande och är i behov av ett 70-200 ;-)

Så man kan nästan säga att det är uteslutande Canon EF 17-40mm f/4 L som jag bör leta efter?

Jag gissar att Du inte ska hålla på med blixt? Inget vidare trevligt i vimmlet. :)

Jag skulle sätta på Canon EF 24mm f/1.4L II USM på kameran. Fångar det mesta inomhus utan att förvrida.

Jag gissar att Du inte ska hålla på med blixt? Inget vidare trevligt i vimmlet. :)

Jag skulle sätta på Canon EF 24mm f/1.4L II USM på kameran. Fångar det mesta inomhus utan att förvrida.

Jo, jag kommer att vara tvungen att använda blixt i vissa situationer och det objektivet som du nämner är väl inte heller i samma andrahandsprisklass som mitt Sigma 70-200?

Jo, jag kommer att vara tvungen att använda blixt i vissa situationer och det objektivet som du nämner är väl inte heller i samma andrahandsprisklass som mitt Sigma 70-200?

Vet inget om begagnatpriser men det borde finnas företrädare på marknaden och de är säkert inte dåliga. Det är så små förbättringar mellan generationerna att det fordras experter och labbliknande förhållanden att spåra skillnaderna.

Vet inget om begagnatpriser men det borde finnas företrädare på marknaden och de är säkert inte dåliga. Det är så små förbättringar mellan generationerna att det fordras experter och labbliknande förhållanden att spåra skillnaderna.

Tycker bara att det är konstigt att du nämner ett objektiv som ligger nästan tre gånger högre i andrahandsvärde än det objektivet som jag ämnar att sälja / byta efter att jag skrivit följande?

Jag har dessvärre ingen möjlighet att lägga några pengar emellan, utan det nya objektivet bör kunna bytas emot mitt 70-200 eller att jag ska kunna sälja mitt 70-200 och köpa vidvinkeln med pengarna som jag sålt det för.

Den enda billiga vidvinkel som finns är väl EF 35/2,0 för 2 700 men den är inte så väldigt vidvinklig på en APS-H. Annars 28/1,8 för 4 600 eller Sigma 28/1,8 för 3 800. Alla 24 mm och 20 mm blir dyrare.

Men 16-35/2,8 blir bäst! Hyr ett när du gör jobbet, sen köper du ett när du fått betalt!

Den enda billiga vidvinkel som finns är väl EF 35/2,0 för 2 700 men den är inte så väldigt vidvinklig på en APS-H. Annars 28/1,8 för 4 600 eller Sigma 28/1,8 för 3 800. Alla 24 mm och 20 mm blir dyrare.

Men 16-35/2,8 blir bäst! Hyr ett när du gör jobbet, sen köper du ett när du fått betalt!

Tack så mycket för ett väldigt givande svar!

Jo, men det känns som om man ska lägga pengar på något så är det lika bra att köpa så bra som möjligt. Har du alternativ som kan mäta sig med L-optik så är jag klart öppen för förslag ;-)

Mäta och mäta! När man köper utrustning bör man kolla recensioner och väga för och nackdelar mot varandra och köpa efter sina behov. L-objektiv är absolut inte bäst på allt. En sak är iaf säker, man betalar ett högt pris för att det är L-märkt.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Mitt råd som också nämns ovan. Leta inte efter "L-optik" leta efter det bästa för pengarna.

Vilket Sigma 70-200/2.8 har du? (Indirekt fråga: Vad är din budget?)

Okej, så du har 4000-5000kr i budget. Vet inte vad man får för det men tycker att bländare 4 för vimmel är lite väl smått.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar