ANNONS
Annons

vidvinkel eller fisheye ?

Produkter
(logga in för att koppla)

koerffer

Aktiv medlem
Hej

Jag står inför ett dilemma nu när jag ska utöka min fotoväska lite.

jag vill ha ett objektiv runt 10-20 mm men kan inte bestämma mig ifall jag ska köpa tokinas atx 10-17mm fisheye eller sigmas 10-20mm vidvinkel

fördelar / nackdelar med att köpa fisheye kontra vidvinkel ?

antar att fisheye är riktigt skönt i rätt sammanhang men vidvinkel har större användningsområde ?

tips och kommentarer angående val av objektiv välkomnas.

/ E

De ger ju helt olika bildkaraktär, så frågan är om du vill ha de runt tecknade fisheye bilderna eller de rakt tecknade vidvinkelbilderna?

Varför inte både och? Om du köper Sigmas 10-20 och kombinerar med Peleng 8mm Fisheye så blir priset på den kombinationen ungefär som att bara köpa Tokinas Fisheye.

Jag har själv Tokina 12-24 och Pelengen och är helnöjd.

mvh
Rami

alf :
det är ju just det, jag vill ha låg mm men sen om det blir för smalt användningsområde när man köper fisheye även fast det kan bli softa bilder

rami :
peleng 8mm ? hittar det inte någonstans här i sverige. vart köper jag det ?

http://www.tradera.com/FISHEYE_Peleng_3_5_8AC_LENS_Canon_EOS_300D_350D_20D_10D-auktion-57911110

Finns ingen generalagent i Sverige så du kan köpa den via Tradera. Flera här på fotosidan (liksom jag) har köpt den av "Litvaina" och inte haft några problem så jag ANTAR att han är ok. Kan kännas lite skakigt att skicka pengar till Minsk i Vitryssland dock... :)

Annars kan man köpa objektivet via rugift.com (känner flera som haft problem med dem dock..) eller genom ett företag som heter nåt i stil med east wave, du kan söka själv i google så hittar du dem. De är dock betydligt dyrare än "Tradera-killen" vill jag minnas.

mvh
Rami

rami :

joo jag såg east wave och kievusa.com nu så tack för hjälpen

men priset att köpa både sigma och fisheye blir ju knappast i närheten av att köpa bara tokina eller hur räknar du ?

får se, troligen blir det det tokinas istället, 3000 istället för 2250 till någon vitryss. tycker det objektivet ser lite väl skabbigt ut ?

Tokina kostar väl runt 5600? Ok, Pelnegen har gått upp i pris på sistonne, för ett tag sen köpte man den för under 2000kr. Sigmat + Pelengen blir över 6000 kr så visst är det skillnad.

Jag gillar verkligen mitt Peleng-objektiv och skulle inte klassa den som nåt skräp! Visst, den har sina brister men det är helt klart värt 2000 kr.

Helmanuellt, vilket avskräcker många men det är faktiskt inget problem. Välj bländare, skjut iväg ett skott, kolla på histogrammet och justera sen tiden. Behöver sällan mer ett skott för att ställa in en korrekt exponering. Ingen autofokus men i o m den korta brännvidden så har du långt skärpedjup, bara att ställa in fokus på oändligheten.

Det finns en del artiklar på nätet om Pelengen, läs dem om du är intresserad. Men jag är som sagt helnöjd med det objektivet. De här bilderna är t ex tagna med det:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1046525.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1116594.htm?set=mp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar