ANNONS
Annons

Videokamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullingen

Medlem
Många av er har säkert videokameror! Vilken är bästa köpet för runt 8-12 tusen kronor? Är Canon Legria HF 30 fortfarande bäst? Trots relativt låg upplösning på sensorn?

Det beror på vilka funktioner och egenskaper hos kameran du är ute efter.
Du kan studera Cyberphotos tester och omdömen om respektive kameror. Rogers tester tycker jag är bra.

Sen är det väl så att de som har köpt Canon tycker att Canon är bäst, de som har Sony gillar Sony bäst.
De som har Panasonic tycker att Panasonics kameror är bäst etc...

Legria är ju väldigt populär, får höga betyg i tester, och på forum. Men står den låga upplösning på sensorn sig mot konkurrenternas högre?

Det är storleken på sensorn som är avgörande. Små sensorer (små ytor) ger sämre resultat i svagt ljus och högre brus. Skärpedjupet blir alltid mycket större än med större sensorer.
Man bör också fundera på om man ska skaffa 4K eller om det räcker med HD 1080.
Även om man nöjer sig med HD 1080 ska man vara medveten om att 4K ger bättre kvalitet även om man skalar ned till HD 1080.

Jag tycker att du ska kolla upp följande kameror:
Canon G25 el. G30.
Panasonic V770 el. VX870
Sony AX-33, AX-100 el. CX-900E

Man ska definitivt inte glömma bort Panasonic FZ-1000 med 1"-sensor. En "bridgekamera" som filmar med mycket bra resultat och som även räcker långt för stillbilder.

Ja, 4K eller inte är inte helt enkelt att välja mellan.
Jag redigerar i Sony Vegas och det går hur bra som helst.
Förmodligen fungerar det bra även i Elements.
Det är renderingen av 4K som är krävande. Att skala ned till HD 1080 och redigera bör inte vara något problem.
För att njuta av 4K så ska man ha en UHD-TV, de börjar bli vanliga och sjunker i pris.

Risken med att inte satsa på en 4K-kamera är att man ångrar sig efter ett par år eller så.
Annars så räcker HD 1080 till utan problem.

Men om man väljer mellan Sony fdr ax100 och canon Legria hf30? Har inget jättebehov av 4k i överskådlig framtid. Vilken klarar skumrask bäst och starkt solsken? Sony ser på papperet stark ut, visserligen dyrare. Och legrian har väl funnits på marknaden i 3 år, kanske föråldrad? Men jag har hört mycket bra om den!

Gh4 eller NX-1? SLR med mycket bra video funktioner eller rättare sagt det är videokameror med foto möjligheter, fast det skulle inte tillverkaren erkänna. ;D

ANNONS