Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Video övervakning

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag har förstått är det rätt vanligt att företeg som har besvär med internstölder helt enklet skiter i tillstånd och monterar upp väl dålda kameror ändå.
Kan man på det sättet få reda på vem som kanske plockar hem grejer för 15-20 tusen kr i veckan och ge denne sparken, så är dom ganska nöjda.
Det är helt enkelt värt risken att nån oskyldig stackare ska hitta kameran och anmäla företaget.

Jag vill inte krångla till det, men...

"I Sverige är det två lagar som reglerar kameraövervakning: Lagen om allmän kameraövervakning och personuppgiftslagen (PuL). Lagarna överlappar varandra. Enligt lagen om allmän kameraövervakning krävs det i normala fall tillstånd för att få sätta upp en kamera som registrerar en plats dit allmänheten har tillträde. Det är länsstyrelserna som beviljar tillstånd och är tillsynsmyndigheter för sådan kameraövervakning. När kameror ska registrera andra platser än dit allmänheten har tillträde, gäller istället personuppgiftslagen, PuL. Sådana ställen kan vara skolor, bostadshus och arbetsplatser. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för PuL."

Hela texten på http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv/nyheter/2007/Februari/2007-02-20.shtml

BAn skrev:
Jag vill inte krångla till det, men...

"I Sverige är det två lagar som reglerar kameraövervakning: Lagen om allmän kameraövervakning och personuppgiftslagen (PuL). Lagarna överlappar varandra. Enligt lagen om allmän kameraövervakning krävs det i normala fall tillstånd för att få sätta upp en kamera som registrerar en plats dit allmänheten har tillträde. Det är länsstyrelserna som beviljar tillstånd och är tillsynsmyndigheter för sådan kameraövervakning. När kameror ska registrera andra platser än dit allmänheten har tillträde, gäller istället personuppgiftslagen, PuL. Sådana ställen kan vara skolor, bostadshus och arbetsplatser. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för PuL."

Hela texten på http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv/nyheter/2007/Februari/2007-02-20.shtml

hej

vad har PUL med det hela o göra om det inte publiceras på nätet ? eller har jag fel jag trodde dom bara hade o göra med sådant som publiceras på nätet

detta som filmas kommer lagras på antingen en HD video eller datorn med så låg upplösning att en identifiering är omöjlig.

kameran i sig är ju inte digital

detta kan man vända o vrida på i evigheter
kameran sänder ut en signal som kan lagras
på olika sätt så väljer jag att lagra den på VHS
då gäller inte PUL lagen eftersom det inte är ett digitalt format men det går att göra det digitalt i efterhand så då kankse det är PUL som gäller iallafall

hm, verkar som om PUL gäller all insamling bearbetande och lagring av personuppgift

Fråga 2:
Vad menas med "behandling av personuppgifter" enligt PuL?

Svar:
Med behandling menas allt man gör med personuppgifter, vare sig det sker med en dators hjälp eller ej. Exempel på behandling av personuppgifter är: insamling, registrering, lagring och bearbetning. (3 § PuL)

När kameror ska registrera andra platser än dit allmänheten har tillträde, gäller istället personuppgiftslagen, PuL. Sådana ställen kan vara skolor, bostadshus och arbetsplatser. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för PuL.

men jag skall ju filma en allmänplats fast med så låg upplösning att en identifiering är omöjlig.

det var iaf ok om man läser på på länsstyrelsens hemsida.
o pul riktade sig enligt rtexten ovan till icke allmäna platser då

eller har jag missuppfattad ??

lite svårt att läsa dessa lagar när man hade 2a i betyg i svenska när man gick i skolan.

PuL innehåller regler som ska skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter

kan en film med dålig upplösning så att en identifiering är omöjlig räknas som personuppgifter ???

Senast ändrad:
Finns säkert bättre men jag har provat Sensor Cam http://www.soft.enkeladress.com/index.php?p=3

Det kunde detektera folk som gick förbi utanför mitt fönster på 20 meters avstånd, och nej det gick inte att se vem det var fast det bara var mina grannar.
hadde det cameran riktad mot en fågelholk och för att se vad hunden egentligen gör när han är hemma ensam.

hej igen.

har idag pratat med länsstyrelsen och fick till svar att så länge man inte kan identifiera personerna som kan komma att förekomma på filmen så är det fritt fram att övervaka vart som helst.

han sa oxå att min hästhage (om det inte finns öppningar till den från allmän väg) får övervakas, eftersom den är inhängnad så var det
bara att filma.

vad säger PUL om detta tro ?

kan man ringa o fråga om med ?

Ruben77 skrev:
...

vad säger PUL om detta tro ?

kan man ringa o fråga om med ?
PuL gäller all typ av datoriserad behandling (t.ex. insamling eller lagring) av personuppgift om identifierbar person, som det står i EG-direktivet. En bild är en personuppgift om personen på något sätt är identifierbar, t.ex. genom att den kan kännas igen eller om det av andra uppgifter framgår eller går att sluta sig till vem det är.

Vissa lättnader gäller från årsskiftet. Om personuppgifterna "inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av
personuppgifter" gäller i huvudsak att de inte får kränka personen. En löpande bildupptagning som inte indexerats ytterligare borde falla under den regeln i 5 a § PuL.

Vidare är viktigt att veta att lagen enligt sin 6 § inte gäller "för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person [vanlig människa] utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur." Publicering på Internet har inte ansetts vara av privat natur, men är materialet ostrukturerat som ovan gäller i huvudsak enbart kränkningsförbudet.

Krångligt eller hur?

Du kan ringa Datainspektionen och få råd. Se högerspalten i http://www.datainspektionen.se/kontakta_oss/kontakta_oss.shtml. Två trevliga jurister hjäper oss vanligt folk att klara ut vad som gäller. Och dom är baddare på att förklara på ett enkelt sätt.

PS. Tufft beskurna bilder eller hur? Ingen tråkig myndighet det inte.

BAn skrev:
PuL gäller all typ av datoriserad behandling (t.ex. insamling eller lagring) av personuppgift om identifierbar person, som det står i EG-direktivet. En bild är en personuppgift om personen på något sätt är identifierbar, t.ex. genom att den kan kännas igen eller om det av andra uppgifter framgår eller går att sluta sig till vem det är.

Vissa lättnader gäller från årsskiftet. Om personuppgifterna "inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av
personuppgifter" gäller i huvudsak att de inte får kränka personen. En löpande bildupptagning som inte indexerats ytterligare borde falla under den regeln i 5 a § PuL.

Vidare är viktigt att veta att lagen enligt sin 6 § inte gäller "för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person [vanlig människa] utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur." Publicering på Internet har inte ansetts vara av privat natur, men är materialet ostrukturerat som ovan gäller i huvudsak enbart kränkningsförbudet.

Krångligt eller hur?

Du kan ringa Datainspektionen och få råd. Se högerspalten i http://www.datainspektionen.se/kontakta_oss/kontakta_oss.shtml. Två trevliga jurister hjäper oss vanligt folk att klara ut vad som gäller. Och dom är baddare på att förklara på ett enkelt sätt.

PS. Tufft beskurna bilder eller hur? Ingen tråkig myndighet det inte.

hej

eftersom personerna som kan råka komma med på filmen inte är identifierbara så kör jag helt enkelt på med kamerorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar