De flesta testar samma sak nämligen linjer per längdenhet vid MTF 50. Eller linjetäthet kan man väl säga. Och det är vad ögat uppfattar som skärpa. Men man redovisar på lite olika sätt. Ibland är det linjebredd och ibland är det linjepar. I bland är det linjer per mm och ibland per bildhöjd. Fast det är egentligen samma sak och man kan räkna om om man vill jämföra.
Sen kan man mäta vid MTF 30 också, dvs lägre frekvens, och då är det mer kontrast än skärpa man mäter.
MTF 50, 30 etc står för något sorts frekvensbegrepp som jag inte begriper mig på men någon annan kanske kan förklara på ett pedagogiskt sätt. Nyquistfrekvensen är den högsta teoretiskt möjliga frekvensen (eller "skärpan") och om man tycker sig se något skarpare än det är det en synvilla som kan orsakas av överskärpningsartefakter.
Om jag nu begripit rätt, annars får någon kunnigare rätta mig.
Jag är inte superhaj på detta heller, men jag tror du har fel faktiskt. Mäter man MTF 50 så mäter man kontrasten mellan svart och vitt som ligger i fält så nära varandra att det innebär frekvensen 50
linjepar per millimeter på upptagningsmediet. Nykvistfrekvensen är den högsta linjätethet som systemet kan upplösa (jämför högsta frekvens som ett ljudsystem kan återge med avseende på insignal till utsignal) och där behöver kontrasten inte vara hög.
Vid ett MTF-värde på 1 är kontrasten 100% och alltså har man inte förlorat något alls mellan motiv och bild
vid den frekvensen. Men kontrasten kan (i alla fall teoretiskt) vara säg 50% vid ett mycket högre MTF-värde (frekvens) och således har man då högre upplösning trots lägre MTF även vid lägre frekvenser.
Sen blir det knöligt om man måste ta med sensorns prestanda också, för det i sig är ytterligare ett system, skiljt från det optiska.
----------------
Här nedan följer två exempel. Bild ett har högre Nyquistfrekvens än bild två, medan den senare har ett mycket högre MTF-värde för lägre frekvenser. Om Photozone mäter Nyquist så kan ett högt mätvärde alltså fortfarande innebära lägre global kontrast och "skärpa" än ett annat objektiv med sämre värde.
Jag har överdrivit som fasen för att det ska framgå hur skillnaderna ser ut, men tittar du på skärmen från någon meters håll så ser den undre klart "skarpare" ut, eller hur?
Edit: Om detta vore ett utsnitt i 100% från en högupplöst sensor hade jag alla gånger föredragit ett objektiv som presterat som den undre bilden. Upplösningen per bildhöjd hade gott och väl räckt samtidigt som jag fått mycket mer knök i färg och kontrast.