Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vid köp från t.ex USA

Produkter
(logga in för att koppla)
tar tullen avgift från den totala köpesumman, säg 15000 SEK, om man köpt flera artiklar, eller tar de avgift från artiklarna separat?

dum fråga kanske...men vet man inte så frågar man..:p

Ingen aning egenntligen men gissningsvis så är det så att

Tullens storlek beror på vilket varuslag det är dvs gissningsvis olika tullsatser på tex kameror och kläder

Moms lär tas ut på hela summan

Och förhoppningsvis slipper vi en lång tråd om hur man kan komma runt från att betala tull/moms för såna trådar finns det redan så det räcker till.

Där är olika tullsatser på olika fotoprylar. Så därför kan de endast ta på totalsumman om alla grejorna har exakt samma tullsats.
Tull avgiften är ändå ganska liten jämförst med momsen så det har ingen större betydelse.
Till exempel så går det inte att ta tull på den totala köpesummen om man beställer en digitalkamera och ett objektiv.

Senast ändrad:
Då jag har gjort beställningar har man dragit alla varor över en kam även om varorna har haft haft olika tullsatser

albra skrev:
Då jag har gjort beställningar har man dragit alla varor över en kam även om varorna har haft haft olika tullsatser

Så du menar att tullen hittar på en annan procent i tullsats än varan har. Och sen får du betala den. Så om där är ett objektiv med 6,7% i tull så kan du få betala 5 eller 10% i stället !!!
Det skulle jag inte tro, förutom om tullen var så liten att det inte gjorde någon större skillnad. Då kanske de tog den lägre tullsatsen på allt. Aldrig om det gällde större pengar.

Och varför har du inte klagat om du vet de gjort fel ??

När jag beställt dyra objektiv från B&H så har jag också beställt filter och andra billiga prylar samtidigt, och då har hela paketet gått iväg som "kameratillbehör" och tullsatsen har då blivit runt 3%, så det är ett bra tips, köp filter och andra billiga småprylar samtidigt.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar