Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är personligen mycket tveksam till batterigrepp. Tycker det gör kameran så mycket klumpigare.
Har haft det till 20D och det låg mest hemma. Har också kört 1DdMKIIN som är helskön men igen en djäkla klump att släpa på.
Så jag är ganska nöjd att nu ha en nätt 5DMKII och en 5DMKIII att slåpa på utan grepp.
Så ni som nu köpt grepp får gärna tala om vad jag missat? Batterikapacitet kan vi glömma eftersom jag hellre har ett extra batteri i fickan om det behövs.
Jag har väl den förutfattade meningen att många hänger på ett grepp för att få kameran att se proffsigare ut. Fast jag har kanske helt fel?
Ja, Du har fel! :) :) Med ett långt tele på stativ och med PocketWizard som fjärrutlösare är kameran konstant vaken. Då går batterierna åt som smör i solsken. Är det då 600 m i snårig teräng för att byta bateri men 3-400 m klar sikt över en sjövik i Vättern, från sommarstugetomten, är ett batterigrepp guld värt.

Tror inte jag har det problemet. Jag kan om jag fotar ett bröllop dra iväg ganska många bilder.
Fast erfarenheten säger det slutar på 1500 bilder max för 2 kameror under en dag. Jag är inte typen som spraymålar omgivningen.
För min del brukar kamerorna klara det men blixtarna kan behöva extra tillskott.
Sport fotograferar jag sällan och pipp-ifåglar bara ibland för nöjes skull.
Så detta styr mina behov väldigt lite.
Nu på måndag skall jag igen hjälpa en av Australiens både vackraste och mest berömda bildkonstnärer att dokumentera hennes bilder.
Det är mycket färgkritiskt men kommer väl sluta med 20-30 bilder totalt.
Att hon kommer hänga över min axel för att kolla att färger och kontrast stämmer lär jag få leva med:)
Att jag inte har så svårt att stå ut med hennes hängande över min axel kanske förklaras av följande video. http://www.youtube.com/watch?v=lRhHRM44wIQ
Att jag också ser det som ett ett hedersuppdrag att få hennes förtroende är nog också klart.

Senast ändrad:
På 40d batterigrepp går det att ta bort ena batteriet utan att stänga av kameran. Det går ju inte med detta grepp :(

/Stefan R. Nilsson

Jo men jag talar om att batterierna går åt utan att man fotograferar.
.

Ursäkta men vad menar du med att batterierna går åt utan man fotograferar. Tycker kameran konsumerar batterier på ett liknande sätt som min 5DMKII.Har inte sett någon större skillnad än så länge förutom fösta gången.
Då är jag inte säker på att batteriet hade nått full laddning än.
Kan du vara snäll och beskriva skillnaden? Det är inte för att kritisera utan jag är seriöst intresserad,

.

Ursäkta men vad menar du med att batterierna går åt utan man fotograferar. Tycker kameran konsumerar batterier på ett liknande sätt som min 5DMKII.Har inte sett någon större skillnad än så länge förutom fösta gången.
Då är jag inte säker på att batteriet hade nått full laddning än.
Kan du vara snäll och beskriva skillnaden? Det är inte för att kritisera utan jag är seriöst intresserad,
Det är ingen skillnad på II:an och III:an i det avseendet men jag tycker nog att III:an drar ur batterierna något snabbare.

Det jag skrev i #321 var att använder man PocketWizard som fjärrutlösare så går inte kameran in i batterisparmode. Den är vaken hela tiden och då konsumeras batterierna upp ganska fort. Det är som att hålla avtryckaren halvt nedtryckt hela tiden.

Tillägg: Autofokus och IS är givetvis inte igång.

Senast ändrad:
Ni glömmer impfaktorn :)

Med batterigrepp ser den större och dyrare ut och mina kunder blir glada!

(halvt på skämt men inte helt)

Ni glömmer impfaktorn :)

Med batterigrepp ser den större och dyrare ut och mina kunder blir glada!

(halvt på skämt men inte helt)
Nej, tyvärr har Du allt för rätt.
Säkert en tillgång för den som lever på sitt fotograferande. Det ger ett "gediget intryck".

Lite sämre när man är amatör som vill jobba, utan uppmärksamhet, med lite kvalitetsprylar. Kamera med batterigrepp tillsammans med de "vita objektiven" drar till sig allt för mycket oönskad uppmärksamhet. Svårt att "smyga runt" i folksamlingar. Mäniskor som inte känner mig undrar mycket ofta från vilken tidning jag kommer.

Slutarljud

Jag har nu fått min 5D3:a, en underbar kamera.
Men jämfört med 5D1:an så tycker jag att slutarljudet är aningen "rasligt".
Upplever ni detsamma, eller är det min slutare som skramlar?

Nej, tyvärr har Du allt för rätt.
Säkert en tillgång för den som lever på sitt fotograferande. Det ger ett "gediget intryck".

Lite sämre när man är amatör som vill jobba, utan uppmärksamhet, med lite kvalitetsprylar. Kamera med batterigrepp tillsammans med de "vita objektiven" drar till sig allt för mycket oönskad uppmärksamhet. Svårt att "smyga runt" i folksamlingar. Mäniskor som inte känner mig undrar mycket ofta från vilken tidning jag kommer.

När jag vill vara diskret kör jag utan grepp och med 135L, bara dom insatta förstår vad det är jag håller i :)

Nu när jag har greppet jag egentligen inte tänkte skaffa är jag ändå rätt glad för det, känns bra att hålla i klumpen.

Det är kanske här våra åsikter går isär.
Jag tycker 5DXX är trevlig på grund av att den saknar klump.
MIn 1D är en mycket trevlig kamera men har klump.
Så jag kommer nog fortsätta köra utan klump. Det sparar mig cirka 1 kilo klump att släpa på med mina normala 2 kameror. Hade det som med Nikon gett fördelar med ett battterigrepp hade jag kanske tänkt annorlunda,

Det är kanske här våra åsikter går isär.
Jag tycker 5DXX är trevlig på grund av att den saknar klump.
MIn 1D är en mycket trevlig kamera men har klump.
Så jag kommer nog fortsätta köra utan klump. Det sparar mig cirka 1 kilo klump att släpa på med mina normala 2 kameror. Hade det som med Nikon gett fördelar med ett battterigrepp hade jag kanske tänkt annorlunda,

Väger 400g extra inkl batteri och går snabbt att ta bort.

Edit: såg nu att du avsåg 2 kameror.
/Stefan R. Nilsson

Är det inte HÄRLIGT när samma kamera kan möta så olika behov och olika åsikter.

Säger som de två västgötarna som satt på samma tåg på stationen i Skövde. Den ene skulle till Falköping och den andre till Töreboda. Då säger en av dem: "Är det inte fantastiskt vad tekniken går framåt! Här sitter vi på samma tåg och ska åt var sitt håll!"

Det nya greppet är bra mycket skönare än det till 5D2 och 7D och har en naturlig plats för tummen, har båda framför mig och jämför lite, skönt också med joysticken repeterad. Känns som det sitter tajtare och mer integrerat med huset.

(ja, jag pröjsade 3000 spänn för något jag inte tänkte köpa så det är klart att jag måste motivera mig;)

Där drar du nog en riktig slutsats.
Jag tycker vi som har bestämt oss för 5DMKIII har duckat för mycket för korselden från D800 gänget.
Har personligen tagit ett mycket övervägt beslut och inte blivit lurad in i något i osunt alternativ som D800 och dess anhängare gärna påstår.
Så jag ångrar på inget sätt mitt val och är varken sinnessvag eller lättlurad,
Så nu vill jag dra största möjliga nytta av min nya kamera.
Så om inte du Henry skapar en tips och trick tråd för 5DMKIII så kommer jag göra det när jag kommer tillbaka efter helgen.
Samtidigt bör vi kunna stänga de 2 tidigare trådarna.
Det är ingen tu dal om saken men min 5dMKIII kan redan hantera det mesta bättre än min 5dMKII.
Fast gömt i menyerna finns förmodligen möjligheter att få den att prestera ändå bättre. Det är detta jag hoppas vi kan hjälpa varandra med i en tips och tricks tråd
I gänget som ärr aktiva vet jag vi har riktigt duktiga sportfotografer, vi har också duktiga fågelfotografer och mycket duktiga landskaps och naturfotografer.
Det vore väl uselt om vi inte kunde dra lärdom av varandras erfarenhet?

Senast ändrad:
Använde greppet på bröllop idag. Riktigt skönt när man tar så många bilder i porträttläget med tunga objektiv som 70-200/2.8 handhållet under flera timmar.
Dock blev min väska plötsligt för liten. Måste monteras av BG under transport.

/Stefan R. Nilsson

Använde greppet på bröllop idag. Riktigt skönt när man tar så många bilder i porträttläget med tunga objektiv som 70-200/2.8 handhållet under flera timmar.
Dock blev min väska plötsligt för liten. Måste monteras av BG under transport.

/Stefan R. Nilsson

Jag körde också med greppet i lördags på bröllop. 5 timmar och 900 bilder, batteriindikatorn visade fortfarande på fullt. Hade mest 24-70L på kameran och nog blir det ganska tungt, hade 7D på andra axeln också med grepp.

Jag körde också med greppet i lördags på bröllop. 5 timmar och 900 bilder, batteriindikatorn visade fortfarande på fullt. Hade mest 24-70L på kameran och nog blir det ganska tungt, hade 7D på andra axeln också med grepp.

Fel på BG eller batterierna(pirat?).
Mitt visar korrekt både med och utan BG.
Jag kan ta ca 2000 bilder med ett batteri och efter 900 bilder visar batteriet 60% kapacitet.
Med BG och två batterier var det samma sak.

/Stefan R. Nilsson

Inget fel alls, jag hade bara en massa batterikapacitet kvar så jag kunde kört vidare hela kvällen och natten. Det var med två originalbatterier i greppet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar