Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
För det priset skulle jag lätt åkt och hämtat den personligen!

Samma sak här. Helt klart värt det. Skulle säljaren vara ärlig kommer jag att ångra att jag inte bjöd. Å andra sidan kan man trösta sig med att den som vann auktionen kanske hade lagt ett väldigt högt maxbud. Jag intalar mig själv att han väldigt gärna ville vinna den här auktionen och därför lade minst 30000 som maxbud ;-)
 
Fick K-3:an i fredags och är himla nöjd!
Helt annan känsla från K-30 och det kommer ta ett tag innan jag har vant mig vid den :D
 
Hej,
Jag är ny i spegelkameravärlden, det blev en Pentax K30 till att börja med (slog till när jag såg hysteriskt lågt pris hos Donalds Foto -demoex för 3000kr med 18-55 WR + väska).
Jag behöver hjälp med val av objektiv till macro(kanske en billig lösning för en nybörjare), telezoom och typ 50mm? Kanske Helios? Hittade även en Tamron på tradera 55-300 för 500kr. Är det något att ha? Alla tips är välkomna.
MVH
Alex
 
Några tips

Hej,
Jag är ny i spegelkameravärlden, det blev en Pentax K30 till att börja med (slog till när jag såg hysteriskt lågt pris hos Donalds Foto -demoex för 3000kr med 18-55 WR + väska).
Jag behöver hjälp med val av objektiv till macro(kanske en billig lösning för en nybörjare), telezoom och typ 50mm? Kanske Helios? Hittade även en Tamron på tradera 55-300 för 500kr. Är det något att ha? Alla tips är välkomna.
MVH
Alex

Hej
Om du letar efter prisvärda objektiv så rekommenderas Tamrons 90 mm macro, Pentax DA 50 f1.8 samt Tamron 70-200 f2.8 utan bildstabilisering (den har du i huset).

Vill du ha dyrare så gäller: Pentax 100 mm Macro, DA*55 f1.4 och 60-250 f4 men då blir det ganska mycket pengar.

Ett annat alternativ är att köpa Pentax 35 f2.8 macro som också funkar som 50 mm (52,5 mm i fullformat) samt Tamron 70-200 mm som även har relativt bra macro egenskaper.

Lycka till.
 
Köper du en manuell 50mm eller liknande med bländarring kan du köpa billiga mellanringar för en billig makro-/50mm-setup.
 
Hej!
Du är inte intresserad av ett kitobjektiv
PENTAX SMC DA L 55-200 1:4-5.6 ED WR med UV-filter och motljusskydd (3-e parts)
Uthämtat i september .
PM om intresse finns.
Mvh Patrick
 
Tack för tips!
Vad tycker ni om dessa:
Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro
Jag har läst mycket bra saker om den första men den verkar inte ha macro läge.
Jag hittade även en Vivitar
http://www.ebay.com/itm/VIVITAR-1-7..._Foto_Camcorder_Objektive&hash=item2c812e670e
Är det något att ha?
Pentax 55-300 är klassat som ett av de bättre objektiven i sin klass när det kommer till bildkvalitet. Tamronet lär inte ens vara i närheten i och med hur uselt det hanterar kanter med hög kontrast (tänk liknande neonbelysningen i kontrastrika motiv).

Makro innebär egentligen att objektivet ska kunna återge ett objekt i skala 1:1. Med andra ord ska en myra på 4mm kunna återges på sensorn som 4mm.
Makro i fall som detta har mer med marknadsföring att göra. Tamronet är inte ett äkta makro då det inte har förstoringsgrad 1:1 och i sitt "makroläge" (1:2) förlorar det en hel del skärpa. Pentaxen är inte så långt efter med 1:3.6 men betydligt bättre optiskt.
 
Tack för alla tips :)
Det blir en Pentax 50mm till att börja med som jag kommer komplettera med en tele 70-300 och även en Tamron 90mm till makro, men den får vänta ett tag .
/Alex
 
Sugen, men då får jag titta riktigt djupt i plånboken.
Visserligen bara drygt 3 kg, vädertätad och ett pol filter följer med, men nej,
ca 29.000 med frakt och sen tillkommer ett bra stativ oxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.