Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
MediaMarkt Norrköping

MediaMarkt i Norrköping lagerrensar sista exemplar av

Pentax FA 77mm F1,8 - 5990:-
Pentax DA 21 f 3,2 - 3990:-
Pentax DA 12-24 f/4 - 5990:-

Pentax K20d - 6490:-.

Tjipp!
 
Flera butiker har sänkt priset rejält på K7 de senaste dagarna. Tex Cyberphoto och FotoKungen.

K7 med 18-55WR för 9995:- eller kamerahuset löst för några hundralappar mindre.
 
Godis

Jag har mycket godis hemma som är till salu ;-)

K7 med batterigrepp
12-24
16-50
50-135
35mm
43mm
Blixt 540

45 000:-

Maila om någon e är sugen!

Tjipp
 
Har precis hämtat ut ett batterigrepp till min K-7 (pirat) beställt från DealExtreme.
400 sek inklusive porto. Att jämföra med Pentax orginal 2800 sek.
Bortsett från väderförseglingen funkar och känns det helt ok. Klart prisvärt.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967

Kan du inte smyga ut och se hur det beter sig i svinkylan? Jag är själv spekulant på grepp, men det är så blodigt dyrt.
 
Kan du inte smyga ut och se hur det beter sig i svinkylan? Jag är själv spekulant på grepp, men det är så blodigt dyrt.

Nu har vi visserligen "bara" 6 minus här, men i vilket fall fungerade greppet utan minsta problem. Visst är det inte samma känsla i inställningshjul och knappar som på kameran men allt fungerar som det skall. Som jag skrev tidigare klart prisvärt till 400 sek. Kan helt klart rekommenderas.

Här är en länk till en recension på PentaxForums.
http://www.pentaxforums.com/forums/...4-battery-grip-k-7-$54-77-a-7.html#post928754
 
Pentax entutiaster som hjälps åt, strålande nyheter..

Härligt med ett forum fullt av tips. Jag handlar en hel del med objektiv, mest som hobby för att expandera :)) min egna utrustning. Jag satsar ganska hårt på stjärnlinserna för tillfället. Såg att man kan via tyska ebay köpa ett DA 55mm* 1,4 för 6000kr. Det måste väl vara ett hygglit pris, eller? Ni som kanske törs spekulera mer än jag. Vad händer med DA linserna när och om Pentax släpper sin FF?
 
Behöver lite hjälp av andra pentaxianer så hoppas på det bästa ;-)

Behöver en ljusstarkt glugg för inomhusfoto på en mässa (i början av maj) det kan vara en normalzoom eller en fast bara den är bra och ljusstark och helst vill jag hyra den då jag inte fotar inomhus så värst ofta så att köpa en verkar lite som overkill.

Vore kalas om det fanns en i antingen Uppsala området eller Sundsvalls området då det ju blir knepigare att skicka även om det funkar med.

Så någon som har en lämplig glugg och kan avvara den några dagar i början av maj?

Tjoa till ;-)
 
Jag har en gammal SMC-M 50mm 1.7 som jag kan låna ut några dagar (i Uppsala). Ruggigt bra, men det är helmanuellt som gäller. Och 50mm kanske är lite långt?
 
Jag har en gammal SMC-M 50mm 1.7 som jag kan låna ut några dagar (i Uppsala). Ruggigt bra, men det är helmanuellt som gäller. Och 50mm kanske är lite långt?

Manuellt innebär väl att AV läget funkar på min men fokuseringen är manuell eller har jag missat något?
Har ju ljus & ljud signalen för fokus så det är lungt om bara tiden räknas ut av kameran.
50 blir ju som en 75.a så inte vidvinkel men lär funka ändå, så den hyr/lånar jag gärna när det är dags.

Vem vet kanske kan få tag på en vidvinkelzoom också så är jag ju helgarderad ihop med din.
 
Av funkar så länge man kör vidöppet tror jag. Men M med gröna knappen blir som Av. Vi har samma kamera, jag visar gärna IRL om du vill. :)
 
Härligt med ett forum fullt av tips. Jag handlar en hel del med objektiv, mest som hobby för att expandera :)) min egna utrustning. Jag satsar ganska hårt på stjärnlinserna för tillfället. Såg att man kan via tyska ebay köpa ett DA 55mm* 1,4 för 6000kr. Det måste väl vara ett hygglit pris, eller? Ni som kanske törs spekulera mer än jag. Vad händer med DA linserna när och om Pentax släpper sin FF?

Fortfarande tveksamt om Pentax någonsin kommer att släppa en FF nu när de har 645, men det kan ju hända. Troligare att de bygger en ännu billigare 645. Om de mot förmodan bygger FF så kommer 55an fungera, I värsta fall i APS-C-läge. Det har spekulerats i att de allra flesta och all nya DA objektiv täcker in FF ifall att....och det skulle ju i så fall kunna tyda på att Pentax kanske har något FF på gång. Jag har länge tänkt bygga om ett av mina gamla hus och sätta in en mattskiva istället för filmplanet så jag kan mäta upp bildcirkeln, men har glömt det igen.

Pentax har troligen 2 problem när det gäller FF. Dels räcker troligen inte bildcirkels storlek till för att kameran skall kunna ha SR, och K-fattningen tillåter inte att skapa objaktiv med större bildcirkel. En annan begränsning är att bländaren som störst kan vara 1.2, det är väl iofs ingen jättebegränsning, och om Pentax släppte en nyutgåva av 50/1.2 till ett nytt FF hus så skulle väl i alla fall några drägla :) Men en del rykten säger att OM Pentax bygger ett FF hus, så kanske det i så fall är byggt för att använda 645 objektiven istället. Då kan man SRa på hur mycket som helst. Men i så fall så kan man lika gärna trycka in en aningen större sensor (om man kan få tag på någon)...

Men summa summarum, om Pentax bygger FF så kommer troligen alla DA att fungera, en del kanske med croppad sensor. Men eftersom vi inte vet om det kommer en FF eller inte, och vilka objektiv den i så fall använder så skall du nog inte ta med det för mycket i ditt beslut.

Ett nytt DA*55/1.4 för 6000 låter som ett fynd. Jag gav nästan 8000 för mitt...men det är faktiskt värt de pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.