jarnjungfrun
Aktiv medlem
Är det någon som har lite tips på "what's to do and not to do" inom design, reklamaffisher? Typ inte blanda för mycket olika färger osv.? Kanske rentav någon guide?
/Mange
/Mange
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har lite tips på "what's to do and not to do" inom design, reklamaffisher? Typ inte blanda för mycket olika färger osv.? Kanske rentav någon guide?
/Mange
Vad gäller vet och ettiket för tryck gäller:
Försök att sånda offerter i god tid.
Ha alltid bleeds och skärmärken vid utfallande tryck. Fråga tryckeriet hur mycket dom kräver.
PDF är det rådande filformatet. Fråga tryckeriet gällande CMYK profiler och dekorfärger i god tid. Fråga också om vilken öpplösning (PPI).
/Mange
nåt jag fick lära mej när jag pluggade media vart att inte blanda för många typsnitt, o att helst inte ha mer än 2-3 olika teckenstorlekar
något att tänka på när det gäller textbiten iallafall
Det låter ju faktiskt logiskt, mera bra tips!
Det låter ju faktiskt logiskt, mera bra tips!
hur exporterar man en bild till en pdf då?
Oj, det är en hel vetenskap i sig... det beror på hur bilden ska tryckas och vad tryckeriet kräver. Men sparar du ditt arbete i standarden PDF/X1-a:2003, samt kör en preflight med aktuell tryckteknik (exempelvis "Newspaper Ads" för tryck i tidning), så bör du vara ganska säker på att allt klaffar när den trycks. Ännu bättre är förstås om tryckeriet meddelar hur de vill ha filen.
Mer om PDF/X kan du läsa här.
Jag vet att du menar väl Eero, men om trådskaparen inte vet hur man gör en PDF, hur ska man då kunna tolka ett resultat av en Preflight?
Det är det fina med kråksången, att rapporten som preflight genererar är så självförklarande. Och det mesta som är fel lyckas den ofta korrigera själv.
Det är bara att från menun i exempelvis inDesign välja preflight. När preflight sen är öppen, välja passande preflightalgoritm (exempelvis Newspaper Ads om man ska skicka en annons till en tidning). Preflighten rättar till allt som är fel, det som den inte klarar av att rätta till skriver den en utförlig rapport om. Klarar man av att läsa, så klarar man (oftast) av att tolka felmeddelandena också. Exempelvis kan det stå att "Högresolutionsbild slottet.jpg saknas". Då är det bara att gå tillbaka till inDesign och länka bilden rätt. De allra flesta av felmeddelandena är självförklarande och ofta klarar preflightprogramvaran av själv att justera dokumentet så att den uppfyler kraven, exempelvis om något är okonverterat till passande färgrymd etc.
Tillägg: Spara ALLTID en kopia av din fil innan du kör preflight, eftersom den gör stadigvarande ändringar i filen.
Men sparar du ditt arbete i standarden PDF/X1-a:2003, samt kör en preflight med aktuell tryckteknik (exempelvis "Newspaper Ads" för tryck i tidning), så bör du vara ganska säker på att allt klaffar när den trycks.
Ja, ok. Att göra Preflighten INNAN man gör en PDF är ju en sak. Jag trodde du menade att preflighta själva PDF filen i Acrobat eller Pitstop etc, är ju en helt annan sak med de svårtolkade rapporter som ges där.
Jag har liknande funderingar om hjärnkirurgi: Behöver lite tips om vad som är viktigt och vad man bör undvika. Typ att inte snitta för djupt eller slinta med skalpellen? Kanske rent av någon guide?