Annons

Vett och Etikett inom Design?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Är det någon som har lite tips på "what's to do and not to do" inom design, reklamaffisher? Typ inte blanda för mycket olika färger osv.? Kanske rentav någon guide?

/Mange
 
Kan vara bra idé att börja med marknadsföringslagen. Jag vet, den handlar inte om design, men är man totalt ny inom reklam, så hör den till allmänbildningen att kunna - gärna följa också, för den delen. ;)
 
Är det någon som har lite tips på "what's to do and not to do" inom design, reklamaffisher? Typ inte blanda för mycket olika färger osv.? Kanske rentav någon guide?

/Mange

Jag har för mig jag såg en foder: "Design - så gör du 1-2-3."
Nej, jag skojar, det finns såklart ingen sån quick-fix. Det är därför man kan läsa masterutbildningar i sådant. Design handlar om så oerhört mycket mer än tumregler. "Blanda inte för många färger" kanske stämmer i många lägen. Men du kanske ska göra en grafisk form för en färghandlare, och då kanske det bästa är att blanda all regnbågens färger. (Jajustdet - det är redan gjort, Beckers).
Det jag vill ha uttryckt är att design är formgivning med funktion. Det handlar långtifrån bara om estetiskt uttryck. Därför tycker jag det inte kan läras in lösryckt ur sitt sammanhang i korta rader i form av guider. Tyvärr.
Självfallet finns det litteratur att börja med. En svensk favorit är Bo Bergströms böcker, "Effektiv Visuell Kommunikation" tillexempel. Den kan vara en bra början. Men att söka "guider" är nog att förringa designyrket.

Lycka till.
 
Hmmm, jag har jobbat med att trycka affisher och även knäck ihop designen på några och har några bra grundtips.

1. Vad är uppdraget? Är det 10st affisher? 500? Hur ska det tryckas? Vilken storlek? Vad är budjeten?

Detta kan komma att styra ganska mycket. När det gäller offsetttryck kan man spara ganska mycket om man kommer ner i 1-2 dekorfärger istället för fyrfärg. Ska det vara cymk är det bara att köra på med färg. Iallafall när det gäller ekonomin.


2. Fånga uppmärksamheten. Bestäm en stil och mall för det du skall presentera.

3. nödvändig info (vad, när, vem!)

4. Sammanhang / uppdelning (hur får du fram budskapet).
 
Vad gäller vet och ettiket för tryck gäller:

Försök att sånda offerter i god tid.

Ha alltid bleeds och skärmärken vid utfallande tryck. Fråga tryckeriet hur mycket dom kräver.

PDF är det rådande filformatet. Fråga tryckeriet gällande CMYK profiler och dekorfärger i god tid. Fråga också om vilken öpplösning (PPI).
 
hur exporterar man en bild till en pdf då?


Vad gäller vet och ettiket för tryck gäller:

Försök att sånda offerter i god tid.

Ha alltid bleeds och skärmärken vid utfallande tryck. Fråga tryckeriet hur mycket dom kräver.

PDF är det rådande filformatet. Fråga tryckeriet gällande CMYK profiler och dekorfärger i god tid. Fråga också om vilken öpplösning (PPI).
 
Är det någon som har lite tips på "what's to do and not to do" inom design, reklamaffisher? Typ inte blanda för mycket olika färger osv.? Kanske rentav någon guide?

/Mange

nåt jag fick lära mej när jag pluggade media vart att inte blanda för många typsnitt, o att helst inte ha mer än 2-3 olika teckenstorlekar
något att tänka på när det gäller textbiten iallafall:)
 
Det låter ju faktiskt logiskt, mera bra tips!

Som sagt ovan, att inte blanda en massa olika typsnitt är en gammal regel. Likaså att vara noga att linjera olika objekt med varandra. Att inte använda alla effekter som man kan hitta i olika program är också en god idé. T.ex. de fruktansvärt fula effekter där man böjer och bänder texter (som man ofta ser i inbjudningar m.m. gjorda i Word eller liknande). Inom typografi finns hur många regler som helst och det blir mycket att gå in på här.
Det finns förstås alltid undantag av regler. En lite galen layout kan bli hur bra som helst om man struntar i alla "regler", men det beror helt på ändamålet och det man vill ha sagt med layouten.

Ett mycket bra layoutprogram är Adobe InDesign, därifrån är det lätt att exportera PDF med tryckriets inställningar. Att jobba i Word, Powerpoint etc, är ingen bra idé. De flesta tryckerier ratar den typen av original. Tänk på att INTE använda bilder som du hittar på en hemsida. De håller i regel aldrig tillräcklig upplösning för att fungera i tryck.
 
hur exporterar man en bild till en pdf då?

Oj, det är en hel vetenskap i sig... det beror på hur bilden ska tryckas och vad tryckeriet kräver. Men sparar du ditt arbete i standarden PDF/X1-a:2003, samt kör en preflight med aktuell tryckteknik (exempelvis "Newspaper Ads" för tryck i tidning), så bör du vara ganska säker på att allt klaffar när den trycks. Ännu bättre är förstås om tryckeriet meddelar hur de vill ha filen.

Mer om PDF/X kan du läsa här.
 
Driver en liten grafisk designbyrå och jobbar dagligen men olika trycksaker och mitt tips om du ska lägga ner lite tid och en liten summa är att köpa böckerna Grafisk kokbok 3.0, effektiv visuell kommunikation och bok om typografi. Det var dom första böckerna vi var tvungna att köpa till utbildningen och det är dom böckerna som fortfarande står kvar i bokhyllan på kontoret.
Dom böckerna kommer ge dig grundläggande information om hur man går till väga, utformningen och "regler" osv. Köp dom och läs ordentligt, om du vill göra ett bra arbete.
En annan sak som någon skrev att det kan bli grymt bra om man bryter reglerna, då måste jag säga som min lärare sa, man kan bara bryta reglerna om man kan dom väl, annars blir det pannkaka.
Sen kan du skita i Word, dom kommer knappt acceptera ett word dokument på ett tryckeri, kanske om du ber väldigt snällt men oftast inte.
Arbeta i Indesign som är ett layout program, där kan du exportera filen till pdf eller nästan vilken filtyp som helst. Om du inte kan programmet kan du köpa till boken adobe Indesign, vilket är adobes egna bok om programmet som går igenom funktioner och hur man gör.

Det var det jag hade i huvudet nu angående denna tråd, men om du har fler frågor om grafisk formgivning eller inom snarlikt område så får du gärna skriva till min gästbok.

/M
 
Oj, det är en hel vetenskap i sig... det beror på hur bilden ska tryckas och vad tryckeriet kräver. Men sparar du ditt arbete i standarden PDF/X1-a:2003, samt kör en preflight med aktuell tryckteknik (exempelvis "Newspaper Ads" för tryck i tidning), så bör du vara ganska säker på att allt klaffar när den trycks. Ännu bättre är förstås om tryckeriet meddelar hur de vill ha filen.

Mer om PDF/X kan du läsa här.

Jag vet att du menar väl Eero, men om trådskaparen inte vet hur man gör en PDF, hur ska man då kunna tolka ett resultat av en Preflight?
 
Eftersom det är som gott som omöjligt för oss att enkelt förklara olika saker här på forumet, så som jag skrev förut är mitt bästa tips, köp böckerna, plugga och sen rådgör med tryckeriet som du vill vända dig till, oftast skickar man en typ av pdf-fil, men ibland vill tryckeriet ha själv Indesign-filen. Det får du höra med tryckeriet om. Men först, PLUGGA. Finns inga genvägar om du vill ha det bra. Om du senare har små funderingar och frågor får du gärna fråga.

/M
 
Jag vet att du menar väl Eero, men om trådskaparen inte vet hur man gör en PDF, hur ska man då kunna tolka ett resultat av en Preflight?

Det är det fina med kråksången, att rapporten som preflight genererar är så självförklarande. Och det mesta som är fel lyckas den ofta korrigera själv.

Det är bara att från menun i exempelvis inDesign välja preflight. När preflight sen är öppen, välja passande preflightalgoritm (exempelvis Newspaper Ads om man ska skicka en annons till en tidning). Preflighten rättar till allt som är fel, det som den inte klarar av att rätta till skriver den en utförlig rapport om. Klarar man av att läsa, så klarar man (oftast) av att tolka felmeddelandena också. Exempelvis kan det stå att "Högresolutionsbild slottet.jpg saknas". Då är det bara att gå tillbaka till inDesign och länka bilden rätt. De allra flesta av felmeddelandena är självförklarande och ofta klarar preflightprogramvaran av själv att justera dokumentet så att den uppfyler kraven, exempelvis om något är okonverterat till passande färgrymd etc.

Tillägg: Spara ALLTID en kopia av din fil innan du kör preflight, eftersom den gör stadigvarande ändringar i filen.
 
Jag har liknande funderingar om hjärnkirurgi: Behöver lite tips om vad som är viktigt och vad man bör undvika. Typ att inte snitta för djupt eller slinta med skalpellen? Kanske rent av någon guide?
 
Det är det fina med kråksången, att rapporten som preflight genererar är så självförklarande. Och det mesta som är fel lyckas den ofta korrigera själv.

Det är bara att från menun i exempelvis inDesign välja preflight. När preflight sen är öppen, välja passande preflightalgoritm (exempelvis Newspaper Ads om man ska skicka en annons till en tidning). Preflighten rättar till allt som är fel, det som den inte klarar av att rätta till skriver den en utförlig rapport om. Klarar man av att läsa, så klarar man (oftast) av att tolka felmeddelandena också. Exempelvis kan det stå att "Högresolutionsbild slottet.jpg saknas". Då är det bara att gå tillbaka till inDesign och länka bilden rätt. De allra flesta av felmeddelandena är självförklarande och ofta klarar preflightprogramvaran av själv att justera dokumentet så att den uppfyler kraven, exempelvis om något är okonverterat till passande färgrymd etc.

Tillägg: Spara ALLTID en kopia av din fil innan du kör preflight, eftersom den gör stadigvarande ändringar i filen.

Ja, ok. Att göra Preflighten INNAN man gör en PDF är ju en sak. Jag trodde du menade att preflighta själva PDF filen i Acrobat eller Pitstop etc, är ju en helt annan sak med de svårtolkade rapporter som ges där.
 
Men sparar du ditt arbete i standarden PDF/X1-a:2003, samt kör en preflight med aktuell tryckteknik (exempelvis "Newspaper Ads" för tryck i tidning), så bör du vara ganska säker på att allt klaffar när den trycks.

För att undvika missförstånd bör jag tillägga att rådet jag gav är en grov generalisering som inte alltid ger optimal reslutat och som ibland inte funkar alls. Som jämförelse kan vi ta om någon skulle fråga vilka inställningar man ska ha på kameran när man fotar.

Då skulle ett generellt råd kunna vara att "om du fotar exempelvis utomhus i dagsljus, så borde det inte bli helt fel om du använder ISO 100, bländare 8 och slutartid 1/125s, samt unvik att fota direkt mot solen". Alla fotografer fattar direkt att inställningarna beror helt på vad man vill uppnå, därför kan råden vara enbart grova förenklingar och generaliseringar. Det samma gäller konverteringen till, och preflight av, PDF.
 
Ja, ok. Att göra Preflighten INNAN man gör en PDF är ju en sak. Jag trodde du menade att preflighta själva PDF filen i Acrobat eller Pitstop etc, är ju en helt annan sak med de svårtolkade rapporter som ges där.

Mjae, jag menade även att preflighta en färdig PDF-fil i exempelvis Acrobat. Jag tycker att felmeddelandena är oftast självförklarande, men jag kanske bara är yrkesskadad och inser inte hur de kan se ut i andras ögon. My bad!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.