Annons

Vet inte hur jag ska göra!

Produkter
(logga in för att koppla)
vad är full gott jobb?

Full gott för 30 kronor/bilden? det har han uppenbarligen redan klarat av och fått betalt för.

Full gott för att ta betalt enligt listan? det är upp till köparen att avgöra...

Problemet är ju ganska enkelt.

Marcus måste ta ställning till om hans bilder är värda mer än 30 kr/bilden. Anser han det och han inte får det så är det bara o sluta o leverera bilder. Ingen har tvingat honom att sälja bilderna.

Tycker han fortfarande att bilderna är värda mer än 30kr/ bilden men säljer dom för 30kr/bilden så har han gjort sitt val, och att då vara sur för att dom inte betalar mer är fel.

Anledningen till att dom inte betalar mer är flera och alla invändingar dom har är troligtvis relevanta.

Anledningarna kan vara flera, jag misstänker dessa:

1 Marcus bilder är enligt HSB inte värda mer än det dom betalar idag.

2 Dom har ingen större användning för bilderna, men eftersom Marcus är driven o billig så visst kan dom köpa lite bilder.

3 Dom har inte råd med dyrare bilder, hur bra dom än är.

4. Blir bilderna dyrare så vill dom också ha mer för pengarna.

Notera nu att jag kan inte veta vad orsakerna är, dessa punkter är ren spekulation.

En nyuteaminerad ingenjör har mycket mindre lön än en som har 10 års erfarenhet fast de har samma arbetuppgifter. Så är det och det är ingen som gruffar om det.

Kalle_B skrev:
vad är full gott jobb?

Jo, om 15-åringen i det här exemplet har fixat felet precis lika bra som den auktoriserade verkstaden, ja då borde väl betalningen också vara lika såvida inte 15-åringen väljer att debitera ett lägre pris.

Visst, i botten handlar det om en överenskommelse mellan köpare och säljare, precis som flera i tråden har påpekat. Men jag tycker fortfarande inte att bara för att säljaren är yngre och köparen äldre så ska lönen/ersättningen vara i veckopengsklass och en klapp på huvudet. Det är bara förnedrande.

Kijana skrev:
Jo, om 15-åringen i det här exemplet har fixat felet precis lika bra som den auktoriserade verkstaden, ja då borde väl betalningen också vara lika såvida inte 15-åringen väljer att debitera ett lägre pris.

Lite av det du betalar för när du går till en auktoriserad verkstad är ju att du ska få ett ordentligt arbete utfört som inte går sönder igen, vilket köparen inte alltid kan bedöma, den auktoriserad verkstan är en garanti för detta.

Med just ett foto kan ju köparen direkt se hela produkten och bedöma vad han tycker den är värd.

Jag håller förövrigt med om att det inte borde spela någon roll hur gammal fotografen är.

Min poäng är att man som lekman kan ha ganska svårt att avgöra om ett fel är ordentligt åtgärdat och en dålig lagning kan visa sig långt senare.

Tanken med att använda en auktoriserdad verkstad är att man i någon mån skydddar sig mot undermåliga jobb. Många människor är säkert villiga att betala extra för att få den här säkerheten, därav det högre priset.

Dock inte sagt att vår 15 åring inte kan göra ett bättre/lika bra jobb.

Hej!

Ibland tycker jag att man kan gå ner i pris ifall man anser att man själv får ut någonting på att arbeta "gratis". Övning ger ju färdighet. Är jag en lärare som känner att jag vill få mer rutin på ämnet jag ska undervisa / undervisar i, kan jag ta lägre betalt, men när jag känner mig fullfjädrad på ämnet och på pedagogiken, vill jag ta betalt fullt ut. Jag är då ingen nybörjare längre. Detta har inte med ålder att göra utan kunskap och erfarenhet.

Är det så att du känner dig utnyttjad, hoppa av. De kan lika gärna försöka ta in någon annan. Får däremot du ut något av att ta 30:-/bild kan du fortsätta, men tänk också på hur mycket tid du lägger ned på efterarbetet i datorn. Sitter du en timme per bild med bildhanteringsprogrammet? Är det värt 30:- eller mer??... Gå på din egen magkänsla vad som känns bra.

Lycka till!

Att gå från 30kr/bild til BLF`s prislista kan vara rätt svårt men hur mycket skulle du vilja få per bild? Du borde försöka med runt 100kr/bild (kanske 75?) och argumentera för varför du måste ha så "mycket" pengar per bild. Stå på dig och säg att utrustningen för att utföra arbetet kostar, att du måste tillbringa timmar framför photoshop så att du inte kan göra dina läxor mm. Att vuxna har en massa fördommar mot unga gör inte saken lättare... (Håller med Lena om att du ska gå på magkänslan.) Lycka till!

Kan du pâ nâgot relativt enkelt sätt förbättra din produkt?
Även en relativt liten förbättring är en orsak till högre pris.
Snabbare leverans, större format, alternativ att välja frân eller nâgot liknande.

ergu skrev:
Lite av det du betalar för när du går till en auktoriserad verkstad är ju att du ska få ett ordentligt arbete utfört som inte går sönder igen, vilket köparen inte alltid kan bedöma, den auktoriserad verkstan är en garanti för detta.

Med just ett foto kan ju köparen direkt se hela produkten och bedöma vad han tycker den är värd.

Jag håller förövrigt med om att det inte borde spela någon roll hur gammal fotografen är.

Jag tycker nog att man skall avhålla sig från att hänvisa till BLF´s priser om man inte har kostnader som en fotograf med firma rimligen har.... F-skatt, lokal, m.m.

Bostadsrättsföreningen och jag lär bli svårövertalade om BLF-priser i detta fall.

Hur skall bilderna användas? BLF´s priser grundas ju på det. Vet vi det?

Vad för typ av bilder tar du åt föreningen?
Är det på deras uppdrag (typ fota när vi har gårdsstädning) eller är det på eget bevåg?
Hur använder de bilderna?

Jag anser att detta påverkar prissättningen. Är det så att de säger: "Marcus, kan du dokumentera stambytena" är det en sak, är det så att du plåtar lite på eget bevåg och sen erbjuder dem bilderna är det en annan.

TorO skrev:
Vad för typ av bilder tar du åt föreningen?
Är det på deras uppdrag (typ fota när vi har gårdsstädning) eller är det på eget bevåg?
Hur använder de bilderna?

Jag anser att detta påverkar prissättningen. Är det så att de säger: "Marcus, kan du dokumentera stambytena" är det en sak, är det så att du plåtar lite på eget bevåg och sen erbjuder dem bilderna är det en annan.

Kan inte annat än hålla med.

Dessutom skulle jag vara rätt nöjd att som 13-åring ha köpare till bilder till något pris. Om jag vore Marcus skulle jag se det som en bonusveckopeng som kan vara en väg till större jobb längre fram i livet, typ. Om BRF:en fortfarande bara vill betala 30 kr per bild längre fram, när valet finns att istället lägga tiden på bilder till andra kunder så är det ju bara att dumpa dem då. Nu är det nog bättre att se det som en erfarenhet.

Men visst, det går ju alltid att försöka att förhandla upp priset. *axelryck* :)

Kalle_B skrev:
vad är full gott jobb?

Full gott för 30 kronor/bilden? det har han uppenbarligen redan klarat av och fått betalt för.

Full gott för att ta betalt enligt listan? det är upp till köparen att avgöra...

Problemet är ju ganska enkelt.

Marcus måste ta ställning till om hans bilder är värda mer än 30 kr/bilden. Anser han det och han inte får det så är det bara o sluta o leverera bilder. Ingen har tvingat honom att sälja bilderna.

Tycker han fortfarande att bilderna är värda mer än 30kr/ bilden men säljer dom för 30kr/bilden så har han gjort sitt val, och att då vara sur för att dom inte betalar mer är fel.

Anledningen till att dom inte betalar mer är flera och alla invändingar dom har är troligtvis relevanta.

Anledningarna kan vara flera, jag misstänker dessa:

1 Marcus bilder är enligt HSB inte värda mer än det dom betalar idag.

2 Dom har ingen större användning för bilderna, men eftersom Marcus är driven o billig så visst kan dom köpa lite bilder.

3 Dom har inte råd med dyrare bilder, hur bra dom än är.

4. Blir bilderna dyrare så vill dom också ha mer för pengarna.

Notera nu att jag kan inte veta vad orsakerna är, dessa punkter är ren spekulation.

Tack för allas svar!

För arkivbilder, typ gå runt på området för att ta bilder ca 10 st=300 kr.
De säger att:
"De bilder som är lite lättare att ta kan du inte få mer betalt för". Skikket j-vla sätt att bete sig på.
Jag ska fortsätta att hacka på dem, själv tycker jag att MINST 80kr/bilden borde räcka. Annars är det självklart att jag slutar.

Mvh Markus

Digi skrev:
Tack för allas svar!

För arkivbilder, typ gå runt på området för att ta bilder ca 10 st=300 kr.
De säger att:
"De bilder som är lite lättare att ta kan du inte få mer betalt för". Skikket j-vla sätt att bete sig på.
Jag ska fortsätta att hacka på dem, själv tycker jag att MINST 80kr/bilden borde räcka. Annars är det självklart att jag slutar.

Mvh Markus

Hur motiverar du 80:-/bild
Hur många bilder avser du leverera till det priset.
Vilket krav finns på de bilder du levererar?

stef-n skrev:
Kan inte annat än hålla med.

Dessutom skulle jag vara rätt nöjd att som 13-åring ha köpare till bilder till något pris. Om jag vore Marcus skulle jag se det som en bonusveckopeng som kan vara en väg till större jobb längre fram i livet, typ. Om BRF:en fortfarande bara vill betala 30 kr per bild längre fram, när valet finns att istället lägga tiden på bilder till andra kunder så är det ju bara att dumpa dem då. Nu är det nog bättre att se det som en erfarenhet.

Men visst, det går ju alltid att försöka att förhandla upp priset. *axelryck* :)

Jaha, vara rätt nöjd?
Jag är ju glad att jag har det lilla jobbet. Men det finns ingen annan villig fotograf på området som skulle tänka sig att ta sådana bilder jag tar.
Om de skulle anställa en PR firma skulle de ta 10 ggr mer, det räcker förståss inte.

Men jag kan inte säga att jag är "helt" nöjd, hur många 13 åringar illar runt med utrustning i ryggan som är värt 30 000 kr?

Får snart ryck på de där människorna, men jag ska sätta dem på plats.

Mvh Markus

skulle gärna viljaveta hur många bilder du levererar ungefär per år också.. är det totalt 10 bilder på ett år? 100? 1000?

Arleklint skrev:
Hur motiverar du 80:-/bild
Hur många bilder avser du leverera till det priset.
Vilket krav finns på de bilder du levererar?

80 kr bilden, eller vad föreslår ni?
Egentligen finns det inga krav alls, jag tror inte att de gamla människorna förstår vad bildkänsla handlar om.

Jag gör mitt bästa.
Mvh Markus

Kalle_B skrev:
skulle gärna viljaveta hur många bilder du levererar ungefär per år också.. är det totalt 10 bilder på ett år? 100? 1000?

Det blir rätt många, runt 2-300 bilder, ibland fler, många fler.
Det blir rätt mycket arbeten här och där, då hinner man inte räkna samman alla bilder.

Men då kan jag tillägga att de köper inte storleken på bilden, det är liksom ingen som vet hur de ska ha det.

Jag får ta ett räjält snack med orförandet i styrelsen.

Mvh Markus

bildkänsla har man från det att man öppnar ögonen tills att man dör ;) att den förändras är en annan sak. Du kan ALDRIG säga att "vad vet dom, dom kan ju inget om fotto" tex. Det är upp till dig som fotograf att förmedla en bild som tilltalar köparen, annars köper dom inte...

Digi skrev:
80 kr bilden, eller vad föreslår ni?
Egentligen finns det inga krav alls, jag tror inte att de gamla människorna förstår vad bildkänsla handlar om.

Jag gör mitt bästa.
Mvh Markus

Om du inte lovar kvalité kan du inte heller ställa krav på ersättning. Alla avtal är givande och tagande.

Hur var det? Jag frågade tidigare om du var anställd av BRF eller om du fotade på uppdrag.

Vem betalar egenavgifter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar