Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vet inte hur jag ska göra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Digi skrev:
Det blir rätt många, runt 2-300, ibland fler, många fler.
Det blir rätt mycket arbeten här och där, då hinner man inte räkna samman alla bilder.

Mvh Markus

om du levererar 300 bilder á 80 kr st så är det totalt 24 000 kronor på ett år, sedan så kanske du kränger lite till som du sa, vi avrundar till 30 000/år Du kanske börjar ana att det är j**t mkt pengar för bilder till en HSF om dom: 1 inte verkligen behöver bilderna, 2 håller mkt bra kvalitet. För 30 000 kronor kan dom nog ta egna bilder, så kan du inte motivera dina priser så är det redan kört

Arleklint skrev:
Om du inte lovar kvalité kan du inte heller ställa krav på ersättning. Alla avtal är givande och tagande.

Hur var det? Jag frågade tidigare om du var anställd av BRF eller om du fotade på uppdrag.

Vem betalar egenavgifter?

Alltså, grejen är att de vill bara betala för "bilden" ingen storlek eller kvalitet.
Men om man pratar bildkvalitet så går det att dra upp bilderna i stort format.
Jag är inte anställd, då hade jag väl fått fast lön, eller? Vilket jag inte får.

Mvh Markus

Kalle_B skrev:
om du levererar 300 bilder á 80 kr st så är det totalt 24 000 kronor på ett år, sedan så kanske du kränger lite till som du sa, vi avrundar till 30 000/år Du kanske börjar ana att det är j**t mkt pengar för bilder till en HSF om dom: 1 inte verkligen behöver bilderna, 2 håller mkt bra kvalitet. För 30 000 kronor kan dom nog ta egna bilder, så kan du inte motivera dina priser så är det redan kört

Ja, det lät ju bättre med 80kr/bilden.
Det låter mycket, och är mycket.

Mvh Markus

Digi skrev:
Alltså, grejen är att de vill bara betala för "bilden" ingen storlek eller kvalitet.
Jag är inte anställd, då hade jag väl fått fast lön, eller? Vilket jag inte får.

Mvh Markus

Om du inte är anställd skall du ha F-skattsedel och betala egenavgifter. Det kan du inte få vid din ålder.

TorO skrev:
Vad för typ av bilder tar du åt föreningen?
Är det på deras uppdrag (typ fota när vi har gårdsstädning) eller är det på eget bevåg?
Hur använder de bilderna?

Jag anser att detta påverkar prissättningen. Är det så att de säger: "Marcus, kan du dokumentera stambytena" är det en sak, är det så att du plåtar lite på eget bevåg och sen erbjuder dem bilderna är det en annan.

Hehe, jo.

Exempel sommarfester, 14 timmar 1 ggr per år.
Bildspelsbilder, utställningar om området, en ny brochyr. Evenemangsfoto, dansuppvisningar, gruppbilder, möten.
Det mesta.

Mvh Markus

Mvh Markus

Arleklint skrev:
Om du inte är anställd skall du ha F-skattsedel och betala egenavgifter. Det kan du inte få vid din ålder.

Jag betalar ingen skatt, jag kan inte vara anställd när jag är 14 år?
Det är väl olagligt att låta ungdomar jobba? Ellerhur?

Mvh Markus

Digi skrev:

Mvh Markus

Är du anställd kan du få betalt i andra former än timlön.

Tex ber bild, per dag osv.

Om du tar emot pengar utan att vara anställd så blir det väldigt krångligt om du inte har F-skatt (vilket du itne kan ha när du är så ung).

Det enkalste eftersom du har samma "beställare" hela tiden är att du blir anställd hos dom och får lön i form av provition per levererad/godkänd bild.

BRF betalar då sociala avgifter och du sköter inkomstskatten (som blir 0kr om du tjänar under gränsen för att betala skatt).

Att abra ta emot 30kr/bild och stoppa i fickan är inte tillåtet.

Dajo skrev:
Är du anställd kan du få betalt i andra former än timlön.

Tex ber bild, per dag osv.

Om du tar emot pengar utan att vara anställd så blir det väldigt krångligt om du inte har F-skatt (vilket du itne kan ha när du är så ung).

Det enkalste eftersom du har samma "beställare" hela tiden är att du blir anställd hos dom och får lön i form av provition per levererad/godkänd bild.

BRF betalar då sociala avgifter och du sköter inkomstskatten (som blir 0kr om du tjänar under gränsen för att betala skatt).

Att abra ta emot 30kr/bild och stoppa i fickan är inte tillåtet.

Är du säker på att det inte är tillåtet?

Mvh Markus

Digi skrev:

Mvh Markus

Nejdå, men det finns restriktioner för arbetstider och farliga jobb.

När jag var i din ålder delade jag ut tidningar varje onsdagskväll.
Jag fick 30 öre per tidning vill jag minnas i lön.

Så visst kan du vara anställd ävennär du är 14.

Känner du ingen som delar ut reklam som är i din ålder?

Digi skrev:
Är du säker på att det inte är tillåtet?

Mvh Markus

Ja, vem betalar in dom sociala avgifterna?

Har du inte F-skatt (enskld firma) så ska din BRF göra det åt dig.

Det du sysslar med är svartjobb....

Digi skrev:

Mvh Markus

Det är olagligt av dig att ta ersättning om varken du eller BRF betalar in skatt.

Du hänvisar till BLF-priser. Dessa BLF-priser förutsätter att fotagrafen betalar in F-skatt.

Dajo skrev:
Nejdå, men det finns restriktioner för arbetstider och farliga jobb.

När jag var i din ålder delade jag ut tidningar varje onsdagskväll.
Jag fick 30 öre per tidning vill jag minnas i lön.

Så visst kan du vara anställd ävennär du är 14.

Känner du ingen som delar ut reklam som är i din ålder?

Hehe, även gör JAG det:)
Delar ut Kjellstorpsbladet för Hsb Kjellstorp, samma område.

Mvh Markus

Digi skrev:
Hehe, även gör JAG det:)
Delar ut Kjellstorpsbladet för Hsb Kjellstorp, samma område.

Mvh Markus

Här finns en arbetsgivare som förhoppningsvis betalar in skatten. Vem betalar in skatten för din ersättning för bilderna till den BRF?

Här är en broschyr från arbetsmiljöverket som tar upp vad som gäller för barn som arbetar. Det är ganska tydliga regler, särskilt om man är under 16 år, för arbetstider etc.

Som jag ser det så låter det högst tvivelaktigt det sätt BRF´en utnyttjar dina tjänster och jag undrar hur de redovisar sina utlägg.

http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_043.pdf

för att inte sänka grabben totalt så vill jag bara säga att visst är det trevligt att få mer pengar i fickan, men du måste kunna motivera priset och även ta reda på behovet hos kunden. Vill dom inte betala mera så har dom inget större behov heller, isåfall hade dom pyntat.

Sedan ska du veta att den där listan du pratar om det är ju för personer som fakturerar som sitt levebröd. Dom ska betala alla avgifter, ska täcka en lön som i sin tur ska betala hyra, mat, kläder, el, sophämtning, semseter, barn, dagis, tandställningar osv osv. Du betalra troligtvis inte föratt du bor hemma.. ;) Viss gör man samma jobb så anser vissa att man ska ha samma lön, men så ärdet inte, inte någonstans, tycker inte fotografer borde vara ett undantag.
sedan är det ju som så att du arbetar svart, du har med andra ord inga som helst rättigheter tyvärr.

Men det viktigaste är nog trots allt att bara för att du tycker att du har dyra saker i din rygga och att dina bilder är värda 80 kr st så är det långt ifrån säkert att köparen tycker samma sak. Det har ju också bevisats iom denna tråden. Kan du höja någon krona var glad för det isåfall. Annars får du nog ta ställning till om du ska fortsätta eller sluta.

SLutar du så förlorar du 30 kronor/ bild. Dessa pengar tror ajg inte du får in på annat ställe så din förhandlingsposition är sämsta tänkbara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar