Annons

Vet inte hur jag ska göra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:
för att inte sänka grabben totalt så vill jag bara säga att visst är det trevligt att få mer pengar i fickan, men du måste kunna motivera priset och även ta reda på behovet hos kunden. Vill dom inte betala mera så har dom inget större behov heller, isåfall hade dom pyntat.

Sedan ska du veta att den där listan du pratar om det är ju för personer som fakturerar som sitt levebröd. Dom ska betala alla avgifter, ska täcka en lön som i sin tur ska betala hyra, mat, kläder, el, sophämtning, semseter, barn, dagis, tandställningar osv osv. Du betalra troligtvis inte föratt du bor hemma.. ;) Viss gör man samma jobb så anser vissa att man ska ha samma lön, men så ärdet inte, inte någonstans, tycker inte fotografer borde vara ett undantag.
sedan är det ju som så att du arbetar svart, du har med andra ord inga som helst rättigheter tyvärr.

Men det viktigaste är nog trots allt att bara för att du tycker att du har dyra saker i din rygga och att dina bilder är värda 80 kr st så är det långt ifrån säkert att köparen tycker samma sak. Det har ju också bevisats iom denna tråden. Kan du höja någon krona var glad för det isåfall. Annars får du nog ta ställning till om du ska fortsätta eller sluta.

SLutar du så förlorar du 30 kronor/ bild. Dessa pengar tror ajg inte du får in på annat ställe så din förhandlingsposition är sämsta tänkbara...

Så sant så, alltid kunden som bestämmer.
Pengarna är viktigare än inget, ellehur?
Jag har beställt tid hos den där ordförande så att vi kan få detta årdnat.

Mvh Markus

Digi skrev:
Det blir rätt många, runt 2-300 bilder, ibland fler, många fler.
Det blir rätt mycket arbeten här och där, då hinner man inte räkna samman alla bilder.

Men då kan jag tillägga att de köper inte storleken på bilden, det är liksom ingen som vet hur de ska ha det.

Jag får ta ett räjält snack med orförandet i styrelsen.

Mvh Markus

30kr*300bilder=9000kr

Du närmar dig gränsen snabbt för när du måste börja betala inkomstskatt...
Sociala avgifter betalas från första kronan.

Skulle skatteverket komma på dig (tex efter en revition av BRF) så kan det kosta en slant då du åker på ett skattetillägg på hela det undanhållda beloppet. Det spelar ingen roll att du inte är straffmyndig då skattetillägget inte är ett straff utan en avgift.

Vet du vad jag skulle vilja råda dig till?
Gå ner till ditt lokala skattekontor och fråga hur du ska göra. Dom hjälper dig med allt.

Du verkar ju lite företagsam så det fixar du lätt.

jao... detta med att ta emot svarta slanatr är inte så begåvat i ett land som sverige... här är det koll på allt... föreningen är ju skyldig att redovisa ALLA utgifter, även dom pengarna som du får. Säger sig självt att betalar dom ut 9000 kronor utan faktura underlag så måste dom 9000 kronorna "gömmas" med andra utigfter, vips har vi en olaglig och straffbar handling. Även sant att skulle det bli revision och du åker dit så blir du återbetalningsskyldig på skettebeloppet du har undanhållit, och får du itne fram slantarna så blir det att sälja utrustningen :(...

Det blir nog Markus föräldrar som blir ansvariga i sånt fall då han inte får ingå sådana avtal själv och ej heller juridiskt förfoga över de pengar han själv tjänar innan 16 år. Är jag ganska säker på i alla fall.

dJb skrev:
Det blir nog Markus föräldrar som blir ansvariga i sånt fall då han inte får ingå sådana avtal själv och ej heller juridiskt förfoga över de pengar han själv tjänar innan 16 år. Är jag ganska säker på i alla fall.

Nja, tilläggsavgifterna och skatten åker han nog på själv och jag har svårt att se att hans föräldrar skulle automatiskt bli ansvariga.

Sådant där är väldigt rörigt att redan ut med barn som inte är straffmyndiga ställer till det för sig.
Allt blir itne självklart föräldrarnas ansvar även om det kan bli så i många fall beroende på vad det är frågan om.

Dajo skrev:
Nja, tilläggsavgifterna och skatten åker han nog på själv och jag har svårt att se att hans föräldrar skulle automatiskt bli ansvariga.

Sådant där är väldigt rörigt att redan ut med barn som inte är straffmyndiga ställer till det för sig.
Allt blir itne självklart föräldrarnas ansvar även om det kan bli så i många fall beroende på vad det är frågan om.

Ja det stämmer nog. Hur som helst så är det i alla fall viktigt att Markus tar reda på vad som gäller så han inte råkar på nåt ekonomiskt bakslag.

Digi skrev:
Jaha, vara rätt nöjd?
Jag är ju glad att jag har det lilla jobbet. Men det finns ingen annan villig fotograf på området som skulle tänka sig att ta sådana bilder jag tar.
Om de skulle anställa en PR firma skulle de ta 10 ggr mer, det räcker förståss inte.

Men jag kan inte säga att jag är "helt" nöjd, hur många 13 åringar illar runt med utrustning i ryggan som är värt 30 000 kr?

Får snart ryck på de där människorna, men jag ska sätta dem på plats.

Mvh Markus

Jag vet inte om vi har fått reda på hur stor BRF:en är, isåfall har jag missat det. Det kan inte vara så att styrelsen tycker att du verkar vara en driftig kille och vill bidra till att du får lite extra fickpengar mot att du tar bilder _som_de_egentligen_inte_behöver_ och alltså inte skulle betala någon annan för? Vid din ålder skulle jag varit nöjd med att få pyssla med mitt stora intresse och samtidigt få lite extra fickpengar, och låtit bli att diskutera saken här eftersom det då blir diskussion om svartjobb etc. Men det är ju jag det. :)

EDIT: glömde ett tecken. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar