Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vet inte hur jag ska göra!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, har ett väldigt stort problem!
På Hsb Kjellstorp på mitt bostadsrättsområde har jag tagit bilder i två år snart men vet inte hur jag ska göra med betalningen.
Det jag får nu är 30kr/bilden för arkivbilder!
Sen spelar ingen roll hur stor bilden de har köpt är, detta är knasigt tycker jag.
Sen är priset högre för bildspel och annat.
Jag har ingen prislista att hålla mig till och jag vet inte hur mycket jag ska ta betalt.
Föreningen är inte stor, men det finns väldigt bra bilder.
Här är några frågor jag önskar besvaras!

Frågan är, hur bra tycker jag att jag är, ska man gå efter BLF`s prislista.

Styrelsen i föreníngen säger att här gäller inga frilansararvoden!

Vem avgör hur bra man är för att ta så mycket betalt för en bild?

De säger att det bara är yrkesutbildade som får anända såna prislistor, och att jag inte kan ta så mkt betalt.

Kan inte en yrkesutbildad också ta sämre bilder?
Jag vet knappt hur jag ska göra, kan någon ge mig en hand på fotosidan?

Mvh Markus

BLF´s riktpriser är en utgångspunkt frilansfotografen kan ha, men i realiteten kan han inte ta mer betalt än vad kunden vill betala.

Då har han att välja om du vill sälja till det priset eller söka annan kund.

Jag tror du skall kolla upp det där lite. Lön är sådant du får som anställd. När du gör fotouppdrag åt bostadsrättsföreningen är du inte anställd av dem, eller är du det?

BLF´s riktpriser baseras i vilket fall som helst på att fotografen själv betalar in sina egenavgifter i form av f-skatt.

Digi skrev:
De säger att det bara är yrkesutbildade som får anända såna prislistor, och att jag inte kan ta så mkt betalt.

Du skulle kanske istället sälja bilder till en yrkesutbildad bostadsrättsförening? En förening som förstår dig bättre.

Ta deras obildade snack bara som förhandlingstaktik.

30 kronor / bild tycker jag låter som att du blir ganska hårt utnyttjad av din bostadsrättsförening. Tyvärr har jag inga tips i övrigt...

Digi skrev:
<snipp>
Styrelsen i föreníngen säger att här gäller inga frilansararvoden!

Vem avgör hur bra man är för att ta så mycket betalt för en bild?

Kan inte en yrkesutbildad också ta sämre bilder?
Jag vet knappt hur jag ska göra, kan någon ge mig en hand på fotosidan?

Mvh Markus

Styrelsen snackar lika mycket skit som finns i hendriksdals reningsverk! Allvarligt talat, BLF's ca-prislista (och sff's också för den delen) är bara listor med rekommenderade priser. Det finns inga som helst regler för vem som får använda dom. Att dom påstår att det endast är yrkesutbildade som får använda sådana prislistor borde nästan anses vara kriminellt!

Det dom gör är att dom utnyttjar dig för att du är så pass ung så dom tror att du inte kan säga ifrån. 30 kronor per bild är för lite!

Det är inte utbildningen som gör fotografen, det är bilderna. Tar man bra bilder så ska man ta bra betalt. Men dock så är det kundens villighet att betala som avgör. Då blir det ett ställningstagande som du måste ta: är du villig att "jobba" underbetalt? Om inte, tala om vad du vill ha betalt, och klargör att om dom inte vill betala det så får dom leta efter en annan fotograf. Har du tur så hittar dom ingen som vill sälja sig till deras (idiotiska) priser. Har du otur så hittar dom en, eller går ut själva och fotar istället.

Tänk på att den som börjar arbeta gratis oftast får fortsätta med det.

Det finns alldeles för många "frilansfotografer" som arbetar för att i slutänden endast få en byline...

Jag håller med er alla!
Jag får väl tjata på dem lite till och få se hur det hjälper.
Jag ska försöka göra en egen prislista istället.

Tack på förhand!
Mvh Markus

Vad tycker du själv vore en lämplig summa per bild? Jag menar, om du går på känsla. 30:- låter ju onekligen som om man i praktiken ger bort bilderna och arbetar gratis.

Som Walle sade så är det bara att ställa dem mot väggen. Säg vad du vill ha. Passar inte galoscherna får de väl söka sig en annan fotograf, men att hålla på och krypa för dem: nej, det ska du inte göra!

Hur är din BRF annars? Är det en massa gamla uvar i styrelsen som näst intill det löjligas gräns ska hålla nere kostnaderna? Det kan väl mycket väl vara så att man tycker att "äsch, ta några bilder kan väl vilken idiot som helst klara av" och inte för en sekund ens reflekterat över att både kunskap och hårdvara faktiskt kostar pengar. Att däremot skåpa ut tusentals kronor varje år i kaffereps... sorry, styrelsearvoden är naturligtvis väl spenderade pengar... ;-)

Kan bara inte låta bli att dra en anekdot som har med ovilja att betala att göra.
I torsdags ringde det på min mobil. Det var en karl på en gratistidning som går ut till villaägare (tror det va Villamagasinet, det var inte Vi i Villa iallafall). Han berättade att de skulle ha nån artikel om hur belysning påverkar säkerhet, och hade sett enbild på vår hemsida som han tyckte va snygg. Och naturligtvis ville han använda denna för att illustrera artikeln. Jag sa att det gick bra, men att jag naturligtvis ville ha viss ekonomisk ersättning, c:a tusen spänn iallafall. Egentligen mest en symbolisk grej då jag ju vet att det finns de som lever på sitt fotande.
Karln blev sur, och började snacka en om att folk minsann stod på kö för att få sina bilder publicerade i deras tidning och att det faktum att man fick sitt namn i deras blaska som går ut i en miljon ex borde vara nog ersättning.
Ja sa nåt om att om de gick ut i så stor upplaga så borde de också ha råd att betala för bilder (jag vet ungefär vad annonspriserna i dylika tidningar är, c:a 300000:- för en helsida). Han blev ännu surare, tyckte JAG var en snål jävel (underförstått). Jag sa att han kunde ju ta en annan bild, han hade ju massor att välja på, och sen va det adjö.
Jag har för övrigt tre gånger gått med på att låta tidningar använda mina bilder gratis, då i samband med att vi nämns i redaktionell text. Jag påpekar då alltid skriftligt att bilden inte får modifieras utan mitt samtycket. Två av gångerna har de likförbannat ändrat bilderna genom att spegelvända dem eller liknande (en gång var det för övrigt just Villamagasinet som fick en gratisbild som de spegelvände).
Okej, ingen poäng i det jag skriver egentligen, men jag ville bara dela med mig.

Vad ska bilderna användas till?

Det har ju en stor betydelse för vad dom ska kosta.

jag tycker inte bostadsrättsföreningen gör fel.

Hela grejeset handlar om två saker.

1. vad vill fotografen ha i ersättning

2. Vad är bostadsrättsföreningen villig att betala.

Den som vinner är den som är hetast på affär.

Jag tycker inte 30kr/bilden är mkt men det är ju upp till fotografen att se till att han får mer, annars struntar du i att ta kort åt dom. Saken är nog att du tycker att det var "ok" pris för du ville ju trots allt få lite pengar.

Att gå fråm 30kr/bilden till BLF:s prislista är nog omöjligt. Har man en gång satt ett pris så får man nog vara glad om man kan höja lite.

Detta är ju ett klassiskt problem. volvo vill ha 1 miljon för en ny 240, kunden vill inte ge 1 miljon. Kunden letar efter annan bil eller volvo säljer för annat pris.

En annan aspekt är ju också att ska dom betala efter BLF:s lista så kan dom lika gärna köpa bilder från en som kanske levererar 10 gånger bättre bilder. sedan måste du ta reda på kundens verkliga intresse. Behöver dom verkligen bilder? Behöver dom fortfarande bilder till det priset?

Blir det för dyrt så säger dom bara tack o adjö och så fottar dom själva med en kompaktkamera.

Så ska du höja priset så ska nog kvaliten också höjas, är den redan hög så sluta ta kort åt dom om dom inte betalar. I slutänden är det ALLTID kunden som avgör

Kalle, tycker du inte att dom snackar skit när dom säger att endast yrkesutbldade får använda sig av BLF's prislista?

ja får o får är ju kanske fel att säga.. men använder man sig av den så kanske dom har visst krav på bilderna och fotografen?

Nu vet jag ju inte alls vad marcus asp levererar för kvalitet, men skulle en 15-16 årig kille laga min bil så skulle då inte jag betala honom efter samma prislista som en auktoriserad bilverksta går efter...

Kalle_B skrev:
...skulle en 15-16 årig kille laga min bil så skulle då inte jag betala honom efter samma prislista som en auktoriserad bilverksta går efter...

Tycker att du jämför äpplen och päron nu. Anledningen till att du vill att någon utbildad/äldre ska laga din bil är att du själv inte alltid kan bedöma resultatet och att konsekvenserna av att det blir fel är mycket större än ett dåligt foto.

// Erik

jo visst är liknelsen kanske inte riktigt rättvis..
Men vet Marcus Asp med sig att hans bilder är lika bra som vilken annan yrkesfotograf som helst så är det bara att fakturera efter vilken lista han vill. Men i slutänden så är det alltid kunden som avgör om priset är rätt satt. sedan kan man disskutera kundens snålhet hit o dit, men det gäller alla brancher.

ergu skrev:
Tycker att du jämför äpplen och päron nu. Anledningen till att du vill att någon utbildad/äldre ska laga din bil är att du själv inte alltid kan bedöma resultatet och att konsekvenserna av att det blir fel är mycket större än ett dåligt foto.

// Erik

Du menar att du tror att BRF:en kan bedöma bildresultatet? :)

Kalle_B skrev:
Nu vet jag ju inte alls vad marcus asp levererar för kvalitet, men skulle en 15-16 årig kille laga min bil så skulle då inte jag betala honom efter samma prislista som en auktoriserad bilverksta går efter...

Förutom själva prisfrågan för bilderna så är en annan del av problemet bostadsrättsföreningens störande attityd mot ålder på den som utför tjänsterna.
Det är ett rätt vanligt tankefel att bara för att man är yngre så har man inte samma kostnader som den som är äldre.

Om 15-åringen gör ett fullgott jobb - ska han inte ha fullgott betalt då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar