Annons

Vertikalgrepp till a100

Produkter
(logga in för att koppla)

Brake6

Medlem
Hej

Bara en fråga i ren nyfikenhet:

Finns det ett vertikalgrepp till Alpha 100 ? Jag trodde inte det fanns, men när jag hittade en annons på blocket på en a100 inklusive vertikalgrepp blev jag förvirrad ?=)

Sony har inget på sin webbplats så det måste(?) vara ett blufförsök (+Photoshop). Eller …?

//magnus
 
Det finns grepp till Konica Minolta 5D och Sony a100 på Ebay bl.a. Sony gör inga grepp till a100 utan det är "pirat"-märke (tredje part)
 
Kristoffer:
var hittar med dcain-greppet du pratar om?
har ruggiga problem att använda Sony A100 utan någon form av grepp, när jag använt K-M 7d med VC-7D en längre tid.

har sett många olika sorters grepp på ebay och egentligen är jag främst ute efter ett som förbättrar greppet vid foto plus dubblar batteritiden.
 
Från tredjepartstillverkare har jag till Sony A100 hittat ett vertikalgrepp - DiCain VG-1, samt två batterigrepp - Ownuser DX-FBHS1 och Opteka BG-Alpha (de två sistnämnda är väldigt lika, kan vara samma tillverkare).

VG-1 har avtryckare men inga inställningsrattar, AE-lock knappar eller annat. Den rymmer inga extra batterier. Formgivningen är i Sony-stil. VG-1 är lättare, smidigare och anses ha bättre byggkvalitet än de båda andra (men naturligtvis inte riktigt av Minolta-kvalitet, som t.ex. VC-7D). Det är praktiskt att kamerans batterilucka försvinner in i greppet, så att man slipper att försöka montera bort denna.

Ownuser batterigreppen finns i åtminstone fem olika varianter, och de är av universaltyp - alltså med olika överdelar för olika kameror - till Nikon D70S och Pentax iSTD-S/L och ev även andra. Det finns olika versioner för antingen 12 st LR6/AA-batterier eller 2 st originalbatterier + 1 i kameran, och/eller dubbla slutarknappar för antingen vänster eller höger vertikaltagning. Ownuser och Opteka batterigreppen är tyngre än VG-1:an och rapporteras inte ha lika bra passform till kameran, de är klumpigare, kantigare och ligger tydligen inte lika bra i handen.


Några länkar som hastigast:

[email protected] Troligen till VG-1 tillverkaren i Korea (men vet ej ifall denna epostadress fortfarande gäller). Pris cirka USD 140,-.

http://www.dicain.co.uk/store/index.php?act=viewProd&productId=1
GBP 90,-

http://www.amazon.com/Opteka-DSLR-A100K-DSLR-A100-Batteries-Chargers/dp/B000N9ODRE
Opteka Battery Pack Grip USD 130,-. (För 12 st LR6-batterier)


Vertikalgreppet VG-1 kan du köpa direkt utan betänkligheter (som också Kristoffer skriver härovan), användarna är nöjda (ifall du kan acceptera att du får ha med dig ev. behövlig extra batterikapacitet i fickan, och att du inte får några andra knappar eller vred än slutarknappen). Ifall du är intresserad av någo av de andra greppen rekommenderar jag att du kollar användareerfarenheter på olika forum - man tycks inte vara lika nöjd med dessa, trots deras större inbyggda batterikapacitet.
 
Senast ändrad:
Ännu en länk, och med ett par plus och minus för de olika greppen:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=23409&get=last#239569

Länken innehåller i sin tur denna länk:
http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=16751&cat=283&page=3

Ownuser/Opteka batterigreppen verkar levereras med batteriinsatser för såväl 12 st LR6-batterier som för 2 st FM-55H originalbatterier. Man kan välja att ha originalbatteriet i kameran, men ev. kan man då inte ha några batterier i greppet.
 
Senast ändrad:
FlyerOne skrev:
[email protected] Troligen till VG-1 tillverkaren i Korea (men vet ej ifall denna epostadress fortfarande gäller). Pris cirka USD 140,-.

Köpte deras modell till KM5D genom just denna mailadress. Allt fungerade bra och paketet från Korea kom på runt tre dagar. Väldigt bra grepp tycker jag, smälter in i kameran och kan inte klara mig utan den längre... Dock så får det bara plats ett batteri.

/Fabian
 
Roligt att få bekräftelse på att de inte har ändrat sin mailadress (var inte säker på det). Användare verkar genomgående vara väldigt nöjda med DiCain-greppet, även om man får ha extrabatteri i fickan (vilket jag också skrev ovan).

Eftersom jag har Dynax 7D så har jag förstås för egen del skaffat ett VC-7D...
 
beställde ett Dcain-grepp till A100 från tyska ebay förra veckan, 1300 kr inkl. frakt
Har ej fått det ännu och visst verkar det inte vara i exakt samma klass som VC-7D men jag vill mest ha det för GREPPETS skull, bryr mig inte så mycket om batteristyrka, har ändå extrabatterier i fotoväskan.

väntar med spänning på att det ska dyka upp.
 
christianhylse skrev:
beställde ett Dcain-grepp till A100 från tyska ebay förra veckan, 1300 kr inkl. frakt
Har ej fått det ännu och visst verkar det inte vara i exakt samma klass som VC-7D men jag vill mest ha det för GREPPETS skull, bryr mig inte så mycket om batteristyrka, har ändå extrabatterier i fotoväskan.

väntar med spänning på att det ska dyka upp.

Skriv gärna en rad när du fått den. Är själv sugen på att beställa en!

Mvh
Paul
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.