Annons

Vem kan man lita på?

Produkter
(logga in för att koppla)

pzackes

Aktiv medlem
Vi köpte oss en Minolta Dimage A1 i måndags av Dustin AB. Dom verkade vara en bra leverantör då vi köpt mycket data prylar av dom tidigare. Leveranstiden var det inget fel på utan i Tisdags satt vi här med en helt ny A1a. Det visade sig tyvärr när vi laddat batterierna att två knappar på Kameran inte funkade. Bla "ok" knappen i fyrvägsväljaren. Då ringde vi minolta support som sa att vi skulle kontakta Dustin som i sin tur sa att allt sånt ska gå via Minolta support... Kontaktade Minolta igen och då sa dom att v skulle skicka in kameran till dom men att det skulle ta drygt 2veckor innan den blev reparerad. Ringde Dustin igen för att se om det gick att returnera den trasiga kameran till dom och få en ny ur deras lager med vändande post. Det vägrade dustin. Arrrrrg!

Aldrig att vi köper nåt från dustin igen. Nu sitter vi här utan kamera i minst 2veckor. Nästa pryl köpes lokalt i närmaste butik som vet vad support är.

Det hade varit en annan sak om kameran gått sönder efter ett tag. Men att få en vara som är fel från leverans och behöva vänta 2 veckor på reperation... Surt!
 
Anmäl Dustin till Konsumentverket, en ny vara som är sönder vid leverans ska bytas direkt utan diskussioner. Varan ska inte repareras utan bytas rakt över sen är det affärens problem att reklamera till deras inköpsställe.
http://www.ko.se
 
Senast ändrad:
Vi köpte den till jobbet så jag tror tyvärr inte att konsumentköplagen är till nån hjälp... Men är det nån som vet hur det ligger till så säg till...
 
Järnaffär'n hemma säljer godis vid disken. Kan jag vara säker på att det är färskt? Knappast!

Det kanske är en bra idé att köpa godis av godishandlare, fotoprylar av fotohandlare och dataprylar av datahandlare.
 
En DOA (Dead On Arrival) skall bytas ut mot en ny vara. Att Minolta inte tar tag i detta är lite skrämmande..
 
Mitt råd är att prata med chefen för Minolta Sverige om problemet. Ge Minolta chansen att mycket snabbt och med exemplarisk service kompensera Dig för det inträffade. Ett dåligt rykte på marknaden kostar oerhört mycket mer än att man åtgärdar en uppenbar DOA direkt. Jag rekommenderar dig att informera både Dustin och Minolta Sverige om det faktum att din negativa erfarenhet kommunicerats till ett av Skandinaviens ledande fotoforum med mer än 20k medlemmar - en hög målgruppskoncentration. Jag tycker även att Dustin som en av de ledande aktörerna på marknaden borde agera som en sådan. Konsumenten har oerhört liten förhandlingskraft jämfört med Dustin. Jag hade personligen tänkt köpa en del tillbehör från Dustin men kommer efter detta välja annat alternativ. Dåligt Dustin!
 
Vi håller på med ett projekt här på jobbet som kan betyda att vi skulle behöva köpa in ett par hundra datorer. Jag funderade på att låta dustin offerera dom, för att sedan skicka ett brev och tacka nej pga tidigare usel service och köpa allt av nån annan.

Gud vad skönt det skulle vara!
 
lynxx skrev:
Det kanske är en bra idé att köpa godis av godishandlare, fotoprylar av fotohandlare och dataprylar av datahandlare.

En digitalkamera hamnar väl mittemellan... de första digitalkamerorna såldes s g s enbart via databutiker, det var en "datapryl".

Håller för övrigt med om att nya prylar ska kunna bytas på ett för kunden smidigt sätt...
 
jag var på minolta och lämnade in tidningens dimage och de säger att det faktiskt tar en vecka för att ta reda på var felet ligger, för att sedan få vänta två veckor till för att få det lagat!

sjukt, helt sjukt. Man borde få en annan kamera i utbyte eller nåt - va fan är det här? Skäms!!
 
Patrik, vänd på det. Tala om för Dustin att förutsättningen för att vara med i den kommande upphandlingen är att Ni (Dustin) skickar mig en ny A1 omedelbums! Borde inte vara svårt att räkna fram en kostnad för den uteblivna möjligheten om man väljer att avstå. Jag menar att vi befinner oss i ett kommersiellt ekossystem där Dustin faktiskt måste agera på kundens begärna för att överleva. Makten ligger hos slutkund och intresset ligger i detta fallet hos Dustin som ingått ÅF avtal med Minolta.
 
Hmmm...pluseffekten brukar faktiskt bli ett enda stort minus för de företag som granskas. Allas vår Sverker sitter i väggarna i detta forum. Förvånansvärt att Dustin vägrar agera för kundens bästa vid en uppnebar DOA. Vore intressant att lyfta det ytterligare en nivå och be att få ett formellt kungörande om huruvida Dustin alltid tillämpar denna behandling vid DOA. Kan tänka mig att det skulle påverka en hel del potentiella köpare. Det har iaf fått mig att vända rygg!
 
pablito skrev:
jag var på minolta och lämnade in tidningens dimage och de säger att det faktiskt tar en vecka för att ta reda på var felet ligger, för att sedan få vänta två veckor till för att få det lagat!

sjukt, helt sjukt. Man borde få en annan kamera i utbyte eller nåt - va fan är det här? Skäms!!

Att man kan få vänta några veckor att få saker fixade det är jag van vid. Men inte att behöva göra det direkt efter leverans av trasig pryl.

En gammal förstärkare jag hade för många år sen gick sönder, när jag lämnade in den så tog det 3 veckor att få den lagad. Men jag fick låna en annan under tiden så det gick ingen nöd på mig då. Så ska det skötas.
 
hurtig skrev:
Patrik, vänd på det. Tala om för Dustin att förutsättningen för att vara med i den kommande upphandlingen är att Ni (Dustin) skickar mig en ny A1 omedelbums! Borde inte vara svårt att räkna fram en kostnad för den uteblivna möjligheten om man väljer att avstå. Jag menar att vi befinner oss i ett kommersiellt ekossystem där Dustin faktiskt måste agera på kundens begärna för att överleva. Makten ligger hos slutkund och intresset ligger i detta fallet hos Dustin som ingått ÅF avtal med Minolta.

Tyvärr så är inget klart än och kommer inte att vara än på några månader.
 
Vad har hänt på Dustin!?

Jag måste säga att jag inte känner igen beskrivningen av Dustins service.

Har nog handlat för en bra bit över hundratusen de senaste åren och alltid upplevt den som ett föredöme när det gäller blixtsnabba leveranser och föredömlig service - trasiga hårddiskar (IBMs fel) och fel mobiltelefonmodeller (jag beställde fel sort) har bytts med vändande post utan tjafs.

I alla mina reklamationsfall har de haft grejor på hyllan att skicka mig som ersättning, det hade naturligtvis blivit struligare om de i sin tur haft problem att få fram fungerande grejor från sin leverantör - dvs att om varit tomt på Dustins hylla. Då blir man som kund minst sagt irriterad.

Jag tror inte att jag som proffskund behandlas annorlunda än privatkunderna. När jag handlar å jobbets vägnar beställer jag på storkundsavdelningen och när jag handlar till mig själv på konsumentavdelningen - helt olika säljare och de uppträder lika korrekt.

Dustin är de proffsigaste i branschen jag handlat av - lite dyra kanske, men service och snabbhet kostar.
 
???

jnz skrev:
Du måste nog ha haft oturen att få prata med fel personer. Dustin ska ta hand om din DOA (Dead On Arival) direkt och det vet dom, du kan göra en returförfrågan här: http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/retur/d_returf.htm
Glöm inte nämna att det är DOA i fältat "Orsak till retur"

Tro mig, jag gör detta varje dag :)

Det känns ju tryggt om du returnerar varje dag då hade jag nog sett mig om efter ngt annat ställe att handla på.

Jörgen
 
Re: Vad har hänt på Dustin!?

cowboy skrev:

Dustin är de proffsigaste i branschen jag handlat av - lite dyra kanske, men service och snabbhet kostar.

Vi har också handlat myckat av dom tidigare. Datorprylar och programvara mest utan större problem. Utom en gång då ett moderkort dom skickat till oss inte funkade. Då var det samma visa. Vi fick inte returnera saker som vi tagit ur förpackningen... Hur fan ska man veta att nåt är sönder om man inte bryter förpackningen? Det här var ett par år sen så jag hade glömt de tills nu. Kanske skull ha tagit de som ett varningstecken.
 
Glöm inte att rapportera tillbaka hur det gick. Antingen blir det stående ovationer eller burop! Dustin spelar inför publik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.