Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem har rätt till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grillo

Aktiv medlem
Hej, en liten fundering ang. bilder på personer tagna på nattklubbar.
Jag brukar ta bilder åt en nattklubb i stan som dom senare laddar upp så sin hemsida.
Det jag funderar på är om nattklubben senare vill använda bilderna i sin marknadsföring, vilken sorts medgivande behövs från personen på bilden och är det mitt ansvar som fotograf att fixa det eller är det upp till dom?

Kontrollera ditt kontrakt med nattklubben. Finns inget skrivet så äger du alla rättighterna till bilderna.

mvh

/Stefan

Rommel skrev:
Kontrollera ditt kontrakt med nattklubben. Finns inget skrivet så äger du alla rättighterna till bilderna.

mvh

/Stefan

...men skall bilden användas i marknadsföring krävs att personen på bilden ger sitt tillstånd. Ansvaret för detta ligger på den som publicerar bilden, inte på den som äger rättigheterna till den.

Så det är alltså inte jag som ska se till att personen på bilden ger sitt med givande utan i det här fallet nattklubbe, har jag fattat det rätt då?

Tack för de snabba svaren.

För att använda bilderna överhuvudtaget ska först ha tillåtelse av dig. För att sedan använda offentligt för reklamsyfte måste de även ha ett godkännande av de personer som är på bilden.

mvh

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar