Det är ju inte direkt ovanligt att trådar flyger i vinden-
Jag har hört talas om det, och tyvärr är jag väl ibland medskyldig, som i ekonomiutläggningen ovan
Min egentliga fundering är kanske att det är fotoforumen som driver utvecklingen i den riktning som tillverkarna önskar. Det är inte självklart att det är bättre att ständigt jaga teknisk utveckling, det är ju ändå vi som fotografer som är den svaga länken.
Nja, jag håller inte riktigt helt med om det sista. Jag skulle säga att fotografin begränsas av i grunden två saker: Fotografen och utrustningen.
Jag vet att det är populärt (det är inte dig jag syftar på! att sladda in i forumtrådar och lite så där lite lagom överlägset säga (angående långa och detaljerade teknikdiskussioner) ungefär "det är ändå fotografen som är de viktiga". Jag tycker det är en onyanserad förenkling, halvt sann, halvt felaktig, och framför allt en som som idag är så ofta upprepad att den blivit lite tröttsam
Hur bra fotograf man än är har man alltid fördelar av bättre grejer. Bägge sakerna spelar roll.
Men i övrigt ligger det givetvis en del i det du funderar över: självklart gillar tillverkarna diskussioner som lyfter fram prestandafördelar med större sensorer (i alla fall de av tillverkarna som har sådana - se bara hur tongångarna från Fuji svängde inför släppet av GFX
Jag velar fram och tillbaka i min egen prylhjärna som vill ha, vill ha, i samklang med den oerhörda påverkan jag utsätter mig för genom att ständigt plöja forum och försöka hänga med. Samtidigt som jag mår bäst när jag sansar mig och försöker inse att den stora förbättringen finns inte att beställa i någon fotoaffär.
Av det jag har läst så har du nog en rätt klar bild av vad du har, vad du behöver och om jag uttrycker det så här: har du klarat dig bra hittills klarar du dig antagligen bra länge än med de grejer du är van vid.
Större sensorer ger en större teknisk potential, men det är faktiskt väldigt ofta man klarar sig bra utan den potentialen.
För mig som ofta fotar sport i svagt ljus eller event i extremt svagt ljus är balansen annorlunda - jag ligger ganska ofta på gränsen till vad ens en småbildskameror kan leverera och i jobbet är inte mindre sensorer ett alternativ för mig. När jag är ute och reser eller fjällvandrar är det dock annorlunda. I sådana sammanhang kör jag inte sällan med en APS-C-kamera och har sneglat på Panasonic GM-5. Och på Sony RX100 VI som skulel vara en briljant rese- och vandringskamera.