Annons

Vem behöver fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lär inte gå att jämföra på det sättet, men det man kan få en indikation om är hur objektivet beter sig över bildytan. 85/1,8G är i vilket fall väldigt skarpt om man får till det, även på stora bländare. Det säger jag när jag har en D810. Som många ljusstarka objektiv lider det dock lite av grön/lila aberration utanför fokusplanet. Om Fujis 56:a är bättre eller sämre vet jag inte.

Det gar visst att jamfora rakt av.

De har matt linsernas upplosning.

Det ar inte nagon YouTuber som suttit hemma i vardagsrummet och matt utan ett certifierat laboratorium med en lang kundlista som innehaller bl.a. Apple, Aptina, Canon och Fujinon!
 
Var kan vi se exakt hur mätningarna gjorts ang. linjepar etc? Hittar inget på sajten du länkar till och som dessutom säger att Fujiobjektivet är väldig bra.
 
Något som förvånat mej med FF är att Canon och Kodak var ensamma så länge. Mer än 5år? Någon som vet varför?

Det fanns nog många skäl till det, men om vi tar några som jag tror varit viktiga:

Kodak-sensorn var förskräckligt dyr och hade inte överdrivet imponerande prestanda vilket gjorde att få andra uppfattade den som intresserant.

Canon tog någonstans tidigt i digitalutvecklingen ett par kaxiga beslut:
a) de satsade tidigt på att utveckla CMOS-sensorer när i princip alla andra (i synnerhet Sony) trodde mer på CCD-tekniken (på den tiden presterade ju CCD-sensorer generellt bättre än CMOS-varianter).
b) de fattade tidigt ett på den tiden lite djärvt beslut att chansa på att utveckla en småbildssensor, något de flesta andra nog betraktade som ekonomiskt vansinnigt vid den tiden. Det kan också vara så att a) var lite av en förutsättning (inte strikt tekniskt, utan snarare ekonomisk) för b). Om det var så blev det ju ännu längre startsträcka för övriga att jobba ikapp Canon, det räckte inte att bygga en större sensor, man behövde sannolikt även byta den underliggande CCD-tekniken också.

Jag tror helt enkelt att andra tillverkarna underskattade hur uppskattat hos kunderna det skulle visa sig vara med en småbildssensor med vettiga prestanda.

Sedan var som jag har förstått saken inte ursprungliga Eos 1Ds någon jätteframgång, det var framför allt Canon EOS-1Ds II som kom två år senare (2004) som så att säga blev det verkliga genombrottet för småbildssensorer. Dess sensor hade ju väldigt bra prestanda, man brukar ju halvt på skämt, men i stort sett på allvar säga att det var den kameran som dödade film bland yrkesfotografer.

Men, jag har också hört sägas att Canon i praktiken inte tjänade speciellt mycket på Eos 1Ds II i sig själv - den var så dyr att tillverka att den i praktiken bara gick jämnt upp. Däremot var den ju indirekt antagligen väldigt lönsam ur PR- och imagbyggande synvinkel.

Så visst fanns det småbildssensorer redan 2002, men det var väl i praktiken 2004 de så att säga tog fart på allvar, och från dess till Nikon D3 är det ju tre år, så de övriga var inte så förfärligt söliga ändå.

Funny story: Canon-folk har i efterhand berättat att man tidigt 2007 visste rätt väl hur Nikon D3 skulle komma att se ut (t.ex. att den hade småbildssensor), men att man var ganska övertygade om att de flesta press- och sportfotografer ändå skulle föredra cropfaktorn hos deras APS-H-modeller. Canon resonerade att småbildssensor var mer inriktat på "slow photography" (studio, landskap osv) vilket förklarar att Eos 1Ds III hade småbildssensor, men inte Eos 1D III.

Så även Canon underskattade i alla fall delvis suget efter större sensorer i början av den digitala småbildseran :)
 
Alternativa tangentbord kan du fixa själv utan inblandning av admin.

Sajtmaila mig så hjälper jag dig. Jag har suttit hos många kunder som krånglat.

Jag byter mellan amerikanskt och svenskt tangentbord 100 gånger om dagen. Ibland även brittiskt.

Hmm, när hinner du fotografera och bearbeta bilder? ;)
 
Det bygger ju hela Fotosidans forum på; skvaller, spekulationer (det är ganska skoj att göra) och amatörer som är märkeskåta utan att ha läst en enda bok och förkovrat sig. Värst är den respektlöse med ett tangentbord utan svenska tecken. Fotografi är inte bara fakta dock, ibland handlar det om att titta på ett bildresultat också.

Rekommendera garna en bra bok!
 
Fast att jämföra ett billigt plast-objektiv med OK bildkvalité med ett i metall och topp-bildkvalité känns inte riktigt rättvist. Fujis objektiv är verkligen i toppklass och värda sitt pris enligt mig. Bildkvalitetsmässigt är det mer rättvist att jämföra dem med t.ex Sigmas art-objektiv.

Om man nu använder objektivet för att fotografera/skapa bilder borde materialvalet vara sekundärt eller rent av helt oviktigt eftersom att det rimligen är bildresutlatet som räknas. Vill man betala extra för känslan av metall när man kelar med objektivet så är det ju upp till var och en, såklart...

Sedan har ju inte Sigma något 85/1.7 ART. De har ett 85/1.4 men det skulle ju motsvaras av en 56/1.0 isf. Nu har ju inte Fuji någon sådan vad jag vet så vi vet ju inte vad den skulle kosta men vi kan nog utgå från att den skulle vara dyrare är både Sigma 85/1.4 ART och Fuji XF 56/1.2.
Så, tyvärr går det inte att jämföra med Sigma ART, eftersom det inte finns något ekvivalent objektiv där. Nikon AF-S 85/1.8 är ju, i ljusstyrka och mängd glas som behövs en mycket mer relevant jämföresle.

Hur Nikons AF-S 85/1.8 förhåller sig till Fuji XF 56/1.2 vad gäller ren upplösning vågar jag inte svara på då jag inte har någon egen erfarenhet av Fujin men Nikons 85/1.8 är riktigt bra.
 
Det intressanta i nyheten ar att Nikon i sa fall ger sig in i Fujifilmland, fast med en kamera som ar specialiserad pa att vara snabb...

Bra med konkurrens! Det sagt så verkar X-T3 vara ibland eliten gällande snabbet och AF-C på spegellösa. Så både den och A9 kommer ju att vara mål för Nikon att försöka slå.
 
Det fanns nog många skäl till det, men om vi tar några som jag tror varit viktiga:

Kodak-sensorn var förskräckligt dyr och hade inte överdrivet imponerande prestanda vilket gjorde att få andra uppfattade den som intresserant.

Canon tog någonstans tidigt i digitalutvecklingen ett par kaxiga beslut:
a) de satsade tidigt på att utveckla CMOS-sensorer när i princip alla andra (i synnerhet Sony) trodde mer på CCD-tekniken (på den tiden presterade ju CCD-sensorer generellt bättre än CMOS-varianter).
b) de fattade tidigt ett på den tiden lite djärvt beslut att chansa på att utveckla en småbildssensor, något de flesta andra nog betraktade som ekonomiskt vansinnigt vid den tiden. Det kan också vara så att a) var lite av en förutsättning (inte strikt tekniskt, utan snarare ekonomisk) för b). Om det var så blev det ju ännu längre startsträcka för övriga att jobba ikapp Canon, det räckte inte att bygga en större sensor, man behövde sannolikt även byta den underliggande CCD-tekniken också.

Jag tror helt enkelt att andra tillverkarna underskattade hur uppskattat hos kunderna det skulle visa sig vara med en småbildssensor med vettiga prestanda.

Idag (2018) så känns det verkligen inte som man kan förstå att Canon, en gång i tiden långt bak, var både innovativa/djärva och ledande på sensorsidan.

Fort tiden går!

Sedan var som jag har förstått saken inte ursprungliga Eos 1Ds någon jätteframgång, det var framför allt Canon EOS-1Ds II som kom två år senare (2004) som så att säga blev det verkliga genombrottet för småbildssensorer. Dess sensor hade ju väldigt bra prestanda, man brukar ju halvt på skämt, men i stort sett på allvar säga att det var den kameran som dödade film bland yrkesfotografer.

Men, jag har också hört sägas att Canon i praktiken inte tjänade speciellt mycket på Eos 1Ds II i sig själv - den var så dyr att tillverka att den i praktiken bara gick jämnt upp. Däremot var den ju indirekt antagligen väldigt lönsam ur PR- och imagbyggande synvinkel.

Så visst fanns det småbildssensorer redan 2002, men det var väl i praktiken 2004 de så att säga tog fart på allvar, och från dess till Nikon D3 är det ju tre år, så de övriga var inte så förfärligt söliga ändå.

Funny story: Canon-folk har i efterhand berättat att man tidigt 2007 visste rätt väl hur Nikon D3 skulle komma att se ut (t.ex. att den hade småbildssensor), men att man var ganska övertygade om att de flesta press- och sportfotografer ändå skulle föredra cropfaktorn hos deras APS-H-modeller. Canon resonerade att småbildssensor var mer inriktat på "slow photography" (studio, landskap osv) vilket förklarar att Eos 1Ds III hade småbildssensor, men inte Eos 1D III.

Så även Canon underskattade i alla fall delvis suget efter större sensorer i början av den digitala småbildseran :)

Lite som man ser på MF idag, mest för landskap och porträtt, dvs. speciella fotografer med nischade behov, och småbild/FF för sport/action och alla annan fotografi. :)
 
Idag (2018) så känns det verkligen inte som man kan förstå att Canon, en gång i tiden långt bak, var både innovativa/djärva och ledande på sensorsidan.
Innovativa på sensorsidan är Canon fortfarande. Dual Pixel AF är riktigt koolt.

Att Canon inte har ryckt upp sig vad gäller sensordynamik tror jag har affärsmässiga orsaker och inte tekniska. En ny fab är dyr.
 
Innovativa på sensorsidan är Canon fortfarande. Dual Pixel AF är riktigt koolt.

Att Canon inte har ryckt upp sig vad gäller sensordynamik tror jag har affärsmässiga orsaker och inte tekniska. En ny fab är dyr.

Jag laste en intervju med Canons CEO Fujio Mitarai dar han var helt oppen med att det inte ar viktigast for Canons att vara forst med kamerateknologi och att de lagger fokus pa att vaxa inom andra omraden.

Jag kan inte hitta tillbaka till den specifika lanken jag refererar till ovan dar han var betydligt mer rattfram, men lanken nedan sager nagot liknande...

https://asia.nikkei.com/Editor-s-Pi...ink-outside-the-camera-box-Canon-chief-argues
 
Alt-vänstershift tar väl en tiondels sekund och är jag på en ny dator lägger jag till svenskt tangentbord på kanske 20 sekunder.

Problemet är inte att jag inte vet hur jag ska byta tangentbord.

Problemet är att om jag byter tangentbord och sen byter tillbaka till spanskt, så ändras alla mina Office-program och Outlook till spanska och då är jag lost precis som Erik Karlsson skulle vara om hans tangentbord ändrades från skånska till svenska.

Kan du lösa det problemet kan vi snacka!
 
Den senaste tiden har det varit mycket snack om nya fullformatare, från Canon, Nikon, Panasonic och Sony. Det har resulterat i att behovet av dessa fantastiska kameror övervärderas.
Det talas också om den förestående nedläggningen av m/43.
Alla skall ha fullformat.
Det är i alla fall mediebilden jag ser.
Så till den grad påverkad av FS och andra liknande sajter började jag fundera
på att sälja ut mina m/43 och entums- grejer och bara satsa på min Sony A73.
Vis av tidigare hjärnstörningar höll jag mig cool.
Nu har jag efter diverse övningar med mina kameror konstaterat att
skillnaden i bildkvalitet mellan de olika sensorformaten är MINDRE än jag trott.
Det som skiljer STORT är användarvänlighet och mångsidighet.
Jag har aldrig ägt en kamera som är lika bra som min Olympus OM-D1 mk2.
Den har funktioner som ingen annan kamera jag sett, stabiliseringen tex.
Min Sony RX10 mark 4 har en glugg utan jämförelse och är den som ersätter min mobilkamera. (jag har större byxfickor).
Sony A73 är en fantastisk kamera som dock glänser mest i mörkret.
Frågan är vad den skall välja som bara kan/vill ha ett system?
En kamera som är bäst allround, en kompromiss eller den stora elefanten?

Tillbaks till ursprungsfrågan.

Jag tror du har rätt i att de nya spegelfria kamerorna övervärderas tillfälligt. Jag tror priserna kommer ner med tiden. Konkurrensen hårdnar och de är billigare att tillverka jämfört med spegelreflex.

Anledningen till att det finns en bild av att m4/3 håller på att läggas ned beror på att Olympus har ekonomiska problem. Jag tror att de har en fin produkt och ett starkt varumärke. Det kommer antagligen in en ny mer dynamisk ägare om de inte lyckas lösa sina problem, som för Hasselblad.

Vad menar du med entumskameror? Nikon 1?

Fujifilm går fortfarande starkt!

Sony A7iii är tekniskt en fantastisk kamera, men den är inte rolig att använda.

Alla har sin egen stil och olika kameror passar olika individer olika bra.

Till slut handlar det om vad som du trivs med och ställer minst hinder i vägen för dig att utvecklas.

Jag fotograferar regelbundet med en Nikon D750 och en Sony A7iii. Om du tittar på YouTube är valet enkelt, men jag trivs mycket bättre med D750. Min fru som är yrkesfotograf hatar Sony. Därför har vi beställt en Nikon Z7.

Om vi gillar Z7 kommer vi att skaffa en till. Jag är en långsam fotograf så jag är också nyfiken på Hasselblad X1D eller Fujifilm GFX, men det är enklare om jag och min fru har samma system!

Det går fortfarande att fotografera med en gammal D750 för 10.000:- om man vet var ljuset kommer ifrån!
 

Bilagor

  • 27026383067_20f289eeed_z.jpg
    27026383067_20f289eeed_z.jpg
    90.5 KB · Visningar: 15
  • 41706954994_a9bd46948b_z.jpg
    41706954994_a9bd46948b_z.jpg
    80.7 KB · Visningar: 10
  • 44404407391_870ebb9fb6_z.jpg
    44404407391_870ebb9fb6_z.jpg
    110.9 KB · Visningar: 16
  • 30264078728_f6b8e494bd_z.jpg
    30264078728_f6b8e494bd_z.jpg
    85.2 KB · Visningar: 5
Anledningen till att det finns en bild av att m4/3 håller på att läggas ned beror på att Olympus har ekonomiska problem. Jag tror att de har en fin produkt och ett starkt varumärke. Det kommer antagligen in en ny mer dynamisk ägare om de inte lyckas lösa sina problem, som för Hasselblad.
Olympus har en hel bunt ägare. Sony är största ägaren med drygt 10%. Menar du att någon skulle vilja köpa ut alla nuvarande ägare?

Vad menar du med entumskameror? Nikon 1?
Antagligen menar han kameror som har en entumssensor (vilket f.ö. är något av falsk masknadsföring eftersom beteckningen har sina rötter i videorör) . Det finns en bunt vid det här laget. Mest kompaktkameror.
 
Olympus har en hel bunt ägare. Sony är största ägaren med drygt 10%. Menar du att någon skulle vilja köpa ut alla nuvarande ägare?


Antagligen menar han kameror som har en entumssensor (vilket f.ö. är något av falsk masknadsföring eftersom beteckningen har sina rötter i videorör) . Det finns en bunt vid det här laget. Mest kompaktkameror.

Givetvis menar jag att någon skulle köpa bolaget om de nuvarande ägarna inte tror att de kan lösa problemen. Det finns ett stort värde i varumärket!

Vem vill sitta med det här om man inte har en affärsplan som man tror på?
 

Bilagor

  • Screen Shot 2561-10-06 at 03.29.01.jpg
    Screen Shot 2561-10-06 at 03.29.01.jpg
    52.9 KB · Visningar: 7
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar