Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bär ansvaret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Vem bär ansvaret (i värsta fall får betala) om en bild publiceras på ett forum med en s.k. "hot link"?

Som jag tolkar en "hot link" , är att man visar en bild här på forumet med hjälp av en länk till en bild på annan hemsida. [ img]länk till bild[ /img]

Är det någon skillnad på ett forum, som här på fs, och ett forum som t.e.x. drivs av ett förbund, för vem som bär ansvaret?

Ingen?

Vaför jag frågar är att jag är medlem på ett annat forum som ägs av ett förbund. På forumet läggs det upp bilder hej vilt som är länkade från andra hemsidor. Har påtalat felet i detta ett par gånger men admin. verkar inte bry sig.

Falkman skrev:
Vem bär ansvaret (i värsta fall får betala) om en bild publiceras på ett forum med en s.k. "hot link"?

Som jag tolkar en "hot link" , är att man visar en bild här på forumet med hjälp av en länk till en bild på annan hemsida. [ img]länk till bild[ /img]

Är det någon skillnad på ett forum, som här på fs, och ett forum som t.e.x. drivs av ett förbund, för vem som bär ansvaret?

En digresjon:

Er det ikke noe som heter redaksjonelt ansvar her i Sverige? Jeg vil tro at, i Norge, nettstedet som linker til bildet på en annen server vil være ansvarlige for dette og kan vel ikke si jeg ser den store forskjellen på Norge og Sverige her.

Om Fotosidan, eller andre tilsvarende tjenester gjør det mulig å hotlinke synes jeg dog dette er mindre gjennomtenkt og vil vel oppfordre de til å gjøre noe med saken. Det er jo ikke i noens interesse å muliggjøre slikt. Det er både tyveri av bilder- og båndbredde.

Jag stötte på ett lite liknande problem på svenska http://www.repti.net/, en sida om reptiler för reptilägare. Där kan man också ladda upp bilder på sina reptiler. Inget konstigt så långt.

Men sen har de en knapp under alla uppladdade bilder, med funktionen "Skicka bilden som vykort". En privatperson får ju ladda ner bilder och även dela med sig till sin närkrets, om jag förstått det rätt. Men i det här fallet är det väl repti.net som medvetet hjälper till att sprida bilderna. Får de göra så?

Det är nu inte så att det direkt stör mig, om någon till sin kompis skulle skicka en bild som jag laddat upp, det får de gärna göra. Men jag tänker på de som administrerar/äger sajten. Om det är olagligt, så kan det bli enormt dyrt för dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar